Datorburken låter oroväckande när jag kör ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Fultomten
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Datorburken låter oroväckande när jag kör ubuntu

Inlägg av Fultomten »

Hejsan!

Jag har fått problem med att min dator har börjat väsnas ordentligt sedan jag installerade ubuntu/xubuntu. När jag körde winXP så var datorn tyst och fin, men sedan jag började med ubuntu så har den börjat ge ifrån sig konstiga ljud, konstant. Dels låter det som om en fläkt går på högvarv konstant (processorfläkt?) och dels så kommer ett konstigt surrande ljud emellanåt (hårddisken?). Vad kan detta bero på?
Jag kör konstant med ACPI=OFF eftersom ubuntu/xubuntu inte vill starta annars, kan ljuden bero på detta? En vän till mig sade att man bränner sönder processorn genom att ha ACPI avslagen? Och framförallt, min stora fråga: Vad fasen kan jag göra för att få bort ljuden?

Datorn är förövrigt en vanlig stationär dator, acer aspire t671 med celeron D-processor, om det skulle spela någon roll.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Datorburken låter oroväckande när jag kör ubuntu

Inlägg av Lars »

Om fläktarna går för mycket snarare än för lite så borde det inte finnas någon risk för överhettning.

Har du provat att använda acpi=noirq istället? Det kanske kan fungera.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"