GDM, X, och/eller nvidia problem?

Användarvisningsbild
nalinde
Kontakt:

Inlägg av nalinde »

Oki.. Jag har ett GeForce FX 5900 Ultra grafikkort därför har jag installerat nvidiadrivrutiner under Dapper. Men efter det så verkade jag att få lite problem.
När jag ska logga ut från min användare vägrar GDM funka. Det blir alldeles svart, det fryser?. Konstigt nog händer det ingenting som att jag får fram ett felmeddelande. Det hjälper inte heller att starta om X, Ctrl + Alt + Backslash.
Samma problem får jag när jag ska använda mig av andra sessioner?, Ctrl + Alt + F1, F2.. osv. när jag sedan ska tabba tillbaka ser det ut som att X vägrar att starta upp :-/.

Det jag har ändrat i x conf filen är att jag ska kunna köra nvidia drivisarna o att jag ska kunna köra "dualscreen" enligt denna HowTo:n https://wiki.ubuntu.com/NvidiaTVOut?highlight=%28tv%29 se: A more complicated way

Också när jag stänger av datorn, Ubuntu, är nedstängnings frekvensen "pixlad" och konstig man ser knappt vad som pågår på skärmen.

MEN nu kommerdet roligaste. När man loggar in som Root försvinner alla dessa defekter och allt verkar fungera fint.

Någon som har en idé om vad felet kan vara och hur man rättar till det?
Användarvisningsbild
nalinde
Kontakt:

Inlägg av nalinde »

Oki, abs. ingen som har en aning?
Användarvisningsbild
Gunnar Lundström
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Lundström »

Verkar som att monitorn inte hänger med, alltså att t.ex. gdm försöker köra en för hög upplösning i för hög frekvens - vilket inte genererar något fel, allting fungerar enligt X och GDM...

Kod: Markera allt

Section "Monitor"
        Identifier      "Monitor" #CRT
        HorizSync       30-70
        VertRefresh     50-140
        Option          "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier "Television" #TV
        HorizSync 30-50
        VertRefresh 60
EndSection
Det här är de magiska bitarna, kolla så HorizSync och VertRefresh matcha specarna på monitor(en|erna), sen kan du kolla att GDM inte kör för hög upplösning.
Användarvisningsbild
nalinde
Kontakt:

Inlägg av nalinde »

Helt underbart digits! Tack för svaret. Ska genast testa detta! :-D

Fick en annan möjligt lösning till det hela idag också som jag ska testa, nämligen att jag inte har rättigheter till GDM? Eftersom att det funkar när jag kör som root. Men ifall det det skulle vara det problemet borde jag väl inte kunna logga in ens? någon som kan bekräfta mina tankar runt detta?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

GDM ska alltid startas som root. Det gör det automatiskt, och du bör skriva sudo innan du startar det själv.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"