boota från usbminne å låt sedan SDminnet ta över

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Lazat

boota från usbminne å låt sedan SDminnet ta över

Inlägg av Lazat »

hej!
min mamma har en gammal hp nx7010 som hårddiskkontrollern är lite si å så med. ibland funkar den, ibland dör den när datorn blir lite för varm.
kör ubuntu 8.04 på den just, funkar prima, förutom när hårddiskkontrollern dör;)

Datorn kan boota från USBminnen men inte från SDminnen. Jag vill nu köra ubuntu från SD, för att använda en laptop med usbsticka i är inte hållbart i längden.

DVS: Min ide är att ha ett system som bootas med en USBsticka å sedan körs med SDminnet så att man kan ta ut usbstickan efter boot så att säga.

Detta måste gå å lösa :D hjälp mig snälla!

edit: är detta fel forumdel så vänligen flytta den rätt
edit2: kom på att säga att jag just nu har tillgång till 1gb USB-, 2gb USB- och 2gb SDminne
Tompalaz

Re: boota från usbminne å låt sedan SDminnet ta över

Inlägg av Tompalaz »

Menar du att SD minnet inte klarar att bootas allmänt från bios?

Har du provat att installera ubuntu från usb eller cd till SDminnet?
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Möjligt att det går.
I princip borde det bara vara att kolla vilken /dev/ enhet minnet har.
sedan ändra i /etc/fstab och lägga över / till minnet
installera /boot på USB-minnet samt grub eller syslinux.
Lazat

Inlägg av Lazat »

fedor skrev:Möjligt att det går.
I princip borde det bara vara att kolla vilken /dev/ enhet minnet har.
sedan ändra i /etc/fstab och lägga över / till minnet
installera /boot på USB-minnet samt grub eller syslinux.
okej, hur går jag tillväga för att göra det? jag är totalt värdelös på linux.
installerar jag hela linux på USB stickan först? å sen flyttar över / till minnet? och sen ändra i /etc/fstab. är jättetacksam ifall du kan förklara lite utförligare. typ om jag ska använda mig av den här guiden: http://www.pendrivelinux.com/2008/05/08 ... e-live-cd/ ? å sen bara ändra i /etc/fstab så att vad? /root? pekas mot /dev/SDminne och sen kopiera över /root? eller liknande till sdminne?

hur ska jag partitionera SDminnet? till en enda partition? filsystem, fat eller ext3?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"