Virtualisering
Virtualisering
Hej,
Funderar på att virtualisera delar av min server (http- och mailserver). Det är min hemmaserver och är viktig men självfallet inte affärskritisk som på företag.
Då är det vilken programvara jag skall använda....Vmware Server 2.0 RC2 eller Virtualbox 2.0.2.....vilken får din röst?
Funderar på att virtualisera delar av min server (http- och mailserver). Det är min hemmaserver och är viktig men självfallet inte affärskritisk som på företag.
Då är det vilken programvara jag skall använda....Vmware Server 2.0 RC2 eller Virtualbox 2.0.2.....vilken får din röst?
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Virtualisering
Har inte sett att så många här på forumet kör WMware. De flesta som ställer frågor här kör VirtualBox. Så även jag. 

- Osprey
- Kontakt:
Jag har provat både Virtualbox och VMware och då fick jag betydligt bättre prestanda med Virtualbox. Nu får jag väl iofs erkänna att det var när jag började virtualisera som jag provade ett och samma OS i både Vbox och VMware och det gav som sagt mycket bättre prestanda i Vbox, men om det hade blivit samma resultat för virtualisering av andra miljöer vet jag faktiskt inte. Det jag virualiserade då var BSD, om det nu skulle ha någon betydelse.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Förvisso kan Virtualbox köra headless, men det känns ändå inte riktigt som servervirtualisering i mina ögon. Står valet mellan Virtualbox och VMware server så tycker jag helt klart att du ska satsa på den sistnämnda.
Alternativt så tar du en lite annan approach och tittar på OpenVZ.
Notera att OpenVZ är en lite annan sorts virtualisering än tidigare nämnda varianter. Medans de tillhandahåller fullständiga virtuella maskiner så ger dig OpenVZ flera "instanser" utav samma operativsystem. Det ligger samma kärna i botten, men med ett helt avskärmat filsystem och ett komplett eget userspace. En konsekvens av det är att du då bara kan virtualisera andra linuxsystem.
(Tänk zoner i Solaris alt. Jails i BSD.)
Alternativt så tar du en lite annan approach och tittar på OpenVZ.
Notera att OpenVZ är en lite annan sorts virtualisering än tidigare nämnda varianter. Medans de tillhandahåller fullständiga virtuella maskiner så ger dig OpenVZ flera "instanser" utav samma operativsystem. Det ligger samma kärna i botten, men med ett helt avskärmat filsystem och ett komplett eget userspace. En konsekvens av det är att du då bara kan virtualisera andra linuxsystem.
(Tänk zoner i Solaris alt. Jails i BSD.)
- maths57
@andol
Vet du om man kan installera serverversionen av Ubuntu på VMware? Det går tyvärr inte i VirtualBox.
Vet du om man kan installera serverversionen av Ubuntu på VMware? Det går tyvärr inte i VirtualBox.
Jorå, allt kan man köra Ubuntu-server i Virtualbox. Åtminstone kan man det i version 2.x. Det gäller bara att ha aktiverat stödet för PAE.maths57 skrev:@andol
Att köra Ubuntu-server ska inte vara några problem i VMware. Möjligtvis med reservation för vilken variant utav VMware det rör sig om.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Tänkte stjäla denna tråd med min fråga.
Jag sitter och skall lämna SLES och installera ubuntu server. Vill ha virtualisering på min ubuntu server, men hittar inte något jag tycker tillhandahåller mina behov.
Vbox: Finns det en windows consol eller html "client" för att administrera de virtuella maskinerna? Eftersom jag inte ska ha något grafisk gränssnitt på min sevrer. Vill även ha någon enkel form av VNC eller liknande för att kunna styra då vissa av dessa servar / klienter skall ha grafiska gränssnitt.
Har mest kört VMware på windows maskiner så är ganska ny på virtualisering i Linux.
Jag sitter och skall lämna SLES och installera ubuntu server. Vill ha virtualisering på min ubuntu server, men hittar inte något jag tycker tillhandahåller mina behov.
Vbox: Finns det en windows consol eller html "client" för att administrera de virtuella maskinerna? Eftersom jag inte ska ha något grafisk gränssnitt på min sevrer. Vill även ha någon enkel form av VNC eller liknande för att kunna styra då vissa av dessa servar / klienter skall ha grafiska gränssnitt.
Har mest kört VMware på windows maskiner så är ganska ny på virtualisering i Linux.
Det slutade med att jag såg att Vmware Server 2 hade släppts i skarp version så jag körde in denna. Har för närvarande 2 st VM's med Ubuntu Server.
Adminkonsollen är ett web-gränssnitt där man skapar virtuella maskiner etc samt att det finns en konsoll som bygger på en Firefox plugin där du får liknande VNC funktionalitet (kommandprompt i mitt fall) Smidigt då man kan följa hela boot-processen vilket du inte kan med VNC.
Undrar om man inte kan installera denna konsoll även som standalone (tror det skall gå).
Hittills bara positiva erfarenheter.
Adminkonsollen är ett web-gränssnitt där man skapar virtuella maskiner etc samt att det finns en konsoll som bygger på en Firefox plugin där du får liknande VNC funktionalitet (kommandprompt i mitt fall) Smidigt då man kan följa hela boot-processen vilket du inte kan med VNC.
Undrar om man inte kan installera denna konsoll även som standalone (tror det skall gå).
Hittills bara positiva erfarenheter.
// Jocke
Gillar VMware bra mycket mer än VirtualBox, skulle använt VMware.
Kul att 2:an kommit ut i stable, ska testa den.
Kul att 2:an kommit ut i stable, ska testa den.
- maths57
Det var en trevlig nyhet! Jag har för mig att det inte var mer än ett halvår sedan som man gick ut med att det som behövdes för att köra ubuntu-server aldrig skulle implementeras. Skönt att dom ändrade sig.andol skrev:Jorå, allt kan man köra Ubuntu-server i Virtualbox. Åtminstone kan man det i version 2.x. Det gäller bara att ha aktiverat stödet för PAE.