Är alla som använder Linux amatörer då?Hund skrev:PS kostar över 10.000 kr. Vilken tokig amatör köper ett bildredigeringsprogram för över 10.000 kr?
Nästan alla debatter här och på andra forum utgår från att användarna är amatörer.
Jag jobbar med bildbehandling, animation och video och jag skulle gärna ha linux som min produktionsplattform men tyvärr går inte det eftersom det saknas programvara.
Ok, Gimp skulle kunna fungera att ha i produktionsmiljö men än är det ett tag kvar innan det går smidigt.
Animationsbiten går bra eftersom mitt huvudsakliga verktyg där finns i en linuxport, dock med vissa begränsningar.
Videoredigering på linux är en katastrof. Det finns inte ett enda redigeringsverktyg som faktiskt går att använda i produktion.
Därför använder jag windowsXP som produktionsplattform och där jag lagt runt 20.000 på ett mjukvarupaket från Adobe med bla Photoshop, After Effects och Premiere. Hade det funnits användbara alternativ, fria eller ej, så hade jag bytt direkt utan att blinka. Men så länge som linux ses som en plattform med amatöranvändare så lär det inte dyka upp några sådana alternativ.