Ska ubuntu-se.org ha en ledare?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Ska ubuntu-se.org ha en ledare?

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:
No1Viking skrev:Hej

Tråkigt nog kan jag konstatera att man hela tiden hänvisar till medlemmarna. Jag känner att svaren är få om ens befintliga när det gäller kandidaternas syn på framtiden, vad de vill åstadkomma och hur de vill verka för Ubuntu Sveriges utveckling.

Ni får en chans till att svara om FRAMTIDEN, vad ni vill åstadkomma rörande Ubuntu Sveriges utveckling?!

Micke
Det kanske beror på att frågorna du ställer, tex om förtroenderådet, inte riktigt rör kontaktpersonernas arbetsområde. I vart fall inte som organisationen ser ut nu och för min del ser jag ingen anledning att försöka ändra på den.

För övrigt så är vårt forum ett demokratiskt forum, det är medlemmarna som bestämmer och då är det helt naturligt att hänvisa till dessa ibland. Det är ovanligt med demokratiska forum på internet, i dom flesta forum så finns det en ägare som bestämmer själv hur h*n vill ha det, vilka regler som ska gälla osv. Det ger en betydligt snabbare beslutsprocess och kan fungera utmärkt i många fall, men eftersom vi är ett officiellt LoCo så blir det lite annorlunda. Organisationen i ett demokratiskt forum kan upplevas som trögare, men å andra sidan så finns ju möjligheter för alla att ta del och påverka på ett annat sätt.
Jo men även i en demokrati behövs ledare som har mandat att bestämma.

LJ
No1Viking

Re: Presentationstråden för kontaktpersonskandidater

Inlägg av No1Viking »

Peter Forsberg skrev: Jo men även i en demokrati behövs ledare som har mandat att bestämma.
LJ
Det är precis det jag försöker få fram, att någon av kandidaterna kanske har ett eget driv.

Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:
Peter Forsberg skrev: Jo men även i en demokrati behövs ledare som har mandat att bestämma.
LJ
Det är precis det jag försöker få fram, att någon av kandidaterna kanske har ett eget driv.

Micke
Kontaktpersonerna ska inte ha mandat att bestämma allt, dom ska bestämma sådant som är relevant för uppdraget. :)
Att ha en kontaktperson som bestämde allt själv har ju provats tidigare med mindre gott resultat, jag kan inte se någon anledning att återgå till en sådan situation.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:
No1Viking skrev:
LJ

Micke
Kontaktpersonerna ska inte ha mandat att bestämma allt, dom ska bestämma sådant som är relevant för uppdraget. :)
Att ha en kontaktperson som bestämde allt själv har ju provats tidigare med mindre gott resultat, jag kan inte se någon anledning att återgå till en sådan situation.
Fegare får man leta efter, att titta på historia. Men eftersom du envisas så...
När sebastean var ledare för Ubuntu Sverige fick han mandat, av ozamosi, att ta hand om LoCot. Sedan var det så, om du tänker efter, att sebastean fick massor av mandat, helt demokratiskt via möten, som hade alla ingredienser - kallelser, dagordning, protokoll samt grundläggande stadgar. Många kunde inte erkänna den demokratiska processen och det verkar som att det problemet finns än i dag. Personligen är jag glad åt det som skedde, för jag är inte ett dugg avundsjuk på er ledare i Ubuntu Sverige.

Vad är det för mening att ha en ledarroll och försöka föra Ubuntu Sverige framåt utan att ha varken mandat, befogenheter eller eget driv att verkligen utveckla densamma?

Micke
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ska ubuntu-se.org har en ledare?

Inlägg av ZX Spectrum »

* Flyttade några kommentarer hit eftersom dom var offtopics i den förra tråden. *

Förra tråden:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... &sk=t&sd=a
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:
Tja, det har alltid lönat sej att försöka lära sej av historien, av tidigare erfarenheter, både när det gäller bra och dåliga.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:
No1Viking skrev:
Tja, det har alltid lönat sej att försöka lära sej av historien, av tidigare erfarenheter, både när det gäller bra och dåliga.
Nu har jag fått flertalet nonchalanta, undanglidande och nedvärderande svar från dig. Min röst kommer därför att hamna hos din końkurrent. Han försöker åtminstone ge vettiga svar på ALLA frågor, vilket är ett krav som gäller för en ledare.

Tack!

Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:
vulfgar skrev:
No1Viking skrev:
Nu har jag fått flertalet nonchalanta, undanglidande och nedvärderande svar från dig. Min röst kommer därför att hamna hos din końkurrent. Han försöker åtminstone ge vettiga svar på ALLA frågor, vilket är ett krav som gäller för en ledare.

Tack!

Micke
Du ska givetvis rösta på den person som du har störst förtroende för. Att du uppfattar svaren som nervärderande är tråkigt, det var knappast avsikten, men beror givetvis på brister i min formuleringsförmåga. Undanglidande förstår jag absolut inte, tycker du har fått raka svar. :o
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Ska ubuntu-se.org ha en ledare?

Inlägg av Ulsak »

@No1 Viking. Du anklagar Vulfgar för att vara nedvärderande. ( vilket bara du kan anse, med tanke på vad vi alla andra läser) Jag har inga problem med att tolka hennes svar som raka tydliga och utan ha en otrevlig ton.
Däremot citat ovan.
Det finns väl andra fora där du kan göra din röst gällande.
Även om jag redan bestämt för hur jag lägger min röst, så kommer jag absolut rösta på Vulfgar.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Oändliga diskussioner. Det är det Ubuntu-se.org präglas av. Långa beslutsvägar leder ingenstans.
En demokrati har en vald ledare, inte någon kontaktperson, där redan namnet är missvisande.
T.o.m kommunism har/hade sina ledare. Jag vet inte vad som är problemet.
När det tjafsas för mycket, fattas helt enkelt en person som slår på bordet.
Har ni problem med det? Då är ni inga demokrater.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
@No1 Viking. Du anklagar Vulfgar för att vara nedvärderande. ( vilket bara du kan anse, med tanke på vad vi alla andra läser) Jag har inga problem med att tolka hennes svar som raka tydliga och utan ha en otrevlig ton.
Däremot citat ovan.
Det finns väl andra fora där du kan göra din röst gällande.
Även om jag redan bestämt för hur jag lägger min röst, så kommer jag absolut rösta på Vulfgar.
No1Viking ställde raka och direkta frågor utan att prata om det förflutna. Nu var det Vulfgar som återigen tog upp ämnet.
Det är helt enkelt så att ni här på Ubuntu-se.org inte kan släppa det, trots allt prat om " nu ska vi glömma det".
Det är inte No1Viking som ta upp det.Varje gång han posta här då kommer det upp förr eller senare. Tomma ord här. Om och om igen.

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag tycker inte vi har problem, det fungerar bra tills vissa (ingen nämnd) kommer och ska tjata om ditten och datten vilket är väldigt drygt.. Vi försöker blicka framåt.

Missförstå mig rätt nu, men om nu "vårat" forum är så värdelöst varför är du då här?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:Jag tycker inte vi har problem, det fungerar bra tills vissa (ingen nämnd) kommer och ska tjata om ditten och datten vilket är väldigt drygt.. Vi försöker blicka framåt.

Missförstå mig rätt nu, men om nu "vårat" forum är så värdelöst varför är du då här?
Du vet att jag inte är här egentligen. Men om man har varit så aktiv här som jag och också No1Viking då följer man såklart diskussioner som man anser är viktiga. Och jag anser att den här diskussionen är direkt avgörande för ubuntu-se.org:s framtid. Och jag har inte sagt att det är värdelös. Jag tror fortfarande på att det går att styra i rätt riktning.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

No1Viking skrev:...
Vad är det för mening att ha en ledarroll och försöka föra Ubuntu Sverige framåt utan att ha varken mandat, befogenheter eller eget driv att verkligen utveckla densamma?

Micke
Den hær frågan tycker æven jag ær intressant. Som jag tolkar det undrar du om de bara kommer att inneha en titel eller om de faktiskt tænkt skita ner hænderna och sæga vad som ska gøras och vem som ska gøra det? Urban Anjar har ju en vældigt aktiv roll vad gæller "Førsta intrycket", ær det den typen av initiativ du vill veta om de har några planer att genomføra och i så fall vad?

Du tar upp viktiga frågor men ær vældigt hypotetisk så det kanske ær dærfør du får de svar du får.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hund skrev:Jag tycker inte vi har problem, det fungerar bra tills vissa (ingen nämnd) kommer och ska tjata om ditten och datten vilket är väldigt drygt.. Vi försöker blicka framåt.
Det har inte med ert forum att göra, primärt, utan er organisation och de roller ni har eller saknar. Både Peter och jag försöker få er att förstå att det inte går att driva en organisation framåt utan en ledare med mandat att bestämma och leda, annars blir det bara en massa småpåvar som springer omkring som yra höns som bestämmer och skapar konflikter i organisationen. Det har ni massor av då och då.

Vi ställer frågor om Förtroenderådet, Kontakpersonerna etc, men ingen verkar veta något. Det är inte alls konstigt att det är så, för ni har, vad jag vet, inga stadgar, regel- eller rutindokument, om ni så vill, för HELA Ubuntu Sverige. Ni är bakbundna av att ni faktiskt inte beslutat ett enda dugg som är hållbart från ett år till ett annat, utan allt ältas om så fort någon lyfter en fråga.

Föreningar har stadgar, företag har rutindokumentation, för sveriges befolkning gäller lagen osv.

Vad har Ubuntu Sverige?

OBSERVERA att jag INTE skriver enbart om forumet, för det är endast en del av Ubuntu Sverige som entitet!

Vad är en kontaktperson i Ubuntu Sverige, är det någon som vet vad den personen gör och skall göra? Vad innebär ett medlemskap i Ubuntu Sverige, dvs vilka skyldigheter och rättigheter har man som medlem? Alla dessa ingredienser bestäms med fördel i ett regelverk, på ett demokratiskt sätt. Stadgar kan vara ett sånt regelverk.

Jaja, listan kan göras lång och just nu har jag inte så mycket tid eftersom jag sitter på jobbet.

Nu hoppas jag att finns någon enda vettig människa som tolkar det jag skriver på ett vettigt sätt. Ni som gärna vill hänvisa till svunnen tid bevisar att ni inte begriper vad jag skriver. Det finns inget motsatsförhållande, för mig, när det gäller ubuntu.se och ubuntu-se.org.

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 1 gånger.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Peter Forsberg skrev:Oändliga diskussioner. Det är det Ubuntu-se.org präglas av.
Håller med! Du ser din roll i det hela antar jag?

Det är rätt ledsamt och du är rätt ofta med i dessa diskussioner vad jag har sett.

Citerar fritt
Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?
Med det vill jag ha sagt att vill du inte ha oändliga diskussioner så gör du kanske klokast i att inte delta i dem. Det jag har sett på senare tid av dig är just att sprida osämja här och inget annat. Du får ha hur goda avsikter som helst men det du försöker göra förbättrar inget utan bara försämrar.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Det finns väl beskrivet vad en LoCoTeamLeader är https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader , samt vad en LoCoTeamContact https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact är.
Som jag ser det har vi ingen direkt uttalad ledare för hela LoCot utan snarare flera projektledare för de olika delarna av LoCot, och jag ser inga problem med det i dagsläget.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

upnorth skrev:
No1Viking skrev:...

Micke
Den hær frågan tycker æven jag ær intressant. Som jag tolkar det undrar du om de bara kommer att inneha en titel eller om de faktiskt tænkt skita ner hænderna och sæga vad som ska gøras och vem som ska gøra det?
Rätt!
Dock förutsätts det att man fått mandat och befogenheter av medlemmarna att göra det, på bästa demokratiska sätt

upnorth skrev:Du tar upp viktiga frågor men ær vældigt hypotetisk så det kanske ær dærfør du får de svar du får.
Menar du att det endast är du som förstår vad jag menar i hela Ubuntu Sverige?
Hur ska jag kunna vara tydligare, förklara?

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 1 gånger.
tweeek

Inlägg av tweeek »

No1Viking skrev: Vi ställer frågor om Förtroenderådet, Kontakpersonerna etc, men ingen verkar veta något.
Okej.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

No1Viking skrev:
upnorth skrev:Du tar upp viktiga frågor men ær vældigt hypotetisk så det kanske ær dærfør du får de svar du får.
Menar du att det endast är du som förstår vad jag menar i hela Ubuntu Sverige?
Hur ska jag kunna vara tydligare, förklara?

Micke
Ge exempel som illustrerar de åtaganden du syftar på. Jag vet inte alls om det du skrev var så otydligt för alla andra, men jag ville klargöra om min tolkning var korrekt.
Skriv svar

Återgå till "Forum"