8.10 Alpha 6-installation slutade i Grub error 15

Användarvisningsbild
Flärp

8.10 Alpha 6-installation slutade i Grub error 15

Inlägg av Flärp »

Efter att ha testat Alpha 6 direkt från skivan och fått den att fungera tyckte jag det var dags att trycka in den på riktigt i den gamla Toshiba-datorn där DSL suttit som ett mellanspel efter det att 8.04 åkte ut. Så jag klickade på intallera-ikonen och lät programmet göra sitt.

Installationen verkar ha avbrutits av sig själv på vägen. Eller också installerades sista fjärdedelen snabbt, för när jag gick ifrån datorn en minut och kom tillbaka hade den där installationsrutan med stapeln som segade sig från vänster till höger försvunnit. Allt såg färdiginstallerat ut och klart för en omstart.

Bootade om datorn och kom så långt att jag fick upp raderna Grub, Grub loading och error 15. Och där stannar det. Samma resultat vare sig jag startar från hårddisken eller live-skivan. Datorn reagerar inte på något utom omstart och kommer sedan inte förbi error 15-raden.

Ännu ett mysterium för en dator-amatör att ta sig förbi. Först blir väl att försöka minnas hur Toshiban startas om i något failsafe mode (vad det nu heter på svenska) och sedan irra lätt förvirrad mot en lösning på problemet med hjälp av mer eller mindre korrekta och passande trådar på diverse forum som dyker upp då man jag gör en sökning på "Grub error 15".
Alternativt hysta den bärbara från tredje våningen och låta udda vara jämt. ;D
Bowmore

Re: 8.10 Alpha 6-installation slutade i Grub error 15

Inlägg av Bowmore »

Först och främst, se till i Bios att din CD ligger före hårddiskarna i bootkedjan.
Sen bränn en ny CD på lägsta hastighet och prova den.

Grub error 15 innebär att grub inte hittar alla bootfiler den behöver, dvs de som ligger under mappen /boot, eller med andra ord, grub har inte installerats korrekt. Installationen av grub är bland det sista som görs under installationen. En orsak till ditt problem kan vara just problem med att läsa din CD-skiva. Så kolla speciellt slutet på installationen nästa gång. Efter det att grub installerats så avslutas installationen med ett meddelande om att installationsloggarna sparas.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"