Följande anmälan är insänd till JO:
Anmälan riktar sig mot Verva - Verket för förvaltningutveckling
Ramavtal 6919/08 Dnr 2007/256 (Bilaga 1)
Under 2008 tecknade Verva avtal om E-legitimation sålunda:
Ramavtal:
Leverantör Giltigt till Förl. option (mån)
Nordea Bank AB (Data) 2009-06-30 36
Swedbank AB 2009-06-30 36
Svenska Handelsbanken 2009-06-30 36
Telia Sonera AB 2009-06-30 36
Det anmälda ramavtalet gäller Swedbankavtalet.
Som användare av e-legitamation (BankID) i en bank som omfattas av rubricerade avtal, har jag påförts restriktioner jag inte haft tidigare, enbart som en följd av att jag använder ett fritt, öppet operativsystem (GNU/Linux), därav mitt intresse.
Jag har sökt upphovet till dessa restriktioner och funnit svaret i Vervas upphandling.
Verva har på förfrågan om upphandlingen svarat:
”Kraven i upphandlingenn syns nedan. Vi har fått svar från Swedbank.
Vi har ställt ett som krav på operativsystmplattform att komponenterna bör:
> - finnas till följande plattfomar: Microsoft Widnows MEE/)( till XP och senare, Mac OS smat Linux.
> Det är inget obligatoriskt (skall) krav utan ett s.k. bör-krav som vi värderar.
>
> Detta är Swedbanks svar:
>
> BankID-komponenterna finns i svensk version. Ytterligare språk kommer att införas. BankID stödjer Windows XP, Windows 2000 och Windows Vista. Mac OS X stöds med BankID på fil. BankID på kort för Mac är planerat med införande som påbörjas under 2009. Linux-stöd finns men kommer temporärt att störas under en period då BankID gör ett teknikskifte, men skall införas igen.”
Genom att enbart ha börkrav vad gäller opertivsystemplattform och att vid upphandlingen acceptera att Linux ”temporärt störs” har Verva i praktiken accepterat att endast de två proprietära operativsystemen Microsoft Windows och Apples Mac täcks in av bankernas gemensamma BankID-service.
Vervas verksamhet styrs av Förordning (2007:828) med instruktion för Verket för förvaltningsutveckling (bilaga 2).
§ 2. 8 lyder::
”2 § Myndigheten ska
8. svara för samordnad upphandling för offentlig förvaltning
inom området informationsteknik, verka för bästa möjliga
villkor för anskaffning och användning av informationsteknik
inom offentlig sektor och se till att den offentliga
förvaltningen använder gemensamma funktioner och lösningar samt
beakta intresset av innovationer och teknikneutrala lösningar,
och” (följs av punkt 9)
För denna anmälan är det följande passus som är av betydelse: ”beakta intresset av innovationer och teknikneutrala lösningar”
Upphandlingen har inte beaktat teknikneutrala lösningar och möter därmed inte författningens krav.
Ett pikant inslag är att Verva i mars antog en ”Upphandlingspolicy avseende öppen
programvara ” (bilaga 3), som inte synes ha påverkat upphandlingen. Några citat:
- Regeringen bedömer att användning av öppna programvaror kan vara ett sätt för offentlig sektor att minska kostnaderna för IT-användandet och beroendet av proprietära programvaror samt att en ökad användning av öppen programvara kan bidra till att främja konkurrensen på programvaruområdet.
- En förutsättning för att få goda villkor och priser vid upphandling är att det finns en fungerande marknad med god konkurrens. Vissa delar av programvarumarknaden kännetecknas emellertid av brister i detta avseende med negativa konsekvenser, t.ex. beroende till en eller alltför få leverantörer, brister i produktkvalitét samt sämre valmöjlighet med höga priser som följd. Programvara med öppen kod kan underlättar för myndigheter att tillgodose kravet från allmänheten om öppenhet vad avser myndighetsutövning.
- Tillämpningen av denna policyn i Vervas ramavtalsupphandlingar ska bidra till minskat leverantörsberoende och ökad konkurrens samt därigenom bättre villkor och högre kvalité på produkter och stödjande tjänster.
- Fungerande konkurrens är en förutsättning för en effektiv och diversifierad programvarumarknad. För att undvika inlåsningseffekter ska Verva utforma förfrågningsunderlag så att anbud även kan omfatta produkter som baseras på öppen källkod. - I en upphandling där någon form av programvara ingår som objekt är det viktigt att kravsätta licenstyp, garantier och support. Administrativ kontorsprogramvara under öppen kod har idag en svag ställning inom offentlig förvaltning och bör därför särskilt efterfrågas i upphandlingar där den typen av objekt ingår.
Användare av datorer med öppna operativsystem har fram till juni detta år 1) kunnat ladda ner BankID-certifikat till sina datorer för att 2) använda det vid behov. I juni upphörde möjligheten till procedur 1. Detta innebär att användare av öppna operativsystem är avstängda från möjligheten att börja använda e-legitamation. Ej heller kan en gammal användare av BankID som köper en ny dator, eller råkar ut för ett haveri av sin dator, använda sitt BankID, även om en backup-kopia existerar, eftersom en installation av kopian inte är möjlig med ett öppet operativsystem.
Alternativet är att köpa ett proprietärt operativsystem, vilket kostar från ca 1.700 för den billigaste versionen av Windows Vista (kan reduceras till ca 850 kr i samband med köp av ny dator) vilket är en signifikant kostnad när man kan köpa en dator för ca 3.000 kr.
Jag är medveten om att Vervas ”plikt” att ”beakta intresset för teknikneutrala lösningar” är till intet förpliktigande innan det fått en rättslig prövning. Jag vill hävda att det finns många boende i Sverige som har behov av möjligheten att e-legitimera sig och som, av ett eller annat skäl, är bundna av att utnyttja ett fritt och öppet operativsystem. Verva har inte beaktat deras legitima intresse av att utnyttja en alltmer användbar samhällstjänst och, i vissa fall, enda möjligheten att uträtta vissa ärenden. En möjlighet som nu berövats dem genom Vervas upphandling.
Därav min slutsats att Verva har brutit mot förordning 2007:828 och sin egen policy för upphandling av öppen programvara.
Bilaga 1
http://www.avropa.nu/templates/ramavtal____2966.aspx
Bilaga 2
https://lagen.nu/2007:828
Bilaga 3
http://www.verva.se/ramavtal-och-upphan ... ogramvara/