[LÖST] Ubuntu vägrar starta efter moderkortsbyte
[LÖST] Ubuntu vägrar starta efter moderkortsbyte
Hej, vet inte om tråden ligger rätt men iaf..
Mitt moderkort gick sönder så bytte ut det och passade på att byta ut cpun med.
Nu vägrar Ubuntu starta, kör man "felsäkert läge" så efter en stund så låser sig allt, eller ja man kommer inte vidare, sitter på jobbet nu så kan inte riktigt skriva vad som står, men det sista står det nått om vilken kernel jag använder etc...
Hur skall man gå tillväga genom att lösa detta? Kompilera om kerneln så den nya cpuen passar?
Vill helst inte installera om...
Kör 32 bit, moderkortet är ett:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=142 ... nRow1Right (ASUS P5Q DELUXE)
och nya cpuen är: Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
suck ja dessa datorer...
edit: efter ett tag kommer BusyBox upp..
Mvh Oskar
Mitt moderkort gick sönder så bytte ut det och passade på att byta ut cpun med.
Nu vägrar Ubuntu starta, kör man "felsäkert läge" så efter en stund så låser sig allt, eller ja man kommer inte vidare, sitter på jobbet nu så kan inte riktigt skriva vad som står, men det sista står det nått om vilken kernel jag använder etc...
Hur skall man gå tillväga genom att lösa detta? Kompilera om kerneln så den nya cpuen passar?
Vill helst inte installera om...
Kör 32 bit, moderkortet är ett:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=142 ... nRow1Right (ASUS P5Q DELUXE)
och nya cpuen är: Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
suck ja dessa datorer...
edit: efter ett tag kommer BusyBox upp..
Mvh Oskar
Senast redigerad av 1 lumbojev, redigerad totalt 30 gånger.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu vägrar starta efter moderkortsbyte
Hur funkar det om du kör en LiveCD?
Hittar inte cden.. håller på att ladda hem en ny på jobbet...
Om nu LiveCd funkar som den ska, är det bara till att installera om allt, eller finns det nån smart lösning så jag slipper formatera etc etc..
Väldigt tacksam för svar..
Mvh
Väldigt tacksam för svar..
Mvh
Japp, fast jag skulle nästan tro att det är hårdvarufel eller någon hårdvara som inte vill spela med Ubuntu. Ubuntu ska starta utan problem även om man byter en ganska "stor" komponent som moderkortet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo, det har jag oxå läst att Ubuntu skall göra, men om det är hårdvarufel fattar jag inte vad det kan vara då jag bytt moderkortet som sagt och cpun, grafikkortet funkar, skall göra ett mem test och se vad det gör.
Jag står precis inför samma som dig; moderkorts och CPU byte.
Sista alternativet, att installera om, kanske inte är så farligt. Man kan ju med hjälp av LiveCD'n ta backup på viktiga filer och sedan installera om utan att formattera.
Har man meckat mycket själv är ju mapparna;
/usr/local/bin
/etc
.config, .mozilla, .thunderbird
m fl mappar i hemmappen bra att spara undan.
Förurom alla vanliga filer förstås, foton, musik m m
EDIT; testa att nolla BIOS:et - ta ur batteriet, flytta jumpern ca 5 sek, den sitter oftast intill batteriet.
Sista alternativet, att installera om, kanske inte är så farligt. Man kan ju med hjälp av LiveCD'n ta backup på viktiga filer och sedan installera om utan att formattera.
Har man meckat mycket själv är ju mapparna;
/usr/local/bin
/etc
.config, .mozilla, .thunderbird
m fl mappar i hemmappen bra att spara undan.
Förurom alla vanliga filer förstås, foton, musik m m
EDIT; testa att nolla BIOS:et - ta ur batteriet, flytta jumpern ca 5 sek, den sitter oftast intill batteriet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Sista utvägen blir juh till att formatera, men det är så drygt och tråkigt och alla inställningar försvinner, mail, etc etc...
Men skall hem och testa LiveCD och se vad som händer, plus memtest, men tycker det bordfe finnas nått kommando som typ kompilerar om kärnan,( och söker igenom och hittar nya hårdvara)
Finns det nått smart sätt att spara sin "desktop" som man hade det innan krashen så att säga? Typ så alla inställningar/mail etc är kvar när man bootar upp allt igen. Man har juh suttit ett antal timmar framför och installerat precis det man behöver, fått allt funka precis som man vill etc-...
edit: man kan inte installera om allt utan att formatera va? så alla inställningar finns kvar?
Men skall hem och testa LiveCD och se vad som händer, plus memtest, men tycker det bordfe finnas nått kommando som typ kompilerar om kärnan,( och söker igenom och hittar nya hårdvara)
Finns det nått smart sätt att spara sin "desktop" som man hade det innan krashen så att säga? Typ så alla inställningar/mail etc är kvar när man bootar upp allt igen. Man har juh suttit ett antal timmar framför och installerat precis det man behöver, fått allt funka precis som man vill etc-...
edit: man kan inte installera om allt utan att formatera va? så alla inställningar finns kvar?
Senast redigerad av 1 lumbojev, redigerad totalt 29 gånger.
Alla inställningar osv sparas i dolda mappar/filer i din hemmapp, spara den så är det lugnt. 

Okej!
Boota upp med LiveCD, spara allt på usb disc, installera om, boota med LiveCD igen och kopiera in det man sparade?
Funkar det så? Vill vara säker innan jag börjar dona.
Boota upp med LiveCD, spara allt på usb disc, installera om, boota med LiveCD igen och kopiera in det man sparade?
Funkar det så? Vill vara säker innan jag börjar dona.
Japp. 

Jag förutsätter att du inte har en separat /home-partition. Annars skulle det ha räckt med att installera om systempartitionen. Kanske nåt att tänka på om du ska installera om hela systemet.
Japp, tänkte köpa en ny disk, och ha /home där på. När man installerar om kan man välja den nya disken som /home då va?
Så det är bara /Home man egentligen behöver säkerhets kopiera?
Så det är bara /Home man egentligen behöver säkerhets kopiera?
Japp, men sen som webaake skrev, har du varit inne och manuellt meckat i filer under /etc, typ för xorg, samba, etc så kan det kanske vara bra att spara en kopia av de filerna också som du sen kan kolla i och slippa uppfinna hjulet igen 

humm livecd funkar som den skall, men var exakt kopierar jag /home ifrån?? Mina sata diskar finns juh inte med nånstanns?
Hur löser jag detta?
Hur löser jag detta?
Har du kollat med Partitionshanteraren under System > Administration?
Du behöver formatera den nya disken först förslagsvis med formatet ext3.
Hittar du t.ex bara en av diskarna så behöver du gå in i Bios och ändra mode till auto, förslagsvis på alla diskar.
Du behöver formatera den nya disken först förslagsvis med formatet ext3.
Hittar du t.ex bara en av diskarna så behöver du gå in i Bios och ändra mode till auto, förslagsvis på alla diskar.
kandet inte vara så att ubuntu inte hittar min(a) disk(ar) och därför stannar av och busybox kommer upp?
Humm hur löser jag detta tro..
Humm hur löser jag detta tro..
nej jag vill inte formatera min disk eftersom jag skall göra backup av /home, japp kollat alla inställningar i bios...
... och syns alla diskarna i Bios?
ja, alla diskar syns i bios...