Hej och här ett par, som jag tror, banala funderingar angående brandvägg. Tror de är för enkla för att hitta svaren på genom att söka på forumet. Dels använder jag Firestarter. Som jag tycker fungerar bra. Dvs jag har bara installerat det och öppnar det stup i kvarten eftersom det av någon anledning själv stänger av sig ofta. Vilket jag önskar ett tips för att förhindra.
Dels får jag för mig att ufw med gUfw skulle kunna vara "bättre", dvs om man vill göra aktiva inställningar. Så då skulle jag behöva lite hjälp med hur ufw och gUfw installeras. Hittar inte dem bland Synaptics paketen. (Måste gUfw "byggas"?).
Som jag nu använder Firestarter är mest för att se om/vilka portar som används för ögonblicket. Och dels för att snabbt och enkelt kunna stänga av internet då jag lämnar datorn, och är borta längre stunder. Förmodligen en reflex-rutin från windows användande. Tror mig märka att det fungerar eftersom jag ofta lyssnar på internet-radio med Rythmbox. Och när det är påslaget och jag väljer Firestarter "Lock Firewall" så slocknar faktiskt Rythmbox inom några sekunder. (Kommer jag tillbaka och väljer "Unlock Firewall" så startar internet-radion igen). Perfekt. Alltså har jag inte konfigurerat brandväggen alls utan kör standard.
Behöver jag inte ufw eller gUfw? Testade att köra med GRC och deras provsidor. Där påstods att min dator var i bästa möjliga skick. "Vad internet anbelangar så finns inte din dator" typ. Och det låter ju perfekt. Kan det bero på min router med brandvägg som fixar detta, eller är det grundinställningen i Ubuntus ip-tables som alltid ger detta resultat. (Om man inte kör några tjänster, vilket jag aldrig gör, typ, förutom Rythmbox, Firefox och mail).
Eftersom brandväggs diskussion finns på massor av ställen vill jag inte ödsla rader på mera dylikt i onödan. Men bara en snabb resumé hur jag fattat det. Ubuntu har inga låsta eller stängda portar alls, normalt. Vilket inte heller behövs. Eftersom inga tjänster är igång och kan fånga in ovälkommet elände. Liknelse vid ett hus med öppna dörrar och fönster, man kan kasta in en granat, men den hamnar i ett svart hål/vacuum, där det inte finns något att träffa eller skada eller ens hitta. Så det händer inget. Eftersom det inte är ett låst internet så kommer man blixtsnabbt ut hela tiden utan ev fördröjande uppstarter, jämfört med ett windows-stängt eller låst internet under en tid.
Så behöver jag inte ens använda Firestarter för att "låsa" internet egentligen (om inga tjänster är igång ändå)? Och om jag ändå vill det, hur kan jag ha Firestarter öppet hela tiden utan att det stänger av sig? (Ev är det bara interfacet som stängs ner, vilket inte "gör något" men jag kan vilja ha det öppet ändå). Och hur lätt är ufw, var finns det (inte bara en länk till download, typ, utan hur exkat är proceduren mera)?
Brandvägg Firestarter och Ufw ett par enkla frågor
Re: Brandvägg Firestarter och Ufw ett par enkla frågor
Har du en router? Då behöver du ingen mjukvarubrandvägg. Du behöver inte heller någon brandvägg i huvudtaget om du inte kör tjänster som Apache eller liknande.
Här har du iaf en länk till en DEB-fil med Gufw: http://gufw.tuxfamily.org/latest-ufw-deb.html
Här har du iaf en länk till en DEB-fil med Gufw: http://gufw.tuxfamily.org/latest-ufw-deb.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ha, ha, det var utans tvivel det i särklass snabbaste svaret jag någonsin varit med om i något forum överhuvudtaget. Tämligen prima.
Jo, jag har en router. Är det alltså den som gör mig "osynlig" på nätet enligt GRC, eller är det Ubuntu standard?
Jag behöver alltså inte mecka med vare sig Firestarter eller Ufw, egentligen då. Det är mest frågan om psykologi med andra ord. "Känns tryggt" och liknande. (Eftersom jag inte kör några tjänster alls heller direkt). Men om jag skulle vilja ha Firestarter öppet, då, inte för att det då behövs egentligen, utan mera som ett smidigt sätt att dels se internet aktiviteterna, dels kunna "lock firewall". Hur kan jag slippa effekten att det stänger sig hela tiden.
Men efter ditt svar så lutar jag åt att det kanske vore lättare att bara stänga av Rythmbox vid behov och helt strunta i Firestarter. Men ändå, stänger Firestarter av sig för att den inte har fått några uppdrag, typ? (Eftersom den verkar hålla sig öppen då "lock firewall" är aktiverat).
Tack för länken till gUfw, men det paketet man ev laddar ner, är det redo att installeras direkt i Ubuntu, eller behövs några Terminal-övningar innan man är hemma?
Jo, jag har en router. Är det alltså den som gör mig "osynlig" på nätet enligt GRC, eller är det Ubuntu standard?
Jag behöver alltså inte mecka med vare sig Firestarter eller Ufw, egentligen då. Det är mest frågan om psykologi med andra ord. "Känns tryggt" och liknande. (Eftersom jag inte kör några tjänster alls heller direkt). Men om jag skulle vilja ha Firestarter öppet, då, inte för att det då behövs egentligen, utan mera som ett smidigt sätt att dels se internet aktiviteterna, dels kunna "lock firewall". Hur kan jag slippa effekten att det stänger sig hela tiden.
Men efter ditt svar så lutar jag åt att det kanske vore lättare att bara stänga av Rythmbox vid behov och helt strunta i Firestarter. Men ändå, stänger Firestarter av sig för att den inte har fått några uppdrag, typ? (Eftersom den verkar hålla sig öppen då "lock firewall" är aktiverat).
Tack för länken till gUfw, men det paketet man ev laddar ner, är det redo att installeras direkt i Ubuntu, eller behövs några Terminal-övningar innan man är hemma?
Har du inga tjänster igång finns det inga svagheter att ta sig igenom. Jag klarade testet utan en brandvägg. 
Jag har ingen aning varför det stängs ner? Jag har bara provat det en snabbis för väldigt länge sedan så mina kunskaper om FS är väldigt begränsade.
Rhythmbox? Vad menar du?
Du laddar bara hem DEB-filen och dubbelklickar på den.

Jag har ingen aning varför det stängs ner? Jag har bara provat det en snabbis för väldigt länge sedan så mina kunskaper om FS är väldigt begränsade.
Rhythmbox? Vad menar du?
Du laddar bara hem DEB-filen och dubbelklickar på den.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ladda hem och dubbelklicka, rena windows fasonerna alltså? Låter ju onekligen rätt smidigt. (Jag utgår från att man inte behöver avinstallera Firestarter i så fall, eftersom den ju inte intervenerar i någonting).
Annars känns svaren rätt perfekta. Jag behöver egentligen varken det ena eller andra i säkerhetsväg eftersom jag inte kör några tjänster. Och så kan jag gnugga händerna av lycka för att slippa windows konstigheter vad gäller internet.
Jag lutar åt att min teori om att Firestarter stänger av sig själv, beror på att den inte har någon uppgift, kan stämma. Vilket förmodligen anses som en finess, kanske. Vore intressant om någon som använder Firestarter känner till detta. Jag hittar ingenstans att ställa in typ "håll fönstret öppet oavsett vad som händer". Jag kan också i Firestarter se att det i princip knappast alls sker några port-kontakter. Vilket ju känns alldeles utmärkt. Till skillnad från windows som fullständigt drunknar i dylikt, typ.
När jag skrev om Rythmbox så menar jag musik-spelaren. Den och mail samt FF är det som jag använder mot internet. Inget annat just. Och egentligen är Rythmbox det enda som jag "slömässigt" låter köra mot internet. Under längre perioder. Web o browser är ju bara igång kortare perioder. Och även då så visar ju Firestarter knappast någon aktivitet alls. Helt underbart. (Jag vet att det finns mer avancerade musik-spelare än Rythmbox, men jag gillar hur rent och enkelt det är upplagt).
Annars känns svaren rätt perfekta. Jag behöver egentligen varken det ena eller andra i säkerhetsväg eftersom jag inte kör några tjänster. Och så kan jag gnugga händerna av lycka för att slippa windows konstigheter vad gäller internet.
Jag lutar åt att min teori om att Firestarter stänger av sig själv, beror på att den inte har någon uppgift, kan stämma. Vilket förmodligen anses som en finess, kanske. Vore intressant om någon som använder Firestarter känner till detta. Jag hittar ingenstans att ställa in typ "håll fönstret öppet oavsett vad som händer". Jag kan också i Firestarter se att det i princip knappast alls sker några port-kontakter. Vilket ju känns alldeles utmärkt. Till skillnad från windows som fullständigt drunknar i dylikt, typ.
När jag skrev om Rythmbox så menar jag musik-spelaren. Den och mail samt FF är det som jag använder mot internet. Inget annat just. Och egentligen är Rythmbox det enda som jag "slömässigt" låter köra mot internet. Under längre perioder. Web o browser är ju bara igång kortare perioder. Och även då så visar ju Firestarter knappast någon aktivitet alls. Helt underbart. (Jag vet att det finns mer avancerade musik-spelare än Rythmbox, men jag gillar hur rent och enkelt det är upplagt).
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Att guit stänger av sig har jag faktiskt aldrig sett, men det var flera år sedan jag använde firestarter. Vad som är värt att veta om firestarter är dock att det bara är ett grafiskt verktyg för att peta i regler åt iptables, så sätter du igång lite regler i firestarter och sedan stänger ner firestarter så fortsätter iptables att köra med de reglerna.PvE skrev:Jag lutar åt att min teori om att Firestarter stänger av sig själv, beror på att den inte har någon uppgift, kan stämma.
ufw, gufw och alla andra "brandväggar" i linux är bara olika verktyg för att så enkelt som möjligt ändra regler åt iptables (och kanske som i firestarters fall, "sniffa" sin egna trafik), vilket gör att man inte har flera brandväggar igång om man använder ufw, gufw, firestarter, fireflier, kmyfirewall etc. utan endast iptables. Se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=23646
More Mekaniserad at http://blippe.se.