Löst

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Leffe
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Löst

Inlägg av Leffe »

Hej har någon ett svar på varför jag inte kan installera kärnmodulen vboxdrv för att testa en virtuell dator. Jag kör beskrivning från boken Upptäck Ubuntu Linux8.04 men får ett felmeddelande
Följande information kan vara till hjälp för att lösa situationen:

Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas:
virtualbox-ose-modules-generic: Beroende av: virtualbox-ose-modules-2.6.24-20-generic men det kommer inte att installeras
E: Trasiga paket
Senast redigerad av 1 Leffe, redigerad totalt 20 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Virtual Box

Inlägg av Lars »

Det här beror säkert på bugg #253831, möjligtvis ska det vara fixat i version 8.10. En lösning är att modifiera sources.list enligt instruktionerna på http://virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads, då får man VirtualBox direkt från källan istället för via Ubuntus förråd.
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Tack men det verkar överkurs för mig att modifiera Sourcelist har du tid att förklara närmare? Tack
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

På sidan Lars länkade till finns även .deb-filer att ladda ner, så du får senaste versionen.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Leffe skrev:Tack men det verkar överkurs för mig att modifiera Sourcelist har du tid att förklara närmare? Tack
Det är inte så komplicerat som man kanske skulle kunna tro. Skriv detta i terminalen:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Då öppnas en textredigerare i administrativt läge (du måste också ange ditt lösenord).

Längst ned i den filen lägger du till följande rader:

##VirtualBox från källan
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian hardy non-free
Därefter borde du kunna installera VirtualBox genom att ange:

sudo apt-get update 
och

sudo apt-get install virtualbox

i terminalen.

På siten som det länkas till skriver de också om något jag inte känner till:

wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/sun_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
Det verkar hämta någon typ av nyckel för att på så sätt signera paketet, men om den är bra för dig eller sun vet jag inte, efter som jag inte vet vad en "public key for apt-secure" är för något. Eventuellt kan du alltså göra detta steg emellan de bägge apt-get stegen ovan,

/Micke

Edit: Det verkar vara en vanlig GPG-nyckel, så den är säkert inte dålig för dig på något sätt. Gör så som de föreslår och kör kommandot som börjar med "wget" emellan de bägge kommandona som börjar med "sudo apt-get".
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Det verkar hämta någon typ av nyckel för att på så sätt signera paketet, men om den är bra för dig eller sun vet jag inte, efter som jag inte vet vad en "public key for apt-secure" är för något. Eventuellt kan du alltså göra detta steg emellan de bägge apt-get stegen ovan,
Det är den publika delen av den nyckel som har signerat paketet. Detta för att paketet ska kunna verifieras (att det verkligen kommer från Virtualbox)
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Tack alla...kors i taket..det fungerar! Hur då? Jo genom att bara ladda hem och installera Virtual Box från första raden i länken från Lars och sen följa instruktioner från Tobias Hagbergs bok kan jag nu virtuellt köra OpenSolaris och XP. Inressant är att jag har en XP med Licens för en Dator men det fungerar helt OK med SP3, Explorer 7 mm då den validerar OK i virtuella installationen. Jo jag var tvungen att avinstallera Virtualbox ose som krånglade från början annars blir det konflikter. Mvh Leffe
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"