Problem med ljudkort emu0404

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
unitribute
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med ljudkort emu0404

Inlägg av unitribute »

Installerade ubuntu för cirka en vecka sedan och har ännu inte fått mitt ljudkort att fungera. Har läst en mängd trådar och wikis om processen och testat mycket men fortfarande så hittar systemet ingenting. När jag skriver lshw -C sound får jag det här:
marty@marty-desktop:~$ sudo lshw -C sound
[sudo] password for marty:
*-multimedia UNCLAIMED
description: Multimedia audio controller
product: SB Audigy
vendor: Creative Labs
physical id: 2
bus info: pci@0000:02:02.0
version: 03
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=32 maxlatency=20 mingnt=2
marty@marty-desktop:~$
Den verkar ju förstå att ngt är där men hur sjutton claimar jag detta kort? Har två ljudkort där det ena integrerade på moderkortet har jag avaktiverat i BIOS. Det kortet är jag inte intresserad av.
Jag har testat guiden från den här sidan "http://www.alsa-project.org/main/index. ... u10k1-fpga" och som jag fattar så har jag lyckats hämta kompilera och installera alsa 10.0.17. Däremot får jag inget svar när jag skriver de sista kommandona, modprobe snd-emu10k1 o.s.v.
Den hittar heller ingenting med asoundconf list så ljudkortet verkar inte synas. Vad göra????
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med ljudkort emu0404

Inlägg av Cadryc »

*bump*

Hur går det? Hittade den här sidan, där nämns det att man måste uppdatera firmwaren i ljudkortet, men det kan man bara göra frin windows http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org ... p?t=888022
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
unitribute

Inlägg av unitribute »

Cadryc skrev:*bump*

Hur går det? Hittade den här sidan, där nämns det att man måste uppdatera firmwaren i ljudkortet, men det kan man bara göra frin windows http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org ... p?t=888022
Fortfarande inget ljud... Kollade tråden du postade men mitt ljudkort är pci varianten och inte USB vilket borde göra det lättare men som sagt, fortfarande inget ljud...
Modulerna är laddade, ser jag från lsmod. Fattar verkligen inte vad felet är... ???
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har du dualboot med windows? Isf kanske det kan va värt att prova att uppdatera firmwaren på ljudkortet, eller om det kara gällde USB-varianten kanske.

Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Alsa-projektet har en sida som beskriver hur du ska installera den drivrutin du behöver. Troligtvis finns den dock redan inne som det gjorde för mig. Det som behövdes göras var att gå in i alsa-mixer (dubbelklicka på högtalarikonen i panelen), trycka på tabben växlar och där bocka ur rutan som finns där. På den här datorn står det "headphones" där men på den andra datorn som ljudet inte fungerade på så stod det något med "jack".

Jag får dock göra detta varje gång jag startar om datorn. Det går säkert att fixa men så jobbigt är det faktiskt inte.
unitribute

Inlägg av unitribute »

Har uppdaterat firmware och ljudet låter bra i Windows. Dock fortfarande ingenting i Ubuntu. Går inte att komma åt mixern,
marty@marty-desktop:~$ alsamixer

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device
marty@marty-desktop:~$
Den finns dock med i programlistan så den borde finnas ngnstans... Ljudikonen har ett rött streck över sig.
Är faktiskt på gång att installera om Ubuntu för att se om det hjälper nu när jag uppdaterat firmware i Windows, återkommer när detta är gjort!!
Tack för svaren :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Om du ändå ska installera om skulle du kunna prova 8.10 Alpha6, den är inte helt stabil än men kan va värt ett försök, den innehåller massa nya drivrutiner. http://www.ubuntu.com/testing

unitribute

Inlägg av unitribute »

Testade att installera om ubuntu och sedan försöka göra samma grejer som tidigare men utan resultat... Vågade inte pröva alphan, är ingen hejare på ubuntu... :P Söker vidare på forum men skriv gärna om ni har fler tips, de tas mycket tacksamt emot 8)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"