Vilka är vi egentligen? Vad gör vi här? Och under vilka former kan vi verka?
Och den viktigaste frågan av alla: vem ska kunna vara en ledare för mig? Vem låter jag mig ledas av? Och varför? Vem på det här forumet skulle kunna sätta en sådan press på mig (som en VD, chef e dyl skulle kunna göra på en arbetsplats) att jag skulle kunna tänka mig att göra något alls? Den här gemenskapen är frivillig och vill jag inte vara med eller får ett taskigt bemötande, då tar jag konsekvensen av det och drar. Det gäller de flesta, skulle jag tro.
Det vi kanske pratar om är styrning. Och den ser helt annorlunda ut i en nätgemenskap som vår. Har finns ingen "naturlig" ledare, ingen som kan ikläda sig den rollen. Så hur man "leder" en nätgemenskap ser lite annorlunda ut än i arbetslivet. Ändå kan det vara vettigt att sätta upp vissa mål för att man ska veta vart man är på väg och vad man vill göra. Men för att leda en sådan här grupp (om vi nu kan kalla alla här som är aktiva för det) krävs andra meriter.
Tänk dessutom om det är så här: i en nätgemenskap styr alla sig själva. Alla har någonting den tror sig kunna få ut av sin närvaro här. Folk kommer hit av någonslags lust: att få vara med om något, att känna delaktighet, att få uträtta något eller att få vara del i den här gemenskapen. Alla är här på sin fritid och har inte hur mycket tid som helst. Därför kan man inte heller lägga ner hur mycket kraft och tid som helst på projekt här. Jag styr vad jag vill, kan, har tid med och orkar vara med i. Det skulle inte hjälpa med en "ledare".
Har debattörerna här tänkt igenom vad som är specifikt för en nätgemenskap? Om inte, gör det. För svaret på ledarskap är beroende av det. Vad leder en ledare här? Hur ska en styrning se ut?
Sedan bör vi diskutera idén med vår verksamhet och vilken värdegrund vi ska ha. Vi bör sedan gå vidare med att sätta upp mål som vi på ett realistiskt sätt kan genomföra. När vi vet det här, då kan vi leda och styra oss själva, för ställer man bara upp på verksamhetens idé, värdegrunden och dom väldigt specifika mål som finns, då vet alla vägen ändå. Och då kan man börja diskutera konkreta saker att göra.