Installera opensolaris, hur gör man?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
DreamLord
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installera opensolaris, hur gör man?

Inlägg av DreamLord »

Hej, jag tänkte försöka klämma in opensolaris på en bärbar Dell (som är tänkt att husera tillsammans med Ubuntu och Windows) där det just nu bara finns Windows. Hur går jag tillväga? Försökte igår kväll att installera opensolaris men upptäckte rätt snart att 512MB RAM inte räcker långt (Ubuntu funkar utmärkt med bara 512MB f.ö.). Tänkte uppgradera till 2GB.
Ska jag installera Ubuntu först, eller opensolaris först? Om det senare gäller så kommer nästa fråga: hur gör jag för att behålla Windows i en partition? 'Det kommer upp en lista där man kan välja partition men problemet är att Windows upptar hela hårddisken och försöker jag minska utrymmet och ge det till opensolaris går inte det, det är helt grått. I Ubuntuinstallation ser det inte alls ut så utan Windows upptar 9GB tror jag det var. En till fråga: varför kan inte opensolaris klara sig på bara 512 MB RAM när Windows och Ubuntu gör det? Är det för filsystemet?
En till fråga2: Finns det något svenskt community för opensolaris?
Tack för ordet :)
"Att tanka fritt är stort, men att tanka rätt är större." - Thomas Thorild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installera opensolaris, hur gör man?

Inlägg av Rune.K »

Jag hade börjat med att defragmentera windows.
Och tagit backup på mina viktiga filer...
Sen hade jag laddat ner SystemRescueCd från http://www.sysresccd.org/Main_Page
För att krympa windows partitionen och skapa nya partitioner med gparted.
Kom ihåg att du bara kan 4 primära partioner, vill du ha fler så skapa en extended partition, i den kan du skapa flera partitioner.
Tror att du ska installera opensolaris före ubuntu, det är lättare att få hjälp med hur du bootar opensolaris från ubuntu...
mvh rune
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Det här är en dator som jag övertagit från min far och den är nästan inte använd på 2 år så viktiga filer finns ej :) Tänkte att det kan vara bra att behålla Windows, men sen tänkte jag att jag har ju kört endast Ubuntu ett bra tag så...nu har jag bestämt mig för att bara ha Ubuntu och opensolaris som prova-på-OS och se vad det går för i framtiden.
Men installera opensolaris först är bäst tror du, om jag förstått dig rätt?
Leffe
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Installera opensolaris, hur gör man? Löst

Inlägg av Leffe »

Hej jo jag har experimenterat med en Virtuell dator och installerat Opensolaris och XP virtuellt. Efter XP först installerat Ubuntu så välj Ubuntu vid boot. Sen laddar du hem och installerar Virtualbox från Sun där du kan installera så många virtuella OS så länge minnet räcker till. Detta fungerade kanon ända till i morse då det kom en uppdatering på Ubuntu så kan jag inte starta Virtuella systemet nu..men det går väl att lösa.Bra beskrivning hur man gör finns i Tobias Hagbergs bok Upptäck Ubuntu Linux 8.04.
Du kan se min desktop från min hemsida http://www.musicmix.se
Lycka till Leffe
Senast redigerad av 1 Leffe, redigerad totalt 3 gånger.
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av AJxn »

Det går att köra Open Solaris med 512 Mb RAM. Open Solaris använder filsystemet ZFS (superbra filsystem), men det går inte att starta det från Ubuntu GRUB, eftersom den GRUB inte känner till filsystemet ZFS. Men det gör Open Solaris version av GRUB. Men det finns flera lösningar på detta.

Jag skulle gjort (rättelse, jag har gör så här).

1) MS Windows i partition 1. TA SÄKERHETSKOPIA PÅ VIKTIGA FILER. Minska ned så mycket som det går, avinstallera "onödig" programvara och plocka bort temporära filer. Förbered sedan ALLTID MS Windows för ompartition genom att göra en filsystemscheck först, sedan defragmentera filsystemet. Detta gör att risken för att förlora data minskar och man kan minska MS Windowspartitionen så mycket som möjligt.
Dvs som en helt vanlig installation.
2) Skapa en /boot-partition om ca 100-150 Mb. Där skall datorn boot primära OS:et från.
3) Reservera en primär partition till Open Solaris, eftersom Open Solaris inte startar/installerar på en extended partition. Räcker med 10-20 Gbyte för testning.
4) Gör fjärde partitionen till en LVM-partition. Den använder du till att installerar primära OS:et och experimentinstallationer av andra Linux-distributioner/versioner. LVM gör det möjligt att lätt skapa och ta bort filsystem/"partitioner" senare. I denna LVM-partition skapar du sedan en root-partition (ca 10G), en swap-partition (1-2G) och /home-partition (så stor du vill). Lämna utrymme för andra installationer. Ev att man gör den till en extended partition för flera partitioner.

Dvs
Partition 1: MS Windows
Partition 2: /boot-partition
Partition 3: Open Solaris
Partition 4: LVM för Linux-installationer, inkl den primära

Alla installationer, utom den primära Linux-distributionen, installerar sina bootladdare (GRUB) på sin root-partition. (ex Open Solaris GRUB på partition 3 etc...)
I den GRUB som finns på /boot-partitionen, så lägger man in att den skall chain-ladda nästa GRUB från OS:et. Det gör man in filen /boot/grub/menu.lst genom att skriva detta sist i filen:

Kod: Markera allt

# Try to boot Solaris on /dev/hda3
title		Boot OpenSolaris
root		(hd0,2)
savedefault
chainloader	+1

# -*- text-mode -*-
Samma gör man för alla övriga installationer. De installationerna får INTE skriva en egen MBR på disken. Det är bara den installation som hanterar /boot-partitionen göra. De SKALL installera boot-laddare på den egna /-partitionen.

Det underlättar tillägg och borttagning av testinstallationer av os, samt uppdatering av ny linux-kärna i respektive installation, eftersom de inte "kliver" varandra på tårna genom att ändra i samma /boot/grub/menu.lst-fil.
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Tack för tipset Leffe, det är möjligt att jag provar Virtualbox senare.
Det går att köra Open Solaris med 512 Mb RAM
Ja, det går. Om man har stort tålamod. På min dator tog det ca 10 minuter att starta Firefox på Live-cd :)
Men nu har jag uppgraderat till max, 2 GB RAM. Det ska väl räcka även om CPU:n inte är så stark.
Använder du Gparted när du partionerar?
AJxn

Inlägg av AJxn »

Det går att köra Open Solaris med 512 Mb RAM
Ja, det går. Om man har stort tålamod. På min dator tog det ca 10 minuter att starta Firefox på Live-cd :)
Men nu har jag uppgraderat till max, 2 GB RAM. Det ska väl räcka även om CPU:n inte är så stark.
Använder du Gparted när du partionerar?
Att köra från Live-CD kräver mer RAM-minne och tar mer tid.
Jag kör med 1 GB på disk och det går lika fort som Debian.
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Jag kör med 1 GB på disk
Det tänkte jag också göra. Köra på disk alltså.

En annan sak jag tänkte på: jag behöver ett sk expresscard trådlöst nätverkskort för internet. http://www.sun.com/bigadmin/hcl/search.jsp kollade jag vad som fanns och det var inte mycket. Hur ofta uppdateras den listan`Frågan är om jag bara ska köpa ett som verkar bra och sen försöka få det att funka om det inte finns med på deras lista? *funderar*
AJxn

Inlägg av AJxn »

DreamLord skrev:En annan sak jag tänkte på: jag behöver ett sk expresscard trådlöst nätverkskort för internet. http://www.sun.com/bigadmin/hcl/search.jsp kollade jag vad som fanns och det var inte mycket. Hur ofta uppdateras den listan`Frågan är om jag bara ska köpa ett som verkar bra och sen försöka få det att funka om det inte finns med på deras lista? *funderar*
Som med Linux. Klar du kan, men det blir mycket enklare om man inte chansar när man köper nytt...

I vart fall, här är en bra länk om OpenSolaris: http://breden.org.uk/2008/03/02/a-home- ... using-zfs/
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"