wine laggar!
wine laggar!
Wine har börjat lagga på min dator av någon anledning. Jag har installerat ett gammalt spel som ska fungera i ubuntu enligt playubuntu.com. Installationen går felfritt, första minyn flyter på, men i andra menyn när jag ska välja karaktärer så laggar det när jag flyttar musen. Spelet det gäller är avernum 4, men samma sak har hänt i alla spel jag har provat att spela genom wine på sistone. Jag har alltid kunnat spela genom wine förut så jag kan inte fatta vad det är för fel. Kan det vara så att det fungerar sämre i ubuntu 8.04 än i 7.10? Det kan nämligen vara så att det var innan jag uppgraderade som det fungerade men det minns jag inte exakt.
Någon som har några idéer?
Någon som har några idéer?
Re: wine laggar!
Hände för mig också under gårdagen när jag satt å spelade openarena. Då börja det lagga som satan. Jag stängde bara av det å starta igen så rulla det på. Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Men du är iaf inte ensam
har ett nvidia 8800 gts kort och kör senaste betan/releasen av 8.10.

För just opengl-spel och muslagg hjälper ofta:
Kör det i terminalen följt av kommandot för att starta spelet.
Kod: Markera allt
export SDL_VIDEO_X11_DGAMOUSE=0
Tack för det... Vad är kommandot för att starta spelet förresten? Jag startar alltid wine-spel via menyn.
Du skriver bara wine och spelets namn. När jag ska spela openarena skriver jag: wine openarena.exe du behöver göra det i mappen som .exe filen ligger i.
Openarena finns ju till linux, men kanske är ett annat openarena som finns till windows.fraggan skrev:Du skriver bara wine och spelets namn. När jag ska spela openarena skriver jag: wine openarena.exe du behöver göra det i mappen som .exe filen ligger i.
Hur menar du med göra en mapp? Bara wine och spelnamnet fungerar inte för mig.fraggan skrev:Du skriver bara wine och spelets namn. När jag ska spela openarena skriver jag: wine openarena.exe du behöver göra det i mappen som .exe filen ligger i.
i mitt fall så ligger openarena.exe under mappen ~/.openarena-7.7/ så jag använder cd för att ta mig till mappen. där skriver jag sedan wine openarena.exe i terminalen. Du kan även använda alt-f2 för att starta. vissa mappar ligger med i en PATH som datorn känner igen så ligger filerna med i de sökvägar som finns där så behöver du inte hoppa till rätt mapp utan det räcker med wine filnamnet.exe För att se sökvägarna som finns med i PATH skriver du i terminalen: echo $PATH
för att lägga till sökvägarna skriver du: export PATH=$PATH:/nysökväg/
för att lägga till sökvägarna skriver du: export PATH=$PATH:/nysökväg/
Underbart... Ska dra på genomgång snart men jag ska testa detta när jag kommer hem igen. Hoppas verkligen att det löser problemet annars får det bli att testa nya ubuntu (interpide) redan innan stable kommer ut.