Boot-problem, "Target filesystem doesn't have /sbin/init"

PomPen

Boot-problem, "Target filesystem doesn't have /sbin/init"

Inlägg av PomPen »

Hjälp snälla!

Efter att ubuntu var j-ligt segt när det skulle stänga ner sig (jag hade bråttom, jag trodde nått hade hängt sig) så stängde jag av datorn med strömknappen. Jag startade senare upp WinXP, allt var frid och fröjd. Stängde av normalt, men sen när jag skulle boota ubuntu igen får jag följande meddelande när jag väljer att boota som vanligt (intrepid 2.6.27-4):
Undefined video number 31a
Press <ENTER> to see video modes available. <SPACE> to continue, or wait 30 sec.
(Jag har en laptop som jag normalt kör med extern skärm, nu är skärmen frånkopplad. Vet inte om detta kan påverka)

Om jag trycker enter och väljer något alternativ startar den upp tills logan syns och det orangea strecket börjar åka fram och tillbaka. Där stannar strecket på ett och samma ställe och inget händer. Samma sak om jag trycker på space eller väntar.

Med recovery mode får jag detta meddelande:
Target filesystem doesn't have /sbin/init
/bin/sh: can't open single
[ 7.053866] Kernel panic -not syncing: Attempted to kill init!
Och sen händer det inget mer. Har lyckats boota WinXP, tänkte göra en LiveCD och försöka att åtminstone backa upp /home/

Har letat lite på nätet efter liknande fel, hittade det här: http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=796343
är fsck -y en bra idé för mig?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Boot-problem, "Target filesystem doesn't have /sbin/init"

Inlägg av djkmmo »

PomPen skrev:Hjälp snälla!

Efter att ubuntu var j-ligt segt när det skulle stänga ner sig (jag hade bråttom, jag trodde nått hade hängt sig) så stängde jag av datorn med strömknappen. Jag startade senare upp WinXP, allt var frid och fröjd. Stängde av normalt, men sen när jag skulle boota ubuntu igen får jag följande meddelande när jag väljer att boota som vanligt (intrepid 2.6.27-4):
Undefined video number 31a
Press <ENTER> to see video modes available. <SPACE> to continue, or wait 30 sec.
(Jag har en laptop som jag normalt kör med extern skärm, nu är skärmen frånkopplad. Vet inte om detta kan påverka)

Om jag trycker enter och väljer något alternativ startar den upp tills logan syns och det orangea strecket börjar åka fram och tillbaka. Där stannar strecket på ett och samma ställe och inget händer. Samma sak om jag trycker på space eller väntar.

Med recovery mode får jag detta meddelande:
Target filesystem doesn't have /sbin/init
/bin/sh: can't open single
[ 7.053866] Kernel panic -not syncing: Attempted to kill init!
Och sen händer det inget mer. Har lyckats boota WinXP, tänkte göra en LiveCD och försöka att åtminstone backa upp /home/

Har letat lite på nätet efter liknande fel, hittade det här: http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=796343
är fsck -y en bra idé för mig?
Har du home/ på en separat partition?

fsck är en bra ide. Växeln "-y" gör att det svaras ja ("yes") på alla frågor som fsck kan ha under kontrollen, så att fsck automatiskt försker att fixa alla fel. Om det går eller inte beror på hur mycket som är fel.

För framtiden så kan kanske SystemRescueCd vara en bra idé. Med den kan du bl.a. göra en direkt avbild av din root-partition som du sedan kan återställa om något går fel. På CD:n finns många fler program, i princip allt man kan behöva för att reparera om något gått fel, bl.a. även fsck.
PomPen

Inlägg av PomPen »

Tack för svar.

Körde "check" i gparted (e2fsck eller nånting liknande), den gjorde något. Skrev aldrig upp vad outputen var. Körde även fsck på alla partitioner som gick. Men det funkade inte. Samma problem som innan.
Provade att lägga in /sbin/init från LiveCD:n då den saknades. Då kommer jag förbi det gamla problemet men det låser sig innan inloggningen. I recovery mode, efter att ha läst in filerna som behövs för att starta:
init: rc-default main process (4784) terminated with status 127.
Jag har för närvarande inte en partition för /home, är det en fördel att ha den på egen? Finns det något på SystemRescueCD som kan hjälpa?

Hittade detta: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4769702 provar att lägga till telinit...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

PomPen skrev:Tack för svar.

Körde "check" i gparted (e2fsck eller nånting liknande), den gjorde något. Skrev aldrig upp vad outputen var. Körde även fsck på alla partitioner som gick. Men det funkade inte. Samma problem som innan.
Provade att lägga in /sbin/init från LiveCD:n då den saknades. Då kommer jag förbi det gamla problemet men det låser sig innan inloggningen. I recovery mode, efter att ha läst in filerna som behövs för att starta:
init: rc-default main process (4784) terminated with status 127.
Jag har för närvarande inte en partition för /home, är det en fördel att ha den på egen? Finns det något på SystemRescueCD som kan hjälpa?
I home/ sparas allt som har med din användare att göra. Alla dokument du sparar, alla inställningar du gör etc. Det betyder att om du har home/ på en separat partition så kan du installera om hela systemet (som ligger på "/", root-partitionen) utan att du förlorar några inställningar. Det kan vara möjligt att du fortfarande kan rädda det som finns i din nuvarande home genom att skapa en ny partition i Gparted (antingen med Live-CD:n eller SR-CD) och kopiera över det som ligger i din home/ nu till den nya partitionen. Efter det är det nog bäst att helt enkelt installera om, men vid installationen väljer du manuell partitionering istället för automatisk, och väljer att montera din nya partition som home/. Det låter som att ditt filsystem är söndertrasat, men du kan ju alltid prova att köra fsck igen. Tänk bara på att filsystemet måste vara avmonterat innan du kör fsck (sudo umount /dev/sdxn)

Vår egen wikiartikel om hur man flyttar home/ till en separat partition hittar du här: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Fortsätt fråga om du är osäker.
PomPen

Inlägg av PomPen »

Har flyttat telinit från LiveCD:n. Hände en del, jag kan inte starta som vanligt eller komma in i recovery-mode med senaste kärnan. Vanliga sättet ger ett vitt blinkande streck i övre vänstra hörnet. Recovery-mode kommer så pass långt att jag kan skriva saker, men jag blir aldrig inloggad. Däremot kan jag komma in i recovery-mode med en gammal kärna, 2.6.24-17 har jag för mig att den heter. Däremot blir det gröna fyrkanter när jag försöker starta upp den som vanligt. Jag provade med startx i recovery-mode, det funkade som det skulle.

När jag kör fsck:

Kod: Markera allt

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fsck /dev/sda3
fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
e2fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
/dev/sda3: clean, 321191/9027584 files, 9888275/18053043 blocks
Är mitt enda hopp att rädda /home och installera om ubuntu? Blir jag tvungen att installera om alla program isåfall?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

PomPen skrev:Har flyttat telinit från LiveCD:n. Hände en del, jag kan inte starta som vanligt eller komma in i recovery-mode med senaste kärnan. Vanliga sättet ger ett vitt blinkande streck i övre vänstra hörnet. Recovery-mode kommer så pass långt att jag kan skriva saker, men jag blir aldrig inloggad. Däremot kan jag komma in i recovery-mode med en gammal kärna, 2.6.24-17 har jag för mig att den heter. Däremot blir det gröna fyrkanter när jag försöker starta upp den som vanligt. Jag provade med startx i recovery-mode, det funkade som det skulle.

När jag kör fsck:

Kod: Markera allt

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fsck /dev/sda3
fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
e2fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
/dev/sda3: clean, 321191/9027584 files, 9888275/18053043 blocks
Är mitt enda hopp att rädda /home och installera om ubuntu? Blir jag tvungen att installera om alla program isåfall?
Det svåra är ju att felsöka när det uppför sig så här. Det är ju så många paket det kan vara fel på och att hitta vilka det är kan ju vara svårt. Risken är ju att du i slutänden ändå sitter med en massa paket med fel som ställer till det då och då. Så jag har nog personligen svårt att rekomendera något annat än att installera om. Du kan alltid prova att installera om en del paket som kan vara relevanta, men det finns inga garantier för att en sådan metod ger ett bra/stabilt slutresultat.

Ett program för att göra det lite lättare att installera om heter aptoncd:
Installation disc creator for packages downloaded via APT
APT removable repository creator and package backup tool for Debian based systems.

This tool will allow you to create a media (CD or DVD) to use to install software via APT in a non-connected machine, as well upgrade and install the same set of softwares in
several machines with no need to re-download the packages again.

For more information, visit http://aptoncd.sourceforge.net
Med det kan du alltså spara alla paket som du själv installerat på systemet vi apt eller Synaptic på en CD/DVD. Efter installationen installerar du aptoncd igen och väljer "återställ".

Om du väljer att installera om skulle jag rekomendera dig att lägga home/ på en separat partition, det gör det mycket enklare i framtiden.
PomPen

Inlägg av PomPen »

Tack så jättemycket för hjälpen.
Får se hur jag gör med programmen, det var ändå dags att röja upp i det träsket, lika bra att ta det nu.

Nu funderar jag mest på vad som gick snett...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

PomPen skrev:Tack så jättemycket för hjälpen.
Får se hur jag gör med programmen, det var ändå dags att röja upp i det träsket, lika bra att ta det nu.

Nu funderar jag mest på vad som gick snett...
I programet AptOnCD så får du själv välja vilka av programpaketen som du vill spara på CD/DVD:n, så du behöver inte ta med allt som du installerat, bara det som du verkligen vill installera i bulk efter den nya installationen. Du kan även ta med "lösa" *.deb-filer som du har på hårddisken.

Vad som gått snett... Ja antagligen blev delar av filsystemet förstört när du stängde av med strömknappen och när du sedan körde fsck så försökte den återställa så gott den kunde och det som inte kunde återställas som data nollställdes. Tyvärr berörde det tydligen systemfiler och då blir det problem efteråt.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"