"Ö" fungerar inte i terminalen [LÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
"Ö" fungerar inte i terminalen [LÖST]
Jag vet att det finns en tidigare tråd om ett löst problem med "å", "ä" och "ö" i terminalen, men i mitt fall är det bara "ö" som inte fungerar, och det känns som om det borde göra det, eftersom locale visar "sv_SE.UTF-8" överallt.
Senast redigerad av 2 IWK, redigerad totalt 5 gång.
- Konservburk
Re: "Ö" fungerar inte i terminalen
På vilket sätt fungerar det inte? Kommer det ingenting när du trycker på ö-tangenten? Kommer det något annat? Eller är det bara så att finamn med Ö i inte visas som de borde?
-
Oj, dumt av mig att inte precisera. Istället för "ö" får ett konstigt, oidentifierbart "tecken" (ser ut som en bit grafik på en trasig, 20 år gammal spelkonsol, snarare) när jag skriver (eller i existerande filnamn).
- Konservburk
Skulle du kunna posta en skärmdump? Jag har lite svårt att föreställa mig vad du menar när du skriver "en bit grafik från en 20 år gammal spelkonsol" (typ super mario istället för ö).
-
Hehe.
Jovisst, men hur tar man en skärmdump i terminalen? Alltså, det funkar i en terminalemulator, men jag föredrar att gå in i terminalen med Ctrl+Alt+Fn...
Jovisst, men hur tar man en skärmdump i terminalen? Alltså, det funkar i en terminalemulator, men jag föredrar att gå in i terminalen med Ctrl+Alt+Fn...
- Konservburk
OK, så det fungerar i terminalemulatorer, men inte i den virtuella terminalen? Det är inte så att du helt enkelt har valt fel teckensnitt?
Om du kör sudo setterm -dump 2 -file tty2.txt så sparas en textfil, tty2.txt med allt som står i ctrl-alt-f2-tty:n. Du kan ju se om det kommer ett ö i textfilen, eller om det fortfarende bara blir ett sånt där super-mario-tecken.
Om du kör sudo setterm -dump 2 -file tty2.txt så sparas en textfil, tty2.txt med allt som står i ctrl-alt-f2-tty:n. Du kan ju se om det kommer ett ö i textfilen, eller om det fortfarende bara blir ett sånt där super-mario-tecken.
Har du provat en sådan enkel sak som omstart av gnome/datorn? ctrl+alt+backspace - startar om gnome. Eller aktiv fönsterhanterare.
-
Förlåt att jag inte har svarat, jag glömde liksom bort den här tråden...
Jag prövade
och då löste det sig. 
Jag prövade
Kod: Markera allt
sudo dpkg-reconfigure console-setup