Superwiki - går det att genomföra?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Superwiki - går det att genomföra?

Inlägg av P.Forsberg »

Att starta en gemensam wiki för alla ubuntu forum och sajter är i princip en bra idé. Men går det att genomföra? Jag personligen kan tänka mig att även andra distributioner kan/vill vara med. Och jag kan även tänka mig, att Föreningen Ubuntu Sverige ställer upp med webbplatsen. ( fast det måste diskuteras först) Då är wikin på neutralt mark så att säga.
Tänk på reklamvärdet när projektet kan genomföras!
Vad tycker ni? Går det att fixa? Är projektet för stort?

LJ
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Superwiki - går det att genomföra?

Inlägg av CryingFreeman »

Det är inte alls för stort. Om det är något det är så är det för litet. ;)

Registrera "linuxwiki.se" och hosta det någonstans så ska jag se till att det dyker upp under "Wiki" i FOSS-nätets länklista.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jo, det är det tekniska och där ser jag inga problem. T.o.m en underdomän typ linuxwiki.ubuntuforeningen.se vore ju hur lätt som helst att fixa. Men det andra...Går det att organisera? Vem vill vara med? Köra reklam för wikin osv.
Vad tycks?

LJ
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Först måste vi fundera på om det ska vara en ren Ubuntu-wiki eller om vi vill ha med andra distributioner också, domännamn i stil med linuxwiki.ubuntuforeningen.se funkar ju bara för en ren Ubuntu-wiki. Om det ska vara en Ubuntu-wiki måste vi ha med ubuntu.se och ubuntulinux.se på tåget också. Hör någon av sig till dem och kollar intresset?

Om vi vill ha med andra distributioner (och kanske *BSD?) så behöver vi prata med deras representanter också. Linuxportalen hade ju sin Imbumba men beslutade sig för att lägga ner den. Vad var orsaken till det och kan vi lära oss något från det försöket?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ska vi skapa en "Superwiki" ska den givetvis ha ett så kort och lætt domænnamn som møjligt, ingen crappy dns ;D

Om vi ska slæppa in all fri programvara kan væl "www.friwiki.se" var læmpligt?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Peter Forsberg skrev:Jo, det är det tekniska och där ser jag inga problem. T.o.m en underdomän typ linuxwiki.ubuntuforeningen.se vore ju hur lätt som helst att fixa. Men det andra...Går det att organisera? Vem vill vara med? Köra reklam för wikin osv.
Vad tycks?

LJ
Jag tror att det är viktigt att poängtera och betona att det är en organisationsoberoende wiki om det ska fungera. Att man sätter upp en organisation där alla är välkomna att registrera sig och bidra, utan att wikins poster domineras av ubunteros eller LP-folk eller suseforum.se-människor.. Att alla kan känna sig delaktiga utan massa tröttsam byråkrati tror jag är en förutsättning för att det ska bli någon trafik.

Av någon anledning tror jag att det är lättare att driva en sådan här sak om man som privatperson (Peter Forsberg, med finansiell behjälplighet från exempelvis FUSE?) sätter upp linuxwiki.se och driver den som någon typ av SABDFL (Self Appointed Benevolent Dictator For Life). Ska vi tillgodose allas önskemål och visioner innan vi har börjat kan vi ses efter julafton.

Jag tror på wikipedia-approachen att allt ska vara editerbart, allt ska gå att backa i revisionshistoriken och ingen har någon speciell särställning.

Dock måste det bygga på en plattform som möter följande krav:
  • Det måste gå att formattera text på ett enkelt, tilltalande och enhetligt sätt
  • Det måste gå att infoga videos (OGG/Flash/Mpeg4 ska alla fungera, inget ska vara omöjligt)
  • Det måste gå att infoga bilder i åtminstone 1600x1200px-format utan några tröttsamma begränsningar
  • Ingen inloggning behövs
  • WYSIWYG-gränssnitt och syntax-uppmärkning fungerar lika bra utan att förstöra formattering vare sig av utseende eller källkod.
  • Ingen veckolång kurs behövs för att använda den
Om vi möter de kraven med någon programvara tror jag att vi är framme i realiseringsstadiet innan fredag. :)
Lars skrev:Linuxportalen hade ju sin Imbumba men beslutade sig för att lägga ner den.
Den lever vidare som wiki.linuxportalen.se men ja, det är viktigt att ta lärdom av det förslaget. Innan jag hamnade i styrelsen erbjöds Svenska Linuxföreningen att ta över wikin, men de avböjde av olika skäl. Vilka skäl Jonas hade att lägga ner imbumba vet jag inte säkert, men då alla ändå har sina egna wikis så är det väl ingen som vill lägga tid på att dubbla informationen i något centralt.

Det är därför viktigt att få med sig många på ett "politiskt" plan innan man drar vidare en sån här grej. Vi kan också räkna med att det blir en hel del arbete med att migrera information, något som en liten kärngrupp förmodligen måste ta på sig. Så fort jag är klar med mina små projekt för LUG.se och Svenska FOSS-nätet så är jag villig att bidra där.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ær det læga att fråga våra skandinaviska grannar om de vill delta så hær i startgroparna?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

upnorth skrev:Ær det læga att fråga våra skandinaviska grannar om de vill delta så hær i startgroparna?
Under förutsättning att det går att göra språkliga undersiter som på exempelvis wikipedia är det åtminstone trevligt att undersöka intresset, IMHO. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra idé! Hoppas att det går att genomföra. Att få till en gemensam wiki för dom 3 ubuntusajterna kanske vore ett första steg? Eller går det att få med fler redan i ett första steg? Höll inte linuxportalen på med något liknande ett tag eller är det jag som blandar ihop begreppen?

Är det förresten kanske bra med en specialwiki för just ubuntu till att börja med, just för att få guider mm att bli lite enklare att följa när dom är specialgjorda för just ubuntu? Eller går det att lösa ändå med guider för vissa distar när det behövs och mer universella när det inte är specifikt för en viss dist? Det är ju väldigt viktigt att det är enkelt att hitta guider och info om den egna disten, särskilt för nybörjare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Visst skulle en dist-övergripande wiki vara bra. Men då måste man tänka över stukturen mycket noga först.
I dagens wiki står det, för nästan varje program som beskrivs, hur det installeras. Hur ska detta beskrivas om wikin ska gälla alla distar?
Sedan är det väl så att de olika distarna har olika versioner av samma program. Hur ska det hanteras?
Jag tror att det är viktigt att det blir rätt (eller i alla fall nästan rätt) från början. För om allt ska skrivas om efter ett halvår så tror jag att det kommer att haverera.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kan ju vara vært att ta i beaktande hur många svenska aktiva dokumentører det finns i dag. Mitt intryck ær att Bossieman næstan ær den enda som skriver på regelbunden basis?

Før æven om det i teorin ær en bra grej med en vældigt heltæckande wiki måste den ju fyllas med information. Væljer vi att bara satsa på Ubuntu-relaterat material før svenskar blir det lite mer nischat vilket ju ofta ær nyckeln till framgång på Internet :)
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

Om det vore möjligt att sätta ihop en ledningsgrupp för en gemensam wiki bestående av folk som inte har (tidigare haft) någon form av uppdrag på något av de nämnda forumen, kan det bidra till ytterligare neutralitet och även förhindra att gammalt käbbel kommer upp och orsakar sandlådekrig/pajkastning. Att wikin är strikt supportinriktad borde även det vara en förutsättning ökad chans till framgång.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

simonw skrev:Om det vore möjligt att sätta ihop en ledningsgrupp för en gemensam wiki bestående av folk som inte har (tidigare haft) någon form av uppdrag på något av de nämnda forumen, kan det bidra till ytterligare neutralitet och även förhindra att gammalt käbbel kommer upp och orsakar sandlådekrig/pajkastning. Att wikin är strikt supportinriktad borde även det vara en förutsättning ökad chans till framgång.
Det kommer att bli svårt. Teoretiskr bra men i praktiken måsta man då hitta folk som kan wiki och vill skriva också.Kunskap från tidigare uppdrag är ju bara från fördel. Och jag tror inte att gamla historier eller maktkamp kommer upp när det gäller support.

LJ
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

simonw skrev:Om det vore möjligt att sätta ihop en ledningsgrupp för en gemensam wiki bestående av folk som inte har (tidigare haft) någon form av uppdrag på något av de nämnda forumen, kan det bidra till ytterligare neutralitet och även förhindra att gammalt käbbel kommer upp och orsakar sandlådekrig/pajkastning. Att wikin är strikt supportinriktad borde även det vara en förutsättning ökad chans till framgång.
+1
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det ær væl bara att anmæla intresse :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

upnorth skrev:Det ær væl bara att anmæla intresse :)
Jo det är det. Alla som aldrig haft en uppdrag i någon av deltagande forum borde höra av sig.

Det var det.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Problemet ær væl att det alltid ær samma personer som engagerar sig: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=31086
Vad det beror på kan man ju roa sig med att spekulera i :P
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Wikis är väldigt bra, och idén att skapa en heltäckande gnu/linux-wiki på svenska tycker jag alldeles utomordentligt mycket om. Till en början kan man infoga artiklar från redan existerande wikis (den här wikin, wikibooks). Sen kan man översätta och anpassa artiklar från wikis på engelska (och andra språk): wikihow, engelska wikibooks, gentoo-wiki, wiki.ubuntu, wiki.debian, wiki.mandriva, linux wiki, gnomelivewiki, o.s.v.

Det finns oändliga möjligheter att hitta material att lägga in i en Superwiki, förutom möjligheterna att leta på forum och fylla i svaren därifrån. Sen kan man ju skriva i wikin själv också.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Om det nu bara ska vara en wiki för ubuntu så vore det rimligt att ubuntuföreningen startar wikin. Dock med en egen url och en grupp inom ubuntuföreningen har hand om den. Detta för att ubuntu föreningen är mer neutralt (hoppas jag) än en enskild människa.

Och om det nu skulle vara så att wikin sen utvidgas till fler distar så vore det bättre om linuxföreningen har hand om den då den är mer dist neutral.

Inget förhindrar dock att det startar som ubuntuspecifik och drivs av ubuntuföreningen och att den sen övertas av linuxföreningen om den börjar ta in från alla distar eller att ubuntuföreningen fortsätter driver den trots att de är lite partiska.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rent organisatoriskt ær det knappast några problem, frågan ær væl snarare hur brett utbudet faktiskt ska vara. Bara Ubuntu och bara svenskt eller mer blandat?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"