Grub; lägga till partition
Grub; lägga till partition
Jag har ubuntu och vista installerat på intern HDD. Nu har jag installerat ubuntu även på en extern HDD som jag vill kunna starta via datorn. Denna partition dyker dock inte upp i Grub. Jag undrar hur man gör så att min externa HDD blir valbar i Grub?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Grub; lägga till partition
Det ska gå utmärkt att lägga till en rad i grub, gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
man kan titta på hur de andra raderna ser ut, men måste ta reda på va benämningen på hårddsiken är (h1, hd0 etc)
Alternativt borde man kunna bränna ut Supergrub å boota med den (med hårddsiken i) http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=32034
man kan titta på hur de andra raderna ser ut, men måste ta reda på va benämningen på hårddsiken är (h1, hd0 etc)
Alternativt borde man kunna bränna ut Supergrub å boota med den (med hårddsiken i) http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=32034
Jag provade detta men det konstiga var att när jag startade externa partitionen från Grub så startade mitt "vanliga" ubuntu (det som finns på interna HD). Och ja, jag ändrade till rätt; (hd1,6) istället för (hd0,4).Cadryc skrev:Det ska gå utmärkt att lägga till en rad i grub, gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Får väl prova detta om ingen annan kan komma på en lösning.Cadryc skrev:Alternativt borde man kunna bränna ut Supergrub å boota med den (med hårddsiken i) http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=32034
Prova detta:
Sätt upp terminalen och skriv följande
Kolla att volymen (hd1,6) finns med i find-utskriften ovan innan du fortsätter med root och setup!
Därefter stoppar du in följande i slutet på /boot/grub/menu.lst
Sätt upp terminalen och skriv följande
Kod: Markera allt
sudo grub
find /boot/grub/stage1
root (hd1,6)
setup (hd1,6)
quit
Därefter stoppar du in följande i slutet på /boot/grub/menu.lst
Kod: Markera allt
title Ubuntu xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
root (hd1,6)
chainloader +1
Bowmore skrev:Prova detta:
Sätt upp terminalen och skriv följandeKolla att volymen (hd1,6) finns med i find-utskriften ovan innan du fortsätter med root och setup!Kod: Markera allt
sudo grub find /boot/grub/stage1 root (hd1,6) setup (hd1,6) quit
Därefter stoppar du in följande i slutet på /boot/grub/menu.lstKod: Markera allt
title Ubuntu xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx root (hd1,6) chainloader +1
find /boot/grub/stage1 ger:
(hd0,4)
(hd1,6)
setup (hd1,6) ger:
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,6)"... failed (this is not fatal)
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,6)"... failed (this is not fatal)
Running "install /boot/grub/stage1 (hd1,6) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu.lst "... succeeded
Done.
Jag la sedan till raderna till menu.lst och startade om, valde externa ubuntu i listan och följande felmeddelande kommer upp:
Error 21: Selected disk does not exist
HJÄLP!

Hmm, nu verkar det faktiskt som att det funkade. Det känns ostabilt, verkar hitta disken varannan gång ungefär. Kommer med rapport snart igen 

Det visar sig att varje gång jag bootar ubuntu och sedan startar om datorn och då väljer externa ubuntu så funkar det, om jag försöker starta externa på en gång får error 21 (och ibland bara en svart skärm...).
Om någon har en lösning till detta så är jag tacksam, annars får jag väl helt enkelt leva med det...
Om någon har en lösning till detta så är jag tacksam, annars får jag väl helt enkelt leva med det...
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar.
Menar du att du börjar med att slå på datorn och att det endast fungerar att boota upp det externa Ubuntu om du först bootar det interna Ubuntu, startar om och sen väljer det externa Ubuntu i grubmenyn?
Menar du att du börjar med att slå på datorn och att det endast fungerar att boota upp det externa Ubuntu om du först bootar det interna Ubuntu, startar om och sen väljer det externa Ubuntu i grubmenyn?
Ja, precis så menar jag. Men jag testade med en annan dator och då fungerade det att boota externa på en gång. Så det verkar vara något konstigt med min dator...Bowmore skrev:Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har både SATA å PATA (IDE) i min luftrenare och den inbördes ordningen mellan dem i Ubuntu verkar variera mellan varje gång jag startar datorn, det är en bugg. Vet inte om det kan vara samma bugg för dig, men det kanske är nåt liknande iaf. Vet du vad det är för hårddiskar i de båda datorerna du har testat?
Jag antar att det är en USB-disk du har. I så fall, har du provat att stoppa in den i ett annat USB-uttag?