Lätt, billig bärbar dator (ev hemmabygge)?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Lätt, billig bärbar dator (ev hemmabygge)?

Inlägg av BadOmen »

ubot skrev:
BadOmen skrev:Det verkar vara lite problem att få tv-ut att funka med Intel GMA X3100 så om det är viktigt så kolla att den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a tråden löser sig innan du köper en Dell Vostro:
Det kan ju hända att det inte är just Intel GMA X3100 som är boven där men för att att vara på den säkra sidan och om ingen har lyckats få den att funka?
Hoppas nån kan hitta en lösning där snart :)
Ok, tackar. Jag är väl främst ute efter en dator att surfa med, maila, skirva enstaka dokument i ett ordbehnaldingsprogram, typ. Dessutom ska den vara billig (3 000 kr) och lätt att bära med sig.
En sån skulle inte jag ha nåt emot heller och jag är som du lite skeptisk till de riktigt små skärmarna. Vet tex att mamma min envisas med en liten 14" skärm till den stationära... Det är inte roligt att surfa på den för man får scrolla åt alla håll för att läsa en websida... Så en 9" vill jag inte tänka på hur irriterad jag skulle bli :)
ubot

Inlägg av ubot »

BadOmen skrev:
ubot skrev:
BadOmen skrev:Det verkar vara lite problem att få tv-ut att funka med Intel GMA X3100 så om det är viktigt så kolla att den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a tråden löser sig innan du köper en Dell Vostro:
Det kan ju hända att det inte är just Intel GMA X3100 som är boven där men för att att vara på den säkra sidan och om ingen har lyckats få den att funka?
Hoppas nån kan hitta en lösning där snart :)
Ok, tackar. Jag är väl främst ute efter en dator att surfa med, maila, skirva enstaka dokument i ett ordbehnaldingsprogram, typ. Dessutom ska den vara billig (3 000 kr) och lätt att bära med sig.
En sån skulle inte jag ha nåt emot heller och jag är som du lite skeptisk till de riktigt små skärmarna. Vet tex att mamma min envisas med en liten 14" skärm till den stationära... Det är inte roligt att surfa på den för man får scrolla åt alla håll för att läsa en websida... Så en 9" vill jag inte tänka på hur irriterad jag skulle bli :)
Fast det har ju också med upplösningen att göra. Om duin mamma ställer in högre upplösning så får hon ju in mer av webbsidorna på skärmen. Acer One har en upplösning på 1024x600 (tror jag), vilket gör att dom flesta av dagens webbsidor passar ganska bra. Det gäller dock att ögonen är tillräckligt bra så man ser en så hög upplösning på en så liten skärm ordentligt. En 12-13" skärm är nog ingen fara, man 8,9", det är ju inte överdimensionerat direkt.

Men skärmen... denna svårknäckta nöt. Är skärmen på 8,9" verkligen tillräcklig för några timmars surfande?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

ubot skrev:
djkmmo skrev:Jag kan iofs inte hitta att du skulle kunna välja bort Windows från Dell-datorn, men förutom det är det ett företagserbjudande, vilket betyder att moms tilkommer (+ 25% på priset på hemsidan). Vostro väger ju en del mer också (2,7 kg) och då är du ju uppe på samma storlek som t.ex. HP 530/550 som jag vet att en del andra på forumet har. Det var en drive tidigare i år när man kunde köpa 530 utan operativ lite billigare.

Vill du verkligen komma ner i 1-2 kg så verkar Aspire One vara ett bra val. Rancor har även skrivit ihop en Wiki om hur man får X/K/Ubuntu att fungera på den: Acer Aspire One med Ubuntu.
På Sweclockers forum mer eller mindre lovar dom att man ska kunna plocka bort OS från Dells datorer om man köper via företagsavdelningen. Då ska priset sjunka med 500 kr. Jag vet att det tillkommer moms på deras datorer, men jag får en Dell Vostro för drygt 3 000 kr med en Celeron 550 och 1 GB i RAM, typ 160GB hårddisk (eller något åt det hållet) och en skärm på 15,4". Den väger tyvärr i mesta laget, precis som du skriver.
Vilka dom? Användarna på Sweclockers eller Dell? Om priset sjunker med 500 (exkl. moms) och det verkligen går att välja bort Windows och företagsförsäljningen säljer till dig som privatperson (olika företag har ju olika policy ang. det) så verkar Dell:en vara ett bra köp.
ubot skrev:Acer Aspire One A110 får man för 3 000 kr och det ska gå att uppgradera RAM från 512 MB till 1,5 GB, även om det kräver lite pill.

HP 530 är slut på Inet iaf, eller jag hittar den inte längre bland deras datorer. Det var väl någon felbeställnnig som gjorde att 3 000 datorer levererades utan OS, läst ejag någonstans. Dessutom hade HP 530 "bara" 512MB i RAM. På en Dell Vostro får jag 1GB till samma pris. Om jag inte fått allt om bakfoten så har en HP 530 en Celeron 550 processor, dvs samma som Dell Vostro 5110-bygget för drygt 3 000 kr som jag har kollat på.

Acer One imponerar på mig, men jag är lite skraj för att skärmen är för liten för att man ska kunna använda datorn som surfdator och surfa flera timmar i sträck utan att störa sig på skärmen.
Att testa Acern före köp är nog en god idé. Att den bara är 8,9'' behöver ju inte vara en nackdel; den har ju trots allt en upplösning på 1024x600 och det är ju upplösningen som bestämmer hur mycket du får plats med på skärmen.

HP-maskinerna har nog den CPU som modelnamnet antyder "HP 530" = "Celeron 530", "HP 550" = "Celeron 550"

Värt att tänka på är att en Atom är ungefär hälften så snabb som en Celeron, så en 1,6 GHz Atom ~ 0,8 GHz Celeron, så Vostro 1510:en har en processor som är ca. 2,5 ggr snabbare än Acer One, trots att de har ganska lika frekvenstal. Det bör dock inte vara något problem om du bara surfar och ordbehandlar lite, men det kan ju vara bra att veta. Likaså är SSD:en som fungerar som hårddisk tydligen ganska långsam jämfört med en mekanisk HD.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

ubot skrev: ...
Fast det har ju också med upplösningen att göra. Om duin mamma ställer in högre upplösning så får hon ju in mer av webbsidorna på skärmen. Acer One har en upplösning på 1024x600 (tror jag), vilket gör att dom flesta av dagens webbsidor passar ganska bra. Det gäller dock att ögonen är tillräckligt bra så man ser en så hög upplösning på en så liten skärm ordentligt. En 12-13" skärm är nog ingen fara, man 8,9", det är ju inte överdimensionerat direkt.

Men skärmen... denna svårknäckta nöt. Är skärmen på 8,9" verkligen tillräcklig för några timmars surfande?
Jo absolut men mamma har ju inte bästa synen direkt... :) Men det klart ska man själv använda en liten skärm så kan man ju ha ganska hög upplösning men det blir ansträngande att läsa nåt längre tag. Det är väll iofs inte tänkt att man ska läsa nå många timmar på en 8.9" skärm ;) Ska man bara kolla mailen och snabbt kolla upp nånting på nätet så är det säkert inga problem :)
Om du funderar på hur långa pass du kommer att göra framför skärmen så kan du nog lättare känna efter vilken storlek du borde satsa på :)
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

ubot skrev:
Tesla skrev:Jag tycker att 8,9" verkar lite litet, det finns väl fan mobiler med 4"?? Dock så finns det ju en del 13" som är långt mycket billigare än vad de med 15" kostar och det borde ju duga.

Gällande abonemanget så är det ju precis som djkmmo skriver ett dåligt val om du nu inte har nytta av själva bredbandet. Har du inte det så är det ju bättre att ta på avbetalning i så fall. Dock var det inte på 3 som jag kollade på datorerna utan det var elgiganten eller något sådant. Där fick man med helt ok datorer för ner mot tusenlappen om man tog den billigaste.
Ja, skärmen skrämmer mig lite, men jag ska nog pallra mig iväg till en butik som har Acer One och hårdgranska skärmens storlek.

Var hittar du en 13" som är billigare än 15,4"? Jag tycker att det verkar vara precis tvärtom, att det blir dyrar med 12-13". Så är de på bland annat Dell iaf.
Pricerunner... Jag må vara fattig, men drömma är ju gratis :)
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:
ubot skrev:
Tesla skrev:Jag tycker att 8,9" verkar lite litet, det finns väl fan mobiler med 4"?? Dock så finns det ju en del 13" som är långt mycket billigare än vad de med 15" kostar och det borde ju duga.

Gällande abonemanget så är det ju precis som djkmmo skriver ett dåligt val om du nu inte har nytta av själva bredbandet. Har du inte det så är det ju bättre att ta på avbetalning i så fall. Dock var det inte på 3 som jag kollade på datorerna utan det var elgiganten eller något sådant. Där fick man med helt ok datorer för ner mot tusenlappen om man tog den billigaste.
Ja, skärmen skrämmer mig lite, men jag ska nog pallra mig iväg till en butik som har Acer One och hårdgranska skärmens storlek.

Var hittar du en 13" som är billigare än 15,4"? Jag tycker att det verkar vara precis tvärtom, att det blir dyrar med 12-13". Så är de på bland annat Dell iaf.
Nja, jag ger betydligt mer för prisjakt.nu än Pricerunner, men jag kanske har missat något.
ubot

Inlägg av ubot »

djkmmo skrev:Att testa Acern före köp är nog en god idé. Att den bara är 8,9'' behöver ju inte vara en nackdel; den har ju trots allt en upplösning på 1024x600 och det är ju upplösningen som bestämmer hur mycket du får plats med på skärmen.

HP-maskinerna har nog den CPU som modelnamnet antyder "HP 530" = "Celeron 530", "HP 550" = "Celeron 550"

Värt att tänka på är att en Atom är ungefär hälften så snabb som en Celeron, så en 1,6 GHz Atom ~ 0,8 GHz Celeron, så Vostro 1510:en har en processor som är ca. 2,5 ggr snabbare än Acer One, trots att de har ganska lika frekvenstal. Det bör dock inte vara något problem om du bara surfar och ordbehandlar lite, men det kan ju vara bra att veta. Likaså är SSD:en som fungerar som hårddisk tydligen ganska långsam jämfört med en mekanisk HD.
Du har förstått mig rätt angående Dell. Många personer påstår att man har möjlighet att beställa en Dell utan OS om man ringer in och gör beställningen. På Dells hemsida går det tydligen inte att välja bort OS:et. Om det är före eller efter moms man tjänar 500 kr på att inte ha OS vet jag inte iofs. Det råder ingen tvekan om att väldigt många olika personer hävdar att man har rätt att välja bort OS:et om man handlar som privatperson via Dells företagsförsäljning.

Det låter ju logiskt att HP 530 motsvarar en Celeron 530 ja, helt klart. Jag har iaf konfigurerat en Dell som kostar 3 000 kr och som består av... (återkommer strax)

Edit:

Intel® Celeron®-processor 550 (2,0 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB)
15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)
1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
160 GB (5 400 rpm) SATA-hårddisk
IntelJ inbyggd Graphics Media Accelerator X3100
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
Primärt 6-cellers/58 wattimmars litiumjonbatteri
65 W nätadapter (jordad)

Datorn väger ca 2,6 kg och det ska jämföras med Acer One som väger 1 kg.

Den här får jag för 3487 kr (inkl fraktkostnad) och för 3237 kr (exkl fraktkostnad). Priset förutsätter att jag får välja bort Windows Vista och att prissänkningen på 500 kr gäller (500 kr inkl moms).

Antingen siktar jag på Dell-datorn eller också siktar jag på en Acer Aspire One för drygt 3 000 kr plus ett extra RAM-minne på 1GB för 200-300 kr. Synd bara att Acer One har så dålig prestanda jämfört med en dator som Dell. Jag had evelat ha en Dell med samma konfiguration som den ovanför fast med 12-13" skärm istället, men till samma pris såklart. Världen är orättvis. ;)
Tesla

Inlägg av Tesla »

ubot skrev:
Tesla skrev:
ubot skrev:

Nja, jag ger betydligt mer för prisjakt.nu än Pricerunner, men jag kanske har missat något.
Det är nog en smaksak. Jag tycker dock att prisjakt är ful. Vad kommer det sig att du tycker att den är så mycket bättre (det verkade som om du menade mycket)
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Det är nog en smaksak. Jag tycker dock att prisjakt är ful. Vad kommer det sig att du tycker att den är så mycket bättre (det verkade som om du menade mycket)
Prisjakt? Jag tycker att dom ger mer seriösa prisjämförelser. Jag litar inte på Pricerunner, tycker det är missvisande ibland. Det har iaf hänt mig att dom missat vissa butiker, eller angivit fel priser.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahha, mjo det är möjligt. Inget som jag upptäckt dock. Där emot visar pricerunner butiker som inte har internetbutik. Det är irriterande men det kanske prisjakt också gör?
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Ahha, mjo det är möjligt. Inget som jag upptäckt dock. Där emot visar pricerunner butiker som inte har internetbutik. Det är irriterande men det kanske prisjakt också gör?
Nja, det vet jag inte. Jag ska ärligt erkänna att jag inte är någon världsmästare på att bedöma prisjämförelsesiter. Jag använde Pricerunner förut, men har gått över till Prisjakt. Tycker det ger bättre resultat, men jag kanske har fel.
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

Köpte en Fujitsu-Siemens Amilio 2727 (Eller vad den heter) för 2990:- idag på Media Markts öppningsdag här i Kalmar. Upplever den som hyfsad med Vista Home Basic, har inte testat den med Ubuntu ännu, men det sker alldeles snart.

Min käresta som ska ha en billig ordbehandlare med lite större skärm en EeePC 700:an hon kör med idag under sin studietid. Och Amilon verkar fylla den funktionen helt ok för en billig peng. Den klarade till och med av hennes favoritspel Secret of the Solstice så jag får nog en extra kram. ;D
ubot

Inlägg av ubot »

Calmeida skrev:Köpte en Fujitsu-Siemens Amilio 2727 (Eller vad den heter) för 2990:- idag på Media Markts öppningsdag här i Kalmar. Upplever den som hyfsad med Vista Home Basic, har inte testat den med Ubuntu ännu, men det sker alldeles snart.

Min käresta som ska ha en billig ordbehandlare med lite större skärm en EeePC 700:an hon kör med idag under sin studietid. Och Amilon verkar fylla den funktionen helt ok för en billig peng. Den klarade till och med av hennes favoritspel Secret of the Solstice så jag får nog en extra kram. ;D
Varför köpte hon inte Acer Aspire One istället för Eee PC 700? Eller AA1 kanske inte fanns ute på marknaden då?
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

ubot skrev:Varför köpte hon inte Acer Aspire One istället för Eee PC 700? Eller AA1 kanske inte fanns ute på marknaden då?
Nope, Acer hade inte landat på marknaden i Sverige alls då den inköptes eftersom den köptes på lanseringsdagen och lilla Eee PC 700 var först ut på den svenska marknaden i segmentet billig bärbar pyttedator.

Klämde på en Acer Aspire One idag och känslan var skön även om touchpadknapparna känns som något man behövde vänja sig vid. Jag lyckades dock stå emot köplusten. ;D
ubot

Inlägg av ubot »

Calmeida skrev:
ubot skrev:Varför köpte hon inte Acer Aspire One istället för Eee PC 700? Eller AA1 kanske inte fanns ute på marknaden då?
Nope, Acer hade inte landat på marknaden i Sverige alls då den inköptes eftersom den köptes på lanseringsdagen och lilla Eee PC 700 var först ut på den svenska marknaden i segmentet billig bärbar pyttedator.

Klämde på en Acer Aspire One idag och känslan var skön även om touchpadknapparna känns som något man behövde vänja sig vid. Jag lyckades dock stå emot köplusten. ;D
Vad tyckte du om skärmen då, för liten?
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

ubot skrev:
Calmeida skrev:Vad tyckte du om skärmen då, för liten?
Gillade den skarpt. Är van vid Asus pyttedatorer (700 och 900) och deras skärmar ger inget särskilt extravagant intryck, men Aspire ettan gav riktigt fräsh bild både i Linpus (Eller vad den nu kör för Linux) och på XP-burken som stod bredvid. Det kliade onekligen i fingrarna, men inga pyttedatorköp innan jag testat Dells nya. Det har jag lovat mig själv. ;D
ubot

Inlägg av ubot »

Calmeida skrev:
ubot skrev:
Calmeida skrev:Vad tyckte du om skärmen då, för liten?
Gillade den skarpt. Är van vid Asus pyttedatorer (700 och 900) och deras skärmar ger inget särskilt extravagant intryck, men Aspire ettan gav riktigt fräsh bild både i Linpus (Eller vad den nu kör för Linux) och på XP-burken som stod bredvid. Det kliade onekligen i fingrarna, men inga pyttedatorköp innan jag testat Dells nya. Det har jag lovat mig själv. ;D
Mhm, låter lovande, men vad säger du om skärmens storlek? Är den för liten eller duger den till några timmars surfande? Jag ska kolla in skärmen vilken dag som helst, men är så nyfiken på att höra vad folk tycker redan nu. Jag undrar om det duger att arbeta framför datorn några timmar (typ ordbehandling, lite surfande, skriva och läsa mail osv) utan att man känner att skärmen är alldeles för liten?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"