Vad ska man ha syslinux och mtools till???

Användarvisningsbild
Stirner
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Vad ska man ha syslinux och mtools till???

Inlägg av Stirner »

Hejsan alla glada =)

Köpte mig en liten leksak igår, en Asus eeePC 900
mycket trevlig liten maskin på min ära...

Vad som var mindre roligt med den var dock det system den levererades med.
Så jag tänkte ju naturligtvis (i sanningens namn redan innnan jag köpt den) att jag ska installera Ubuntu i den ;-P

Nu har jag suttit hela dan på detta forum och en del andra med för att lista ut hur katten man går en USB sticka bootbar
det närmsta jag kommit hitills är dock i wikin på denna site http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Ubuntu ... usb-sticka

den howto:n är den som funkat bäst
men eftersom att jag inte har internet hemma just nu (har inte lyckats få igång min 3g dosa ännu) så gjorde jag dom sista sakerna manuelt med filer jag gick över till grannen och sparade på en usb-sticka
13.Tillbaka i terminalen, skriv sudo apt-get install syslinux mtools

14.skriv syslinux -sf /dev/sdx1

15.skriv cd /cdrom

16.skriv cp -rfv casper dists install pics pool preseed .disk isolinux/* md5sum.txt README.diskdefines install/mt86plus /media/ubuntu8

17.skriv cd /media/ubuntu8

18.skriv wget pendrivelinux.com/downloads/u8/syslinux.cfg

19.skriv cd casper

20.skriv rm initrd.gz

21.skriv wget pendrivelinux.com/downloads/u8/initrd.gz
Får det ändå inte att funka. nån med iderikedom där ute???
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vad ska man ha syslinux och mtools till???

Inlägg av Cadryc »

syslinux är bootloadern, så den är ganska viktig

Du kan även kolla http://www.teamteabag.com/2008/05/17/ho ... -from-usb/
Det räcker alltså i princip att packa upp isofilen och lägga filerna i rooten på usb-minnet, och köra syslinux-kommandot. I guiden du länkade till så görs även partionering, men det kan man göra i Gparted om man känner för det. Jag köpte nyligen ett 8GB usbminne å partionerade 1GB till LiveUSB, så slipper jag se alla filer som hör till Live-systemet på min lagringspartition. Men ska du ha ditt LiveUSB enbart för att installera en gång så är det inte nödvändigt att partionera.

Rad 20 å 21 med initrd.gz har säkert att göra med att få ditt LiveUSB beständigt (persistent) dvs att filer och inställningar sparas. Ska du bara ha ditt LiveUSB för att installera så behövs det inte.

Efter att du installerat så glöm inte det här https://help.ubuntu.com/community/Insta ... Installing
På den sidan står det även om ett program som fixar iordning ett LiveUSB åt dig med bara några klick, Unetbootin finns dessutom till windows (gissar på att grannen har windows) (om man redan har iso-filen så kan man ta att Unetbootin använder den, går snabbare än om den ska ladda ner massa från nätet).
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad ska man ha syslinux och mtools till???

Inlägg av webaake »

Jag har använt isotostick.sh till sammans med 804 Live CD, vilket funka fint och var enkelt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"