Hur väljer jag ljudkort?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Sigesmund Ninja
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur väljer jag ljudkort?

Inlägg av Sigesmund Ninja »

Tjena, tjena, jag tänkte jag skulle skrota ut windows ur min stationära dator nu men jag får inte ljudet att fungera i ubuntu.
Sitter ett X-fi ljudkort i den och det är en AMD64. efter vad jag har förstått så går det ännu inte att få igång det(?)

Men då tänkte jag att jag kanske kunde använda det inbyggda ljudkortet istället men jag begriper inte hur jag ska konfigurera det.
Skulle nån kunna hjälpa mig med detta?
djkmmo

Re: Hur väljer jag ljudkort?

Inlägg av djkmmo »

Sigesmund Ninja skrev:Tjena, tjena, jag tänkte jag skulle skrota ut windows ur min stationära dator nu men jag får inte ljudet att fungera i ubuntu.
Sitter ett X-fi ljudkort i den och det är en AMD64. efter vad jag har förstått så går det ännu inte att få igång det(?)

Men då tänkte jag att jag kanske kunde använda det inbyggda ljudkortet istället men jag begriper inte hur jag ska konfigurera det.
Skulle nån kunna hjälpa mig med detta?
Vad kör du med för skrivbordsmiljö? Jag kör XFCE och där finns det något som heter "Väljare för multimediasystem" under menyn "Inställningar" där jag kan välja vilket ljudkort jag vill använda (default är "Standard", vilket hos dig antagligen betyder X-fi).

Om du vill vara säker på vilka ljudkort som X/K/Ubuntu hittar så kan du skriva:

Kod: Markera allt

sudo lshw -C multimedia
i en terminal, så skall dina multimediacontrollers listas.
Sigesmund Ninja

Jag kör Gnome, har tyvärr inte hittat några liknande inställningsmöjligheter någonstans. Men jag ska testa det där kommandot i terminalen så fort jag kommer hem från jobbet. Om inte annat kan det ju bekräfta min teori om att Ubuntu inte hittar någrra ljudkort alls :P

Tack för Hjälpen!
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Sigesmund Ninja skrev:Jag kör Gnome, har tyvärr inte hittat några liknande inställningsmöjligheter någonstans. Men jag ska testa det där kommandot i terminalen så fort jag kommer hem från jobbet. Om inte annat kan det ju bekräfta min teori om att Ubuntu inte hittar någrra ljudkort alls :P

Tack för Hjälpen!
"Väljare för multimediasystem" heter egentligen gstreamer-properties. Ett annat alternativ som du bör ha installerat är gnome-sound-properties. Prova med dem i en kördialog eller från terminalen så borde du få upp ett fönster där du bl.a. kan välja enhet.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Sigesmund Ninja skrev:Jag kör Gnome, har tyvärr inte hittat några liknande inställningsmöjligheter någonstans. Men jag ska testa det där kommandot i terminalen så fort jag kommer hem från jobbet. Om inte annat kan det ju bekräfta min teori om att Ubuntu inte hittar någrra ljudkort alls :P

Tack för Hjälpen!
Kör inte gnome själv så vet inte exakt vad menyerna heter men det ska finnas något som heter "Ljud" eller "Sound" under administration om jag kommer ihåg rätt.
Sigesmund Ninja

Jag tror jag har varit inne o kikat där redan men om jag kommer ihåg rätt så bestämde man bara ljud för händelser där, men jag ska ge det en chans till, tackar!
jhws
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av jhws »

Ett tips är att använda OSS om du vill ha igång ditt X-fi.
Här kan du se hur du ska gå till väga.
https://help.ubuntu.com/community/OpenSound
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

jhws skrev:Ett tips är att använda OSS om du vill ha igång ditt X-fi.
Här kan du se hur du ska gå till väga.
https://help.ubuntu.com/community/OpenSound
Fick mitt X-Fi Xtreme Music att fungera klockrent med denna guide.
Sigesmund Ninja

OOOOOOOOOOOOH JÄVLAR! det funkade med den där guiden, Tack som fan för hjälpen, kommer ni på besök ska jag bjuda på kaffe!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"