Ubuntu är guld!

Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ubuntu är guld!

Inlägg av Mark »

Man förvånas ibland alltså. Pluggade in min iPod nano i min bärbara för att nöd-ladda den...tjoff så ploppar rythmbox och syncar och är fult kompatibel med min nano....wtf? Mighty impressed.

Jag ser mig som en som Ubuntu är riktiat mot, "den vanliga människan" i "Linux för vanliga människor". Jag är inte så allmänt jätteduktig på datorer, men lite över the average. Även fast Ubuntu inte är ända i mål med allting, vilket märks, så är det verkligen på god väg!

Lite eurforisk idag, kanske märks. :P Hursomhelst, när jag ändå skriver här så kan jag slänga in en fråga:

- Texten i Firefox är väldigt liten. Jag kan trycka ctrl+scrolla in för att förstora, men det gör att alla bilder på sidor blir för stora och pixliga. Vad är lösningen?
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu är guld!

Inlägg av ZX Spectrum »

Gå in under Redigera/Inställningar och välj fliken Innehåll.
Där kan du testa med teckenstorlek och olika fonter. Default verkar vara 16 pt
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Mark

Inlägg av Mark »

Tjena

Tack för svar, förslaget har provats tidigare. Texten blir större för vissa sidor, men påverkar inte andra sidor. Kommer ihåg att jag hade samma problem med min stationära (som jag inte kan köra Ubuntu på för att det finns inga drivrutiner (?) till mitt ATi Sapphire HD4850 Radeon). Då var jag tvungen att lägga till något genom Synapsis, men kommer inte ihåg vad.
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har 4850. :) Tips: http://ubuntu-se.org/drupal/node/989 (Version 8.9 finns här: http://ati.amd.com/support/driver.HTML)

Ang Firefox kanske mina inställningar kan vara av intresse?

Bild
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fraggan

Inlägg av fraggan »

En liten fundering. Det kan inte vara så att de sidor där det inte fungerar använder något annat teckensnitt än vad som finns i Ubuntu som standard?
Användarvisningsbild
lassekongo83
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lassekongo83 »

Många sidor använder sig av MS-typsnitt, så att installera msttcorefonts kan vara en god idé.
sudo apt-get install msttcorefonts

Annars så kanske DPI-inställningen för typsnitten är för liten?
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Mighty impressed.
Jag håller med, Ubuntu är super! Jag satte i Live-CD i min bärbara igår och skulle testa om det gick att surfa med min K800 mobil som modem. Funkade prima, Ubuntu började initiera uppkopplingen redan innan jag ens satt den i telefonläge! Fick utmärkt hastighet för 3G. I Windows var jag tvungen att installera PC-Suite från Sonyericsson innan det funkade överhuvudtaget.
"Att tanka fritt är stort, men att tanka rätt är större." - Thomas Thorild
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

DreamLord skrev:
Mighty impressed.
. I Windows var jag tvungen att installera PC-Suite från Sonyericsson innan det funkade överhuvudtaget.
Det där känner jag igen. Tycker det mesta av hårdvaran man stoppar in i Windows kräver installation av underliga program. Min Ubuntumaskin har hittills svalt allt jag tryckt i den utan att gnälla. Precis som det ska vara.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

prafjessor skrev:
DreamLord skrev:
Mighty impressed.
. I Windows var jag tvungen att installera PC-Suite från Sonyericsson innan det funkade överhuvudtaget.
Det där känner jag igen. Tycker det mesta av hårdvaran man stoppar in i Windows kräver installation av underliga program. Min Ubuntumaskin har hittills svalt allt jag tryckt i den utan att gnälla. Precis som det ska vara.
Tja, då blir det ju ofta ett program av typen de-mest-grundlæggande-funktionerna-som-knappt-ær-kompatibelt-med-något. Førdelen med om tillverkaren sjælv gør ett program kan man ju faktiskt nyttja all funktionalitet.
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

upnorth skrev:. Førdelen med om tillverkaren sjælv gør ett program kan man ju faktiskt nyttja all funktionalitet.
Visst, men om man inte är intresserad av att utnyttja all funktionalitet så är det skönt att slippa.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

prafjessor skrev:
upnorth skrev:. Førdelen med om tillverkaren sjælv gør ett program kan man ju faktiskt nyttja all funktionalitet.
Visst, men om man inte är intresserad av att utnyttja all funktionalitet så är det skönt att slippa.
Det ær væl ingen motivering før att inte ha tillgång till den alls?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Mark skrev:Texten i Firefox är väldigt liten. Jag kan trycka ctrl+scrolla in för att förstora, men det gör att alla bilder på sidor blir för stora och pixliga. Vad är lösningen?
ZX Spectrum skrev:Gå in under Redigera/Inställningar och välj fliken Innehåll.
Där kan du testa med teckenstorlek och olika fonter. Default verkar vara 16 pt
Senkommet alternativt svar:

Min erfarenhet är att det finns så mycket sidor med dumma fontstorlekar att det inte hjälper att bara
ändra default storlek eller skärmens dpi. Om du fortfarande har problem med liten text, gå in i
Redigera > Inställningar > Innehåll > Teckensnitt & Färger, Avancerat och prova att ändra Minsta storlek. Jag har 9 just nu och omkring 11 eller 12 på en annan dator.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"