backup av bilder, åtkomst nekad

Jojje
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

backup av bilder, åtkomst nekad

Inlägg av Jojje »

Hej, jag gjorde nyligen en formatering och installderade Win XP. Innan formatering körde jag Ubuntu Live-CD och kopierade över bilder till mitt USB-minne. När jag nu pluggar in stickan så kommer jag inte åt bilderna och filnamnen ser helskeva ut (se bild).
Bild
Jag undrar vad det är för fel, är det helt kört att få tillgång till bilderna?
När jag försöker kopiera över mapparna så står det att jag inte kan läsa från källfilen eller källdisken. Konstigt är också att mapp- och filnamnen är korrekta i roten av usb-stickan men inte om man går djupare, dock går dessa inte att öppna.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: backup av bilder, åtkomst nekad

Inlägg av HakanS »

Kan du komma åt filerna om du använder Ubuntu Live-CDn?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Bilder på 3-5 GB? :o
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jojje
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Jojje »

Hej igen, I Ubuntu ser jag mapparna och det ar likadant dar. Helt konstiga filnamn i Ubuntu ocksa, filerna har dessutom mappikoner och inga filandelser. Filstorlekarna pa bilden stammer inte heller ju inte heller. Jag har alltsa inte bilder pa 2-3 GB. Fast bilderna i roten pa usbminnet har normala filnamn och aven mapparna, men om man gar ner ett steg so ar filnamnen skeva, kan inte accessa nogra bilder alls, aven i roten.
fraggan

Inlägg av fraggan »

Prova kör en chkdsk /P ifrån en Windows dator via kommadotolken på usbminnet. Prova också/eller att köra fsck ifrån Ubuntu live-cdn. Drog du ur minnet ur datorn direkt när kopieringen blev klar? jag har märkt man kan få lite konstiga filer ibland om man inte väntar 3-5 sekunder efter sista filen blivit kopierad.
Om det inte fungerar med ovan, så finns det ju en del gratisprogram som du kan prova att ladda hem till Windows från ex www.download.com som du kan söka av usbminnet med för att se om programmet kan hjälpa dig på något sätt att hitta datan/återställa den.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

fraggan skrev:Drog du ur minnet ur datorn direkt när kopieringen blev klar? jag har märkt man kan få lite konstiga filer ibland om man inte väntar 3-5 sekunder efter sista filen blivit kopierad.
Du menar efter avmontering va? Om man inte avmonterar så blir det med stor sannolikhet knas.

@Jojje, om du kopierar över en fil till skrivbordet och byter namn till tex "bild.jpeg" (om det är jpeg-bilder) går det då att öppna dem?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
fraggan

Inlägg av fraggan »

I Ubuntu avmonterar jag alltid. Men i Windows drar jag bara ur dem. Har aldrig haft några problem bara man väntar i några sekunder efter att kopieringen är klar.
Med tanke på att filerna på screenshotet visade att filen var <2GB stora så är det inte troligt att han kan döpa om dem och öppna dem som bildfil.

Stämmer antalet filer med vad du har kopierat? Är det bara storleken på dem och filnamnet som inte stämmer? Isf så kan det vara att innehållsförteckningen har blivit knas. Då kan det vara stor chans att det är något som går att rädda genom att köra checkdisk eller liknande på minnet.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Alla filer var ju inte så stora på skärmdumpen, finns en på 1,8MB men det är kanske långsökt ändå, jag är ingen expert.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"