Hej!
Jag har kört lite (x)ubunto innan så jag är inte helt rykande färsk i ämnet men jag får ändå kalla mig nybörjare. Jag köpte mig en Acer aspire one (linpus) för att bl.a. köra Matlab på.
Well, lånade hem skivan (Matlab 2007b) från skolan, startade installationen och installerade det i "/home/user/Matlab", jag lade sedan in produktnyckeln. Installationen lyckades.
Sedan skulle jag starta programmet och öppnade en terminal och skrev: "matlab". Gick inte!
Jag testade:
cd /home/user/Matlab
./matlab
Då sa den att den saknade någon fil (skall återkomma med vilken), jag googlade det som terminalen sa men fann inget vettigt.
Jag gjorde exakt samma sak som ovan på min andra dator med xubuntu med framgång, eller nästan, kunde inte starta med enbart skriva matlab i terminal utan fick gå den långa vägen.
Desperat som jag blev la jag in xubuntu på den, men då vägrade det trådlösa nätverkskortet gå igång. Jag följde guiden > http://ubuntu.se/wiki/Acer_Aspire_One_med_Ubuntu <
men på rad 10 "cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3816-20080724" sa den att den inte kännde igen namnet. Då lade jag ner datorn i skrivbordslådan.( där den ligger fortfarande)
Jag blir så sjukt stressad av att lägga timmar framför en dator och inte komma någon vart när jag har skolarbete upp i halsen.
Ett altenativ är att slänga i mer minne i den och lägga in xp, men eftersom jag bara skall köra: matlab, firefox, openOffice så känns det väldigt onödigt.
Så, kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Hälsningar Wolf426
Problem med MATLAB 2007b
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Problem med MATLAB 2007b
Hmm, finns det Matlab för Linux? Eller installerar du genom wine?
Om du inte visste det redan så finns det ett par motsvarande program i ubuntus förråd, Scilab och Octave, båda finns under Program → Lägg till/ta bort. Jag har varken kört Matlab eller nån utav de två i nån vidare utsträckning så kan inte uttala mig om skillnader i funktionaliteten programmen emellan.
Om du inte visste det redan så finns det ett par motsvarande program i ubuntus förråd, Scilab och Octave, båda finns under Program → Lägg till/ta bort. Jag har varken kört Matlab eller nån utav de två i nån vidare utsträckning så kan inte uttala mig om skillnader i funktionaliteten programmen emellan.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Cadryc, Matlab finns naturligtvis för Linux, programmet var ursprungligen för Unix och kom inte till DOS förrän 1984 
wolf426, kan du testa igen och ge oss namnet på filen som saknas?

wolf426, kan du testa igen och ge oss namnet på filen som saknas?
Jag lyckades precis installera MATLAB 2007a utan några som helst problem.
För att det skulle fungera optimalt var jag dock tvungen att lägga till
export AWT_TOOLKIT=MToolkit
export MATLAB_JAVA=/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/
i MATLABDIR/bin/matlab för att få menyer.
Däremot är det fortfarande något vajsing med tangentbordsinställningarna. Kan inte skriva ~, ^ för att ta några exempel. Och det är ganska viktiga tecken i MATLAB.
För att det skulle fungera optimalt var jag dock tvungen att lägga till
export AWT_TOOLKIT=MToolkit
export MATLAB_JAVA=/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/
i MATLABDIR/bin/matlab för att få menyer.
Däremot är det fortfarande något vajsing med tangentbordsinställningarna. Kan inte skriva ~, ^ för att ta några exempel. Och det är ganska viktiga tecken i MATLAB.
- DeepThought
Sannolikt är det så att du har skrivit fel, eller så är versionsnumret annorlunda. Testa att skriva cd mad och tryck sedan på TAB (om inget händer första gången, tryck en gång till så listas alla tänkbara alternativ). Förhoppningsvis autokompletteras resten av katalognamnet, och du kan fortsätta enligt guiden.wolf426 skrev:men på rad 10 "cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3816-20080724" sa den att den inte kännde igen namnet. Då lade jag ner datorn i skrivbordslådan.( där den ligger fortfarande)
Jag skall förtydliga/kommentera några av raderna i guiden, så kanske det är lättare för dig att felsöka:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r) # Installera de paket som krävs för att installationen skall fungera
cd # Byt arbetskatalog till din hemkatalog
mkdir source # Skapa en katalog som heter "source" i din hemkatalog
cd source # Byt arbetskatalog till din nyskapade katalog "source"
wget http://snapshots.madwifi.org/madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz # Ladda ner filen som heter madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz
tar xzvf madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz # Packa upp filen (den är ett s.k. .tar.gz-arkiv, jämför .zip eller .rar)
cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3816-20080724 # Byt arbetskatalog till katalogen som nu skall ha packats upp ur arkivet du laddade ner
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag har också en Aspire One och haft samma problem, senast igår. I ditt fall tror jag att det är som Deep Thought skriver.
Glöm bara inte att installera om modulen varje gång kärnan uppdateras. Det var det som jag gjorde fel igår. Kärnan uppdateras ofta eftersom jag kör 8.10...
För att ominstallera modulen:
Glöm bara inte att installera om modulen varje gång kärnan uppdateras. Det var det som jag gjorde fel igår. Kärnan uppdateras ofta eftersom jag kör 8.10...
För att ominstallera modulen:
Kod: Markera allt
make clean
make
sudo make install
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna