Jag har kört ubuntu i ett par dagar nu och jag diggar verkligen det här operativ systemet .

Dock så har jag stött på 2 problem, grafik-kortet och ljud-kortet.
1. Jag installerade drivrutinen till grafikkortet via hårdvarudrivrutiner, upplösningen är bra och compiz fusion flyter på till 100%
med att t.ex flytta på 3D kuben osv.
Men google earth fungerar dock inte som det ska, det blinkar svart regelbundet .
Samma sak med spel, testade att ladda hem lite små spel via lägg till ta bort program .
Atlantik var ett av spelen som inte fungerade fullt ut, samma sak där att det blinkar svart hela tiden .
Har självklart sökt igenom google och så har ja provat att köra guiden på Wiki med öppna drivrutiner utan förbättrat resultat.
Kan det vara någon codec som fattas eller är det drivrutinerna? (LÖST läs kommentarerna för mer information.)
2. Ljudet fungerar hyfsat bra kan skära lite ibland men inget större problem men det som inte fungerar är micken
har försökt korfigurera ljud inställningarna och hört lite grann i ljudinspelaren om ja blåser som f*n!
Har också hittat massa guider till ljudkortet samband med linux men samma sak igen, inget förbättrat resultat.
Är det någon som har en guide eller har ork att förklara på ett förstående sätt hur man installerar grafikkortet via ATIs
hemsida? har hört att det kan vara lite komplicerat.
kom ihåg att jag endast haft och använt ubuntu (linux i överhuvudtaget) 2 dagar
så förklara lätt läst tack!

Juste, en sak till som jag inte alls vet va det beror på:
firefox stängs ner automatiskt om man kollar filmer på youtube.
Någon som har haft liknade problem? Eller vet hur det ska lösas?
info:
--------------------------------------------------------------------------------
Ljudkort:
creative sound blaster audigy se
Grafikkort:
ATI X700 series