Linuxanvändare och BankID - det löser sig?[LÖST]

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
roja

Re: Linuxanvändare och BankID - det löser sig?

Inlägg av roja »

Svar har inkommit från Verva:
Kraven i upphandlingenn syns nedan. Vi har fått svar från Swedbank.

Vi har ställt ett som krav på operativsystmplattform att komponenterna bör:
> > - finnas till följande plattfomar: Microsoft Widnows MEE/)( till XP och senare, Mac OS smat Linux.
> >
> > Det är inget obligatoriskt (skall) krav utan ett s.k. bör-krav som vi värderar.
> >
> > Detta är Swedbanks svar:
> >
> > BankID-komponenterna finns i svensk version. Ytterligare språk kommer att införas. BankID stödjer Windows XP, Windows 2000 och Windows Vista. Mac OS X stöds med BankID på fil. BankID på kort för Mac är planerat med införande som påbörjas under 2009. Linux-stöd finns men kommer temporärt att störas under en period då BankID gör ett teknikskifte, men skall införas igen.

Med vänlig hälsning
Irene Andersson
Verva har i sin upphandling accepterat att Linux utestängs från tjänsten under viss tid. Jag antar att detta skulle kunna vara ett ärende för JO, men för det skulle jag vilja hjälp med att utvärdera situationen och formulera en anmälan.

Någon som kan ställa upp?
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Jag kan hjälpa till, jag har ju trots allt redan ett gott rykte i myndighetssverige gällande öppen källkod. ;)

Kanske en fin liten debattartikel med många prominenta underskrifter kunde vara på sin plats?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Låter som en bra idé, jag kan skriva på om du vill :P

Annars, kanske går att få med Per Ström, Camilla Lindberg och Oscar Swartz som faktiskt synts lite i media, visserligen i samband med FRAdebatten och det kan va klokt att inte enbart ha namn kopplade till den debatten, men som några bland flera andra namn.

EDIT vore ju kul om man fick med Linus Torvalds :)
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 7 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
roja

Inlägg av roja »

Tack CryingFreeman och Cadryc!

Gärna fler förslag och inresserade för att sätta fart på de små grå och få fram en strategi.
roja

Inlägg av roja »

Följande anmälan är insänd till JO:

Anmälan riktar sig mot Verva - Verket för förvaltningutveckling
Ramavtal 6919/08 Dnr 2007/256 (Bilaga 1)

Under 2008 tecknade Verva avtal om E-legitimation sålunda:

Ramavtal:
Leverantör Giltigt till Förl. option (mån)
Nordea Bank AB (Data) 2009-06-30 36
Swedbank AB 2009-06-30 36
Svenska Handelsbanken 2009-06-30 36
Telia Sonera AB 2009-06-30 36

Det anmälda ramavtalet gäller Swedbankavtalet.

Som användare av e-legitamation (BankID) i en bank som omfattas av rubricerade avtal, har jag påförts restriktioner jag inte haft tidigare, enbart som en följd av att jag använder ett fritt, öppet operativsystem (GNU/Linux), därav mitt intresse.

Jag har sökt upphovet till dessa restriktioner och funnit svaret i Vervas upphandling.

Verva har på förfrågan om upphandlingen svarat:

”Kraven i upphandlingenn syns nedan. Vi har fått svar från Swedbank.

Vi har ställt ett som krav på operativsystmplattform att komponenterna bör:
> - finnas till följande plattfomar: Microsoft Widnows MEE/)( till XP och senare, Mac OS smat Linux.
> Det är inget obligatoriskt (skall) krav utan ett s.k. bör-krav som vi värderar.
>
> Detta är Swedbanks svar:
>
> BankID-komponenterna finns i svensk version. Ytterligare språk kommer att införas. BankID stödjer Windows XP, Windows 2000 och Windows Vista. Mac OS X stöds med BankID på fil. BankID på kort för Mac är planerat med införande som påbörjas under 2009. Linux-stöd finns men kommer temporärt att störas under en period då BankID gör ett teknikskifte, men skall införas igen.”

Genom att enbart ha börkrav vad gäller opertivsystemplattform och att vid upphandlingen acceptera att Linux ”temporärt störs” har Verva i praktiken accepterat att endast de två proprietära operativsystemen Microsoft Windows och Apples Mac täcks in av bankernas gemensamma BankID-service.

Vervas verksamhet styrs av Förordning (2007:828) med instruktion för Verket för förvaltningsutveckling (bilaga 2).

§ 2. 8 lyder::

”2 § Myndigheten ska
8. svara för samordnad upphandling för offentlig förvaltning
inom området informationsteknik, verka för bästa möjliga
villkor för anskaffning och användning av informationsteknik
inom offentlig sektor och se till att den offentliga
förvaltningen använder gemensamma funktioner och lösningar samt
beakta intresset av innovationer och teknikneutrala lösningar,
och” (följs av punkt 9)

För denna anmälan är det följande passus som är av betydelse: ”beakta intresset av innovationer och teknikneutrala lösningar”

Upphandlingen har inte beaktat teknikneutrala lösningar och möter därmed inte författningens krav.

Ett pikant inslag är att Verva i mars antog en ”Upphandlingspolicy avseende öppen
programvara ” (bilaga 3), som inte synes ha påverkat upphandlingen. Några citat:

- Regeringen bedömer att användning av öppna programvaror kan vara ett sätt för offentlig sektor att minska kostnaderna för IT-användandet och beroendet av proprietära programvaror samt att en ökad användning av öppen programvara kan bidra till att främja konkurrensen på programvaruområdet.
- En förutsättning för att få goda villkor och priser vid upphandling är att det finns en fungerande marknad med god konkurrens. Vissa delar av programvarumarknaden kännetecknas emellertid av brister i detta avseende med negativa konsekvenser, t.ex. beroende till en eller alltför få leverantörer, brister i produktkvalitét samt sämre valmöjlighet med höga priser som följd. Programvara med öppen kod kan underlättar för myndigheter att tillgodose kravet från allmänheten om öppenhet vad avser myndighetsutövning.

- Tillämpningen av denna policyn i Vervas ramavtalsupphandlingar ska bidra till minskat leverantörsberoende och ökad konkurrens samt därigenom bättre villkor och högre kvalité på produkter och stödjande tjänster.
- Fungerande konkurrens är en förutsättning för en effektiv och diversifierad programvarumarknad. För att undvika inlåsningseffekter ska Verva utforma förfrågningsunderlag så att anbud även kan omfatta produkter som baseras på öppen källkod. - I en upphandling där någon form av programvara ingår som objekt är det viktigt att kravsätta licenstyp, garantier och support. Administrativ kontorsprogramvara under öppen kod har idag en svag ställning inom offentlig förvaltning och bör därför särskilt efterfrågas i upphandlingar där den typen av objekt ingår.

Användare av datorer med öppna operativsystem har fram till juni detta år 1) kunnat ladda ner BankID-certifikat till sina datorer för att 2) använda det vid behov. I juni upphörde möjligheten till procedur 1. Detta innebär att användare av öppna operativsystem är avstängda från möjligheten att börja använda e-legitamation. Ej heller kan en gammal användare av BankID som köper en ny dator, eller råkar ut för ett haveri av sin dator, använda sitt BankID, även om en backup-kopia existerar, eftersom en installation av kopian inte är möjlig med ett öppet operativsystem.

Alternativet är att köpa ett proprietärt operativsystem, vilket kostar från ca 1.700 för den billigaste versionen av Windows Vista (kan reduceras till ca 850 kr i samband med köp av ny dator) vilket är en signifikant kostnad när man kan köpa en dator för ca 3.000 kr.

Jag är medveten om att Vervas ”plikt” att ”beakta intresset för teknikneutrala lösningar” är till intet förpliktigande innan det fått en rättslig prövning. Jag vill hävda att det finns många boende i Sverige som har behov av möjligheten att e-legitimera sig och som, av ett eller annat skäl, är bundna av att utnyttja ett fritt och öppet operativsystem. Verva har inte beaktat deras legitima intresse av att utnyttja en alltmer användbar samhällstjänst och, i vissa fall, enda möjligheten att uträtta vissa ärenden. En möjlighet som nu berövats dem genom Vervas upphandling.

Därav min slutsats att Verva har brutit mot förordning 2007:828 och sin egen policy för upphandling av öppen programvara.

Bilaga 1 http://www.avropa.nu/templates/ramavtal____2966.aspx
Bilaga 2 https://lagen.nu/2007:828
Bilaga 3 http://www.verva.se/ramavtal-och-upphan ... ogramvara/
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Bra initiativ!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kung O0
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

toppen! :)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Bra, roja!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kan något med en bættre e-post klient æn Outlook som vægrar låta mig skicka en vanlig textlænk tipa IDG.se om denna anmælan?

Stor artikel på idg.se nu: http://www.idg.se/2.1085/1.177899
Maila till idg.se@idg.se med æmne "Nyhetstips"

;D
roja

Inlägg av roja »

Jag har fått ett avvisande svar från JO på min anmälan:

"Ni har i en anmälan till JO framfört klagomål mot Verket för förvaltingnsutveckling.
Det som Ni har anfört ger inte anledning till någon åtgärd från min sida. Jag kommer därför inte att utreda Er anmälan.
Ärendet avslutas."

Det var vad jag väntade mig, men jag tycker fortfarande att det var värt ett försök. Vi kan inte acceptera samhällets slapphet mot M$-skatten.

Till dem som uppmuntrat, stöttat och kommit med förslag: HJÄRTLIGT TACK!

Nu skall jag fundera på om jag skall byta pseudonym till "Don Quijote"
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Tråkigt :'( men väntat som sagt. Du ska ha en eloge för att du försökte. Det gäller att många bearbeta problemet från många håll, till slut måste de ge med sig.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Synd, men Verva ska ju tydligen läggas ner så man hade kanske fått göra en ny anmälan sen igen ändå.

Men oavsett utslag, bra gjort roja! (eller ska jag säga Don Quijote) ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av InfiniDimm »

Swedbanks support hävdade att Linuxsupport för BankID kommer under november..
...mot bättre vetande?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

InfiniDimm skrev:Swedbanks support hävdade att Linuxsupport för BankID kommer under november..
Det är ju jättebra! Det verkar som om all aktivitet har lönat sig, från början hette det att support för linux skulle komma i mars 2009...

/Micke
jumba

Inlägg av jumba »

Jag har haft tidigare kontakt med Monica Persson på bankid.

Hennes senaste besked (i augusti) var:

Vi är nu inne i ett teknikskifte då det gäller BankID, som dessvärre gör att
det under en mellanperiod blir problem för Linuxanvändare som inte har ett giltigt BankID.
Teknikskiftet innebär att vi går över från en Java-baserad lösning till en lösning med installerad programvara. Detta gör vi att flera orsaker, inte minst för att få ett bra stöd för BankID på smarta kort och för att ha möjlighet att följa med i säkerhetsutvecklingen. Idag finns den installerade programvaran för Windows och Mac, och en version för Linux är under utveckling och kommer under hösten (november).
Vi beklagar att det för våra Linuxanvändare kan bli en störning innan Linuxversionen är färdig, men vi arbetar så fort som möjligt för att alla användare ska kunna fortsätta använda sina BankID.

Jag har idag återaktualiserat frågan skriftligt med henne eftersom vi nu snart är i mitten av november.

...postar hennes svar här när det kommer...
jumba

Inlägg av jumba »

OK, som jag lovade skulle jag posta svaret (daterat 16/11-08), som kommer här:

Jag ber om ursäkt för att svaret har dröjt något.

Vi är dessvärre lite sena med Linux-versionen. Vår leverantör håller just nu på med systemtest av Linuxversionen och sedan har vi acceptanstest och en del arbeta att göra innan den är klar. Under vecka 2, 2009 ska det gå att hämta ut ett BankID också för Linuxanvändarna.

Med hälsningar

Monica P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Då stämde inte detta längre då?
WikiNews skrev:5 september 2008

SVERIGE: Som Wikinews rapporterat tidigare saknas stöd för GNU/Linux hos den stora aktören för e-legitimation, BankID. Nu meddelar Finansiell ID-Teknik BID AB som vidareutvecklar och förvaltar infrastrukturen bakom BankID att stödet för GNU/Linux skall komma redan till senhösten.

- Finansiell ID-Teknik planerar att leverera en Linuxversion till bankerna under senhösten och därefter måste bankerna planera in sina respektive stöd för Linux i sina tidplaner. Det innebär att alla banker kanske inte kommer ha stöd för BankID på Linux samtidigt, säger Carl Hössner på BankID till Wikinews.

Det är alltså oklart när stödet för GNU/Linux kommer att implementeras hos de enskilda bankerna, men de banker som lägger manken till torde alltså ha möjlighet att erbjuda stöd för GNU/Linux till sina kunder innan året är slut
(källa)
jumba

Inlägg av jumba »

Nä, tydligen inte... :'(
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av InfiniDimm »

Birgitta Karlsson på Swedbank säger bland annat
"I mars 2009 kommer det att finnas en version av BankID säkerhetsprogram för Linuxanvändare. "

Men snart är vi ju där!!
...mot bättre vetande?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"