Problem med Grafikkort och Ljudkort!

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Zebban

Problem med Grafikkort och Ljudkort!

Inlägg av Zebban »

Tjena!

Jag har kört ubuntu i ett par dagar nu och jag diggar verkligen det här operativ systemet . :)
Dock så har jag stött på 2 problem, grafik-kortet och ljud-kortet.

1. Jag installerade drivrutinen till grafikkortet via hårdvarudrivrutiner, upplösningen är bra och compiz fusion flyter på till 100%
med att t.ex flytta på 3D kuben osv.
Men google earth fungerar dock inte som det ska, det blinkar svart regelbundet .
Samma sak med spel, testade att ladda hem lite små spel via lägg till ta bort program .
Atlantik var ett av spelen som inte fungerade fullt ut, samma sak där att det blinkar svart hela tiden .
Har självklart sökt igenom google och så har ja provat att köra guiden på Wiki med öppna drivrutiner utan förbättrat resultat.
Kan det vara någon codec som fattas eller är det drivrutinerna? (LÖST läs kommentarerna för mer information.)

2. Ljudet fungerar hyfsat bra kan skära lite ibland men inget större problem men det som inte fungerar är micken
har försökt korfigurera ljud inställningarna och hört lite grann i ljudinspelaren om ja blåser som f*n!
Har också hittat massa guider till ljudkortet samband med linux men samma sak igen, inget förbättrat resultat.

Är det någon som har en guide eller har ork att förklara på ett förstående sätt hur man installerar grafikkortet via ATIs
hemsida? har hört att det kan vara lite komplicerat.

kom ihåg att jag endast haft och använt ubuntu (linux i överhuvudtaget) 2 dagar
så förklara lätt läst tack! O0

Juste, en sak till som jag inte alls vet va det beror på:
firefox stängs ner automatiskt om man kollar filmer på youtube.
Någon som har haft liknade problem? Eller vet hur det ska lösas?

info:
--------------------------------------------------------------------------------
Ljudkort:
creative sound blaster audigy se
Grafikkort:
ATI X700 series
Senast redigerad av 2 Zebban, redigerad totalt 1 gång.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Problem med Grafikkort och Ljudkort!

Inlägg av Tesla »

Har du Nvidia- eller ATI-grafikkort så installera envy och installera de riktiga drivrutinerna istället. Du kan göra det manuellt också som jag kan försöka förklara för dig hur man gör om du vill men det är ganska krångligt och går ofta fel (för mig iaf så man bör ha en backup på xorg.conf)
Zebban

Inlägg av Zebban »

Yes, jag har ett ATI kort, det står också vad jag har för kort där nere ;)
Okej, jag ska kolla vad det här envy är för något och se om kan kan klura lite.
Jag skriver ett mail till dig om inte installationen går korrekt!

tack för svar!
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ok.. Det heter envyng-core eller något sådant... Sen ska du gärna ha den som heter envygtk eller något sådant så att du får grafiskt gränssnitt på det hela också.
Zebban

Inlägg av Zebban »

Tja tesla, jag kollade upp envy och det fungerade ! riktigt skönt att det löste sig nu. Tack så mycket!

---------------------------------

Finns det något liknade program för ljud drivrutiner?

P.S Man kan ladda ner envy programet här: http://ubuntu-se.org/drupal/node/162 & det fungerar till mitt grafikkort iaf som är: ATI X700 series
Senast redigerad av 1 Zebban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Perfekt :) Hoppas det även finns någon som vet vad det är för fel på ljudet. Jag har nyss fixat med ljudet på en dator men det var inte samma problem så hur du bör göra har jag dessvärre ingen aning om. Dock vet jag att http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page är en bra sida att börja med om det är till någon nytta.
Zebban

Inlägg av Zebban »

Såhär stog det på sidan när jag gick in på mitt grafikkort :
Sound Blaster Audigy SE Details [PCI] Digital/Analog input does not work yet. Needs more development work. ???

EDIT: Prövade att ändra till det ljudkortet som sitter i modekortet men dessvärre vet jag inte vad det heter.
Vet någon hur man kollar upp det?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det står om det i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... +SB+audigy om det är till någon nytta.

Du hade ljud va bara det att det var dåligt? Eller är det inget ljud alls?
Zebban

Inlägg av Zebban »

Har ljud och det är väl sådär, ibland brusar det till men man över lever,
Men det som är det det jobbiga felet är ju att inte micken fungerar, och den är ganska viktig för min del!
ska kolla sidan du skicka nu ! :)

EDIT: Sidan som du länkade till mig var inte så använd bar (tror jag) all information om ljudkortet som sitter i modekortet var "HDA-Intel - HDA Intel" och "HDA Intel at 0xdfdf8000 irq 20".
Ska pröva att leta efter drivrutiner till mitt modekort, då kanske det fixar sig .
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahh, det var ju synd. Mic har jag ingen koll på. Senast jag använda det var när jag spelade WoW och CS och då använde jag fortfarande windows. Inte ens då var det jag som fixade det utan en polare gjorde det med något program som liknade netbus fast att det var frivilligt från min sida :)
Zebban

Inlägg av Zebban »

Okej mjo, väldigt synd! håller på mycket med musik osv så man kanske får återvända till windows helt enkelt tills vidare :(
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det vore synd, men det verkar vara många över huvud taget som sysslar med musik som väljer windows framför linux eftersom de flesta programmen verkar vara ganska så långt efter. Jag använder dock knappt några sådana program (har testat lmms och friutyloops några gånger) så jag vet inte om det är sant eller inte.
Zebban

Inlägg av Zebban »

Nu fixade jag micken och den fungerar super ! Ville verkligen inte gå tillbaks till Windows så jag hård läste varje dag och fixa och trixa!
Fast inget hjälpte så jag tänkte testa en sista gång på egen hand..
Så jag formatera om och började om ifrån början och det enda som behövdes göras för att micken skulle fungera var : in terminalen skriv alsamixer tryck tabb tills du ser mick/line in och höjer dom (om dom är av) och om inte det funkar får du testa dig fram bara..

Vill också tacka Tesla för att han/hon hjälpte mig med grafikkortets drivrutiner! :)
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag tror dessutom att det finns ett lättare sätt att göra det på om du skulle behöva göre det igen... Du borde kunna göra samma sak grafiskt genom att bara öppna alsamixer genom att dubbelklicka på högtalarikonen som finns i panelen som standard. Fast det kanske var det du gjorde, bara det att du öppnade programmet via terminalen?
Zebban

Inlägg av Zebban »

Nepp, det skulle inte gå, kunde inte ens se micken och jag kunde inte sätta igång den om ja tröck på inställningar kunde bara välja "phone, master osv".
Zebban

Inlägg av Zebban »

haha juste tesla, jag har upptäkt en till sak, lika bra att jag tar allt i samma tråd;

Jag kan bara ha en ljud enhet igång, det första ljud programmet jag öppnar funkar hur bra som helst men om jag skulle öppna något annat så funkar det inte.
Men om jag stänger ner det första ljud programmet innan jag öppnar det andra så funkar det andra osv.
vet du något sätt att lösa detta på ? :)

EDIT: Googlade inte tillräckligt mycket sry för det men om har samma ljud fel som jag hade så är det bara följa den här länken ;D :

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=885437
Tesla

Inlägg av Tesla »

Hmm, skumt. Jag har "linje-in" där, och ännu fler grejer om jag växlar lite mellan mixrarna.

Jag har ingen aning om vad det kan vara för problem. För mig fungerade det inte att spela media alls nyligen så jag har ominstallerat helt.... Igen!... :) Om det är ett fel som har uppståt under tiden medan ubuntu har varit installerat (alltså att det inte varit sama fel sedan installation helt enkelt) så ska det gå att söka igenom massa loggfiler och på så vis hitta problemet. Enligt min erfarenhet så tar det dock långt mycket längre tid än att installera om.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"