Att kompilera eller inte kompilera.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Alfafan

Att kompilera eller inte kompilera.

Inlägg av Alfafan »

Vet inte riktigt om detta är rätt forum, om inte så flytta gärna dit det hör hemma.

Jag sitter och undrar om det är någon större mening att kompilera egen kärna. Iofs kanske jag gör det bara för skojs skull men frågan är om vinsten är så stor?

För 8-10 år sedan när jag satt med min Amiga 4000 var vinsten rätt märkbar att kompilera om och ta bort stöd för onödig hårdvara som jag inte hade med mera.

Nu, med den kraft som finns under skalet, undrar jag om det rent prestandamässigt är någon vinst att ens ge sig in på det?

Det är säkert 8 år sedan jag provade kompilera en kärna senast. Då, på Amigan, tog det ett antal timmar att göra. Jag vet att kärnan växt enormt mycket sedan dess så det kanske tar minst lika lång tid på min nya burk som då, trots att hårdvaran är så enormt mycket snabbare?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Att kompilera eller inte kompilera.

Inlägg av Konservburk »

Alfafan skrev:Jag sitter och undrar om det är någon större mening att kompilera egen kärna. Iofs kanske jag gör det bara för skojs skull men frågan är om vinsten är så stor?
Det beror på vad du har för hårdvara. I allmänhet blir vinsten mätbar, men troligtvis inte märkbar.
Alfafan skrev:Det är säkert 8 år sedan jag provade kompilera en kärna senast. Då, på Amigan, tog det ett antal timmar att göra. Jag vet att kärnan växt enormt mycket sedan dess så det kanske tar minst lika lång tid på min nya burk som då, trots att hårdvaran är så enormt mycket snabbare?
Återigen beror det på din hårdvara, men även på vad du väljer bort och inte väljer bort. Det är dock knappast så att själva kompileringen tar någon tid att tala om. Min dator gör det på ett par minuter, men då har jag valt bort sådant som jag inte behöver. Jämför det med att kompilera firefox, vilket tar uppåt en timme.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Vete tusan om jag gör det då. Eller så gör jag det bara för skojs skull i alla fall. :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Man kan ju göra det för att skaffa sig kunskaper om hur det hela fungerar, inte bara av rent praktiska skäl. Dessutom lär det ge höga geek-poäng. ;) ;D
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

maths57 skrev:Man kan ju göra det för att skaffa sig kunskaper om hur det hela fungerar, inte bara av rent praktiska skäl. Dessutom lär det ge höga geek-poäng. ;) ;D
De geek-poängen, och några till, fick jag nog redan när jag satt och kompilerade kärnor i debian på min Amiga 4000 för 8-10 år sedan... :P

Men visst, jag har inte lekt så mycket de senaste åren så det kan nog vara nyttigt att fräscha upp kunskaperna lite. :)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"