djkmmo skrev:Att testa Acern före köp är nog en god idé. Att den bara är 8,9'' behöver ju inte vara en nackdel; den har ju trots allt en upplösning på 1024x600 och det är ju upplösningen som bestämmer hur mycket du får plats med på skärmen.
HP-maskinerna har nog den CPU som modelnamnet antyder "HP 530" = "Celeron 530", "HP 550" = "Celeron 550"
Värt att tänka på är att en Atom är ungefär hälften så snabb som en Celeron, så en 1,6 GHz Atom ~ 0,8 GHz Celeron, så Vostro 1510:en har en processor som är ca. 2,5 ggr snabbare än Acer One, trots att de har ganska lika frekvenstal. Det bör dock inte vara något problem om du bara surfar och ordbehandlar lite, men det kan ju vara bra att veta. Likaså är SSD:en som fungerar som hårddisk tydligen ganska långsam jämfört med en mekanisk HD.
Du har förstått mig rätt angående Dell. Många personer påstår att man har möjlighet att beställa en Dell utan OS om man ringer in och gör beställningen. På Dells hemsida går det tydligen inte att välja bort OS:et. Om det är före eller efter moms man tjänar 500 kr på att inte ha OS vet jag inte iofs. Det råder ingen tvekan om att väldigt många olika personer hävdar att man har rätt att välja bort OS:et om man handlar som privatperson via Dells företagsförsäljning.
Det låter ju logiskt att HP 530 motsvarar en Celeron 530 ja, helt klart. Jag har iaf konfigurerat en Dell som kostar 3 000 kr och som består av... (återkommer strax)
Edit:
Intel® Celeron®-processor 550 (2,0 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB)
15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)
1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
160 GB (5 400 rpm) SATA-hårddisk
IntelJ inbyggd Graphics Media Accelerator X3100
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
Primärt 6-cellers/58 wattimmars litiumjonbatteri
65 W nätadapter (jordad)
Datorn väger ca 2,6 kg och det ska jämföras med Acer One som väger 1 kg.
Den här får jag för 3487 kr (inkl fraktkostnad) och för 3237 kr (exkl fraktkostnad). Priset förutsätter att jag får välja bort Windows Vista och att prissänkningen på 500 kr gäller (500 kr inkl moms).
Antingen siktar jag på Dell-datorn eller också siktar jag på en Acer Aspire One för drygt 3 000 kr plus ett extra RAM-minne på 1GB för 200-300 kr. Synd bara att Acer One har så dålig prestanda jämfört med en dator som Dell. Jag had evelat ha en Dell med samma konfiguration som den ovanför fast med 12-13" skärm istället, men till samma pris såklart. Världen är orättvis.