Efter att ubuntu var j-ligt segt när det skulle stänga ner sig (jag hade bråttom, jag trodde nått hade hängt sig) så stängde jag av datorn med strömknappen. Jag startade senare upp WinXP, allt var frid och fröjd. Stängde av normalt, men sen när jag skulle boota ubuntu igen får jag följande meddelande när jag väljer att boota som vanligt (intrepid 2.6.27-4):
(Jag har en laptop som jag normalt kör med extern skärm, nu är skärmen frånkopplad. Vet inte om detta kan påverka)Undefined video number 31a
Press <ENTER> to see video modes available. <SPACE> to continue, or wait 30 sec.
Om jag trycker enter och väljer något alternativ startar den upp tills logan syns och det orangea strecket börjar åka fram och tillbaka. Där stannar strecket på ett och samma ställe och inget händer. Samma sak om jag trycker på space eller väntar.
Med recovery mode får jag detta meddelande:
Och sen händer det inget mer. Har lyckats boota WinXP, tänkte göra en LiveCD och försöka att åtminstone backa upp /home/Target filesystem doesn't have /sbin/init
/bin/sh: can't open single
[ 7.053866] Kernel panic -not syncing: Attempted to kill init!
Har letat lite på nätet efter liknande fel, hittade det här: http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=796343
är fsck -y en bra idé för mig?