Ominstallation och mounta om /home ? (nybörjarfråga)
Ominstallation och mounta om /home ? (nybörjarfråga)
Jag kör Ubuntu Server som filserver, men nu skulle jag vilja börja om med en helt ren installation. Problemet är att jag idag har en användare som heter "NAS". I "NAS" hemkatalog har jag sedan lagt all media som jag delat ut med Samba. Jag vill inte allt allt som ligger där försvinner. Finns det något enkelt sätt att formatera och installera om "/" och sedan montera om "/home", eller måste man formatera om allting? Jag kör /home på en separat partition. Tack på förhand.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Ominstallation och mounta om /home ? (nybörjarfråga)
Om du har home/ på en separat partition så skall du kunna välja att montera den partitionen som home/ under installationen och samtidigt välja att den inte skall formateras om. Då skall den monteras som home/ automatiskt efter installationen.imse skrev:Jag kör Ubuntu Server som filserver, men nu skulle jag vilja börja om med en helt ren installation. Problemet är att jag idag har en användare som heter "NAS". I "NAS" hemkatalog har jag sedan lagt all media som jag delat ut med Samba. Jag vill inte allt allt som ligger där försvinner. Finns det något enkelt sätt att formatera och installera om "/" och sedan montera om "/home", eller måste man formatera om allting? Jag kör /home på en separat partition. Tack på förhand.
Strålande 
Det hade jag ingen aning om. Testar på en gång. Tack för snabbt svar!

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det var så lite så. En liten brasklapp bara: Det är ju inte fel att göra en backup först, om du har möjlighet till det.imse skrev:Strålande