Inkörningsproblem Xp/Ububtu Inget ljud/Saknar tanget(löst)

kingscastle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inkörningsproblem Xp/Ububtu Inget ljud/Saknar tanget(löst)

Inlägg av kingscastle »

Hej
Jag har installerat Ubuntu. Delat disken med XP. Tyvärr missat en 3.e Partition. Kan jag ändra detta iefterhand?
Nu har jag inget ljud på XP däremot på Ubuntu. Sedan saknar att kunna skriva @ £ tecknen på Ubuntu men det funkar på XP. Tacksam för råd.
Senast redigerad av 1 kingscastle, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Inkörningsproblem Xp/Ububtu Inget ljud/Saknar tanget

Inlägg av Lao Tzu »

Att fixa en tredje partition ska gå att göra med GParted (tror jag det heter). Det finns på Live-cd:n eller går att hämta via pakethanteraren Synaptic. Kolla under System nere (eller uppe?) till vänster, gå in på Administration och leta efter Partitionsredigerare, hittar du inte det får du leta reda på Synaptic. Jag själv är inte så duktig på Ubuntu så skulle du behöva mer hjälp får vi hoppas att någon annan kollar in tråden.

Problemet med ljudet kan jag inte alls ge något tips om, tyvärr.

Lycka till!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

kingscastle skrev:Sedan saknar att kunna skriva @ £ tecknen på Ubuntu men det funkar på XP.
En del som kommer från windows användr Ctrl och Alt tangenterna på vänster sida om space för att få fram $£ använd alt-gr som sitter höger om space tillsammans med 2 och 3. Detta om du har valt svenskt tangentbord.
kingscastle skrev:Tyvärr missat en 3.e Partition. Kan jag ändra detta iefterhand?
Vad menar du? Partitionering och montering av diskar är en styrka hos Linux. Klart kan du ändra lite i efterhand. Men det beror så klart på vad du vill göra, därav första frågan.

Angående ljudet tror jag att det är bra om du berättar vilket kort du har. Problemet har jag inte hört talas om tidigare...
kingscastle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av kingscastle »

Hej
@, £, tecknen är löst. På ubuntusidan styrs de av AltGr.
Ljudet, kortet är standardkort(inbyggt). Hittar inte någon inställning.
Jag måste stänga av XP resp Ubuntu och sätta igång datorn för att gå in i resp. Det bästa vore att kunna ha ett utrymme att nå för båda OS plus att ha en "växel" att gå igenom.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"