Lätt, billig bärbar dator (ev hemmabygge)?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Lätt, billig bärbar dator (ev hemmabygge)?

Inlägg av ubot »

Jag är på jakt efter en lätt (typ 1-2 kg) bärbar dator som ska användas till Ubuntu, surfning, mail och andra enkla saker. Framförallt som surfdator. Jag behöver egentligen ingen DVD-brännare i datorn och hårddiskens storlek har ingen betydelse. Skärmen bör vara omkring 14-15" (ingen minidator alltså). Jag vill nog ändå ha en hyfsad processor och 1GB RAM-minne iaf. Dessutom vill jag inte ge mer än typ 2-3 000 kr för datorn. Jag kan tänka mig att bygga en själv om det skulle påverka priset och möjligheterna positivt.

Är det någon som har lite tips eller köpråd till mig?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 25 gånger.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Lätt, billig bärbar dator (ev hemmabygge)?

Inlägg av Calmeida »

Köpa begagnat kanske? Om du vågar dig på det. Jag planerar själv att köpa en begagnad stationär dator för diverse experiment. Funderar även på en begagnad laptop för slakt och specialmontage.

www.inregodirekt.se, www.onceagain.se med flera.
ubot

Inlägg av ubot »

Calmeida skrev:Köpa begagnat kanske? Om du vågar dig på det. Jag planerar själv att köpa en begagnad stationär dator för diverse experiment. Funderar även på en begagnad laptop för slakt och specialmontage.

http://www.inregodirekt.se, http://www.onceagain.se med flera.
Mhm, jag har funderat på det. Kanske tom köpa två likadana trasiga datorer och bygga en ny av delarna? Varför ser man inget om byggsatser till bärbara, är det inte lönsamt eller vad? På Dells hemsida går det att konfigurera en dator. Någon som har erfarenhet av Dell enklaste Vostro-modeller?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Teckna mobilt bredband ;)

Nja, men jag tror nog att tradera eller ebay är din bästa chans oavsett om du ska bygga själv eller köpa hel. Jag har köpt en del datordelar (till stionär) på tradera och det har fungerat bra och en bekant köpte mängder av saker (dock bildelar och kläder mest) och han upplevde aldrig några problem med det.
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Teckna mobilt bredband ;)

Nja, men jag tror nog att tradera eller ebay är din bästa chans oavsett om du ska bygga själv eller köpa hel. Jag har köpt en del datordelar (till stionär) på tradera och det har fungerat bra och en bekant köpte mängder av saker (dock bildelar och kläder mest) och han upplevde aldrig några problem med det.
Vad då mobilt bredband?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Om man tecknar mobilt bredband så kan man på väldigt många ställen få en väldigt billig dator med för en spottstyver.

Om det du undrade var, vad mobilt bredband är så är det någon konstig dosa man får som man kopplar in med usb i sin dator så att man kan surfa "vart som helst". Det är 7mbit i storstäderna (alltså typ bara de tre största eller så), och resten är det typ 0,3mbit om jag mins rätt. Alltså inget vidare om man inte bor i någon av de städer som tillhandahåller "turbo 3g" eller vad det nu heter.
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Om man tecknar mobilt bredband så kan man på väldigt många ställen få en väldigt billig dator med för en spottstyver.

Om det du undrade var, vad mobilt bredband är så är det någon konstig dosa man får som man kopplar in med usb i sin dator så att man kan surfa "vart som helst". Det är 7mbit i storstäderna (alltså typ bara de tre största eller så), och resten är det typ 0,3mbit om jag mins rätt. Alltså inget vidare om man inte bor i någon av de städer som tillhandahåller "turbo 3g" eller vad det nu heter.
Jag bor i Göteborg, så då kanske det finns hopp för mig? Men går det att koppla upp sig överallt i stora delar av centrala stan utan att pröjsa extra?

Edit:

Fast en Dell Vostro, varför är du så skeptisk till den? Det verka rju bra att kunna välja bort OS och få den för runt 3 000 kr?

Intel® Celeron®-processor 550 (2,0 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB)
1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)
160 GB (5 400 rpm) SATA-hårddisk
IntelJ inbyggd Graphics Media Accelerator X3100

Hur står sig den i förhållande till tex en Asus Eee PC 901? Processor osv?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 24 gång.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det ska vara fast månadskostnad överallt och så som jag mins var det Stockholm, Göteborg och Upsala som turbo 3g fungerade i, i dagsläget (konstigt nog fick inte malmö som är nr 3 på listan vara med).

Du kan ju checka mer här http://www.tre.se/default.aspx?id=26664 om du är intresserad. Månadskostnaden var inte mycket högre än för vilket annat bredbandsabonnemang som helst.

Edit: Om det är något du kan tänka dig så brukar det vara ganska så lätt att hitta erbjudanden på bra datorer som man får billigt om man tecknar upp sig. Den jag kollade på var 4gb ram, över 2mhz dual-core processor, över 100gb hårddisk o.s.v. och den kostade under 3k med abonnemang. Det fanns många billigare alternativ också.
ubot

Inlägg av ubot »

Det kanske är bättre att satsa på en Acer One? Vad är det för skillnad på Acer One 110 och 150? Är det bara RAM-minnet och storleken på hårddisken eller?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag har ingen koll på bärbara om det var mig du frågade :P jag vet bara att jag är sugen på att ha en men att de kostar mer än vad min ekonomi klarar av :P. Skulle jag föreslå något så skulle det vara en macbook air- eller pro, men de ligger ca 5-6x över den prisklass du frågade efter och är dessutom inte ubuntu (även om man säkert kan ha det om man vill?).
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Jag har ingen koll på bärbara om det var mig du frågade :P jag vet bara att jag är sugen på att ha en men att de kostar mer än vad min ekonomi klarar av :P. Skulle jag föreslå något så skulle det vara en macbook air- eller pro, men de ligger ca 5-6x över den prisklass du frågade efter och är dessutom inte ubuntu (även om man säkert kan ha det om man vill?).
Vad är detta, föreslår du något annat än Ubuntu din förrädare? ;) Äh, jag skojar bara med dig. Men det där med att inte ha råd håller jag med om, jag har inte heller råd med mer än kanske 3 000 kr och det får man int emycket bärbar dator för. Macbook Air hade annars varit fin, den väger väl bara något kg osv, hade varit smidigt.

Jag har lite tankar på en Acer One för 3 000 kr och med 8GB ssd-hårddisk. Då har den 512 MB RAM, men på YouTube visar dom hur man uppgraderar till 1,5GB och det är mer än vad den dyrare modellen har som standard. Dessutom verkar priset på RAM-minne vara helt överkomligt när jag kikade runt lite efter rätt RAM-minne till Acer One. Men jag är lite orolig över skärmen, alltså, är den inte för liten, 8,9", räcker det verkligen för att surfa, skriva mail och i ordbehandlingsprogram bekvämt?
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Edit: Om det är något du kan tänka dig så brukar det vara ganska så lätt att hitta erbjudanden på bra datorer som man får billigt om man tecknar upp sig. Den jag kollade på var 4gb ram, över 2mhz dual-core processor, över 100gb hårddisk o.s.v. och den kostade under 3k med abonnemang. Det fanns många billigare alternativ också.
Var hittade du ett sådant erbjudande?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Så himla bra vet jag inte om Tres erbjudande är. Compaq A980EO (FM217EA) kostar 7200 kr hos Tre (24 mån*300 kr/mån) och 6990 kr hos HP. På Tre måste man dessutom betala för även det mobila bredbandet till en total kostnad av 5026 kr (199 kr/mån*24 mån + 250 kr i anslutningsavgift). Totalt hos Tre: 12226 kr; totalt hos HP 6990 kr. Vill man köpa på avbetalning så har Dustin samma dator för 7733 kr totalt med 12 mån avbetalning.
ubot

Inlägg av ubot »

djkmmo skrev:Så himla bra vet jag inte om Tres erbjudande är. Compaq A980EO (FM217EA) kostar 7200 kr hos Tre (24 mån*300 kr/mån) och 6990 kr hos HP. På Tre måste man dessutom betala för även det mobila bredbandet till en total kostnad av 5026 kr (199 kr/mån*24 mån + 250 kr i anslutningsavgift). Totalt hos Tre: 12226 kr; totalt hos HP 6990 kr. Vill man köpa på avbetalning så har Dustin samma dator för 7733 kr totalt med 12 mån avbetalning.
Mhm, men skippa Tre till vidare. Vad finns det för alternativ om man vill ha en smidigt, ganska liten surfdator för 3 000 kr?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Jag kan iofs inte hitta att du skulle kunna välja bort Windows från Dell-datorn, men förutom det är det ett företagserbjudande, vilket betyder att moms tilkommer (+ 25% på priset på hemsidan). Vostro väger ju en del mer också (2,7 kg) och då är du ju uppe på samma storlek som t.ex. HP 530/550 som jag vet att en del andra på forumet har. Det var en drive tidigare i år när man kunde köpa 530 utan operativ lite billigare.

Vill du verkligen komma ner i 1-2 kg så verkar Aspire One vara ett bra val. Rancor har även skrivit ihop en Wiki om hur man får X/K/Ubuntu att fungera på den: Acer Aspire One med Ubuntu.
Tesla

Inlägg av Tesla »

ubot skrev:
Tesla skrev:Jag har ingen koll på bärbara om det var mig du frågade :P jag vet bara att jag är sugen på att ha en men att de kostar mer än vad min ekonomi klarar av :P. Skulle jag föreslå något så skulle det vara en macbook air- eller pro, men de ligger ca 5-6x över den prisklass du frågade efter och är dessutom inte ubuntu (även om man säkert kan ha det om man vill?).
Vad är detta, föreslår du något annat än Ubuntu din förrädare? ;) Äh, jag skojar bara med dig. Men det där med att inte ha råd håller jag med om, jag har inte heller råd med mer än kanske 3 000 kr och det får man int emycket bärbar dator för. Macbook Air hade annars varit fin, den väger väl bara något kg osv, hade varit smidigt.

Jag har lite tankar på en Acer One för 3 000 kr och med 8GB ssd-hårddisk. Då har den 512 MB RAM, men på YouTube visar dom hur man uppgraderar till 1,5GB och det är mer än vad den dyrare modellen har som standard. Dessutom verkar priset på RAM-minne vara helt överkomligt när jag kikade runt lite efter rätt RAM-minne till Acer One. Men jag är lite orolig över skärmen, alltså, är den inte för liten, 8,9", räcker det verkligen för att surfa, skriva mail och i ordbehandlingsprogram bekvämt?
Jo det vore klockrent, men 18k skulle ta mig minst 2 år att spara ihop så det känns inte riktigt värt det om man inte har en skapligt bra inkomst.

Jag tycker att 8,9" verkar lite litet, det finns väl fan mobiler med 4"?? Dock så finns det ju en del 13" som är långt mycket billigare än vad de med 15" kostar och det borde ju duga.

Gällande abonemanget så är det ju precis som djkmmo skriver ett dåligt val om du nu inte har nytta av själva bredbandet. Har du inte det så är det ju bättre att ta på avbetalning i så fall. Dock var det inte på 3 som jag kollade på datorerna utan det var elgiganten eller något sådant. Där fick man med helt ok datorer för ner mot tusenlappen om man tog den billigaste.
ubot

Inlägg av ubot »

djkmmo skrev:Jag kan iofs inte hitta att du skulle kunna välja bort Windows från Dell-datorn, men förutom det är det ett företagserbjudande, vilket betyder att moms tilkommer (+ 25% på priset på hemsidan). Vostro väger ju en del mer också (2,7 kg) och då är du ju uppe på samma storlek som t.ex. HP 530/550 som jag vet att en del andra på forumet har. Det var en drive tidigare i år när man kunde köpa 530 utan operativ lite billigare.

Vill du verkligen komma ner i 1-2 kg så verkar Aspire One vara ett bra val. Rancor har även skrivit ihop en Wiki om hur man får X/K/Ubuntu att fungera på den: Acer Aspire One med Ubuntu.
På Sweclockers forum mer eller mindre lovar dom att man ska kunna plocka bort OS från Dells datorer om man köper via företagsavdelningen. Då ska priset sjunka med 500 kr. Jag vet att det tillkommer moms på deras datorer, men jag får en Dell Vostro för drygt 3 000 kr med en Celeron 550 och 1 GB i RAM, typ 160GB hårddisk (eller något åt det hållet) och en skärm på 15,4". Den väger tyvärr i mesta laget, precis som du skriver.

Acer Aspire One A110 får man för 3 000 kr och det ska gå att uppgradera RAM från 512 MB till 1,5 GB, även om det kräver lite pill.

HP 530 är slut på Inet iaf, eller jag hittar den inte längre bland deras datorer. Det var väl någon felbeställnnig som gjorde att 3 000 datorer levererades utan OS, läst ejag någonstans. Dessutom hade HP 530 "bara" 512MB i RAM. På en Dell Vostro får jag 1GB till samma pris. Om jag inte fått allt om bakfoten så har en HP 530 en Celeron 550 processor, dvs samma som Dell Vostro 5110-bygget för drygt 3 000 kr som jag har kollat på.

Acer One imponerar på mig, men jag är lite skraj för att skärmen är för liten för att man ska kunna använda datorn som surfdator och surfa flera timmar i sträck utan att störa sig på skärmen.
ubot

Inlägg av ubot »

Tesla skrev:Jag tycker att 8,9" verkar lite litet, det finns väl fan mobiler med 4"?? Dock så finns det ju en del 13" som är långt mycket billigare än vad de med 15" kostar och det borde ju duga.

Gällande abonemanget så är det ju precis som djkmmo skriver ett dåligt val om du nu inte har nytta av själva bredbandet. Har du inte det så är det ju bättre att ta på avbetalning i så fall. Dock var det inte på 3 som jag kollade på datorerna utan det var elgiganten eller något sådant. Där fick man med helt ok datorer för ner mot tusenlappen om man tog den billigaste.
Ja, skärmen skrämmer mig lite, men jag ska nog pallra mig iväg till en butik som har Acer One och hårdgranska skärmens storlek.

Var hittar du en 13" som är billigare än 15,4"? Jag tycker att det verkar vara precis tvärtom, att det blir dyrar med 12-13". Så är de på bland annat Dell iaf.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Det verkar vara lite problem att få tv-ut att funka med Intel GMA X3100 så om det är viktigt så kolla att den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a tråden löser sig innan du köper en Dell Vostro:
Det kan ju hända att det inte är just Intel GMA X3100 som är boven där men för att att vara på den säkra sidan och om ingen har lyckats få den att funka?
Hoppas nån kan hitta en lösning där snart :)
ubot

Inlägg av ubot »

BadOmen skrev:Det verkar vara lite problem att få tv-ut att funka med Intel GMA X3100 så om det är viktigt så kolla att den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a tråden löser sig innan du köper en Dell Vostro:
Det kan ju hända att det inte är just Intel GMA X3100 som är boven där men för att att vara på den säkra sidan och om ingen har lyckats få den att funka?
Hoppas nån kan hitta en lösning där snart :)
Ok, tackar. Jag är väl främst ute efter en dator att surfa med, maila, skirva enstaka dokument i ett ordbehnaldingsprogram, typ. Dessutom ska den vara billig (3 000 kr) och lätt att bära med sig.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"