Testa med Explorer
Testa med Explorer
När man gör hemsidor, då måste kolla, hur sidorna ser ut med Explorer, eftersom de flesta använder IE. Hur kan jag ha IE eller låtsas-IE på Ubuntu?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Testa med Explorer
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Har jag fel eller använder inte Internet Explorer Wines "egna" HTML-renderare när man kör det i Wine? Då blir det ju inte nödvändigtvis samma utseende som om Internet Explorer körts i Windows. (Kanske går att fixa med en Microsoft-DDL i så fall??)
Annars finns det väl sidor på nätet som tar en skärmdump åt en om man anger en viss URL. Vet dock inte om de är gratis, och kan ingen adress utantill just nu...
Annars finns det väl sidor på nätet som tar en skärmdump åt en om man anger en viss URL. Vet dock inte om de är gratis, och kan ingen adress utantill just nu...

Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Det börjede fint men efter andra steget fick jag ingen explroer-ikon med valmöjlighet. Den sista raden var:
"ivan@ivan-laptop:~$ cd cd ies4linux-*
bash: cd: cd: Filen eller katalogen finns inte
ivan@ivan-laptop:~$ ./ies4linux"
"ivan@ivan-laptop:~$ cd cd ies4linux-*
bash: cd: cd: Filen eller katalogen finns inte
ivan@ivan-laptop:~$ ./ies4linux"
Jag har Wine och det ligger en iexplore.exe i den. Bläddra i Wine>Program Files>Internet Explorer>iexplore.exe, men när jag klickar på den, då får jag en alldeles tomt fönster som heter Wine Internet Explorer.
Det är kanske lovande men inter riktigt vad jag vill se...

Nu ser jag att jag måste stoppa in Windows-cd om jag vill start virtualbox. Dessvärre min CD-spelare är trasig. Måste jag köpa en extern cd-spelare för det här ändamålet eller finns det en annan lösning? Jag har tillgång till extern hårddisk och andra datorer.
- Osprey
- Kontakt:
Det är inga problem! Stoppa in Windows-CD:n i en annan burk, kopiera innehållet till en ISO, koppla in din externa hårddisk till den datorn och kopiera ISO:n till den, sedan kopplar du in den externa hårddisken till datorn med den trasiga CD:n.
Sedan är det bara att montera ISO:n någonstans i filsystemet och köra igång Vbox och installera...
Sedan är det bara att montera ISO:n någonstans i filsystemet och köra igång Vbox och installera...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Man behöver inte montera ISO:n, det räcker med att starta VirtualBox och montera den via montera CD image eller vad det nu står..Osprey skrev:Det är inga problem! Stoppa in Windows-CD:n i en annan burk, kopiera innehållet till en ISO, koppla in din externa hårddisk till den datorn och kopiera ISO:n till den, sedan kopplar du in den externa hårddisken till datorn med den trasiga CD:n.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Det låter enkelt. Jag knapppt vågar erkännna, att jag inte vet, hur man kopierar till en ISO... Det låter som någonting jag borde veta.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Ojj... f-låt att ingen har berättat detHymer skrev:Det låter enkelt. Jag knapppt vågar erkännna, att jag inte vet, hur man kopierar till en ISO... Det låter som någonting jag borde veta.

Kan du någonsin förlåta oss?
Jag tror att det är bara att komprimera en fil och välja att istället för .tar.Gz få en .iso fil... ell. det är så man gör i Ubuntu iaf.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Jag bugar och tackar SakJur. Jag har redan f-låtit att du överskattade mina kunskaper.
Frågan verkar vara löst, jag ska ge mig på den på helgen, Jag ska sätta bock på den om jag klarade den, annars återkommer jag med frågor.

Frågan verkar vara löst, jag ska ge mig på den på helgen, Jag ska sätta bock på den om jag klarade den, annars återkommer jag med frågor.
- Eldräven
Nu hittade jag en sida som renderar i alla respektabla versioner av IE och visar en bild. Yes, for free!Eldräven skrev:Har jag fel eller använder inte Internet Explorer Wines "egna" HTML-renderare när man kör det i Wine? Då blir det ju inte nödvändigtvis samma utseende som om Internet Explorer körts i Windows. (Kanske går att fixa med en Microsoft-DDL i så fall??)

Först blev jag glad. Sedan försökte jag skrolla... Det verkar så att man får en skärmdump, utan overflow, javascript och länkar. Det är nyttigt, men räcker inte riktigt.
- Eldräven
Precis, det var det jag menade (och skrevHymer skrev:![]()
![]()
![]()
Först blev jag glad. Sedan försökte jag skrolla... Det verkar så att man får en skärmdump, utan overflow, javascript och länkar. Det är nyttigt, men räcker inte riktigt.

Det allra säkraste kortet är (tyvärr) att köra IE i Windows.
Jag har köpt en extern cd-spelare, det har jag ändå nytta av. Nu kan jag installera windowsXP från skivan, men jag kommer inte till den rutan där man ska stoppa in skivan. Hur gör man?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Är du på gång med att installera virtuellt eller? Om det är virtualbox så börja med att skapa en virtuell maskin där. Sen kan man högerklicka på den och välja att den ska leta i cd-läsaren.
Ja, jag vill installera virtuellt. Jag har Wine bland mina Program. När jag klickar på den, har jag 4 alternativ. Det första leder till en enkel anteckningsblock. Dessutom kan jag välja Bläddra i C: och Konfigurera Wine. Jag vet inte, hur jag skapar virtual mackin
(Jag är på den här nivån, tyvärr...)

Wine använder du inte för att köra virtuellt. Installera virtualbox eller kör kvm. Jag skrev en post för ett tag sedan om kvm:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 49#p239949
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 49#p239949
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ahh, wine är ett kompatibiletslager (skit samma) Men du kan köra windows virtuellt, det är alltså som om det vore installerat på en egen dator. Installera Virtualbox OSE genom Lägg till/ta bort. Sen ligger det under under Program → Systemverktyg, skapa en ny maskin där och installera XP på den. Ska se om jag hittar nån bra guide på nätet, men det mesta ger sig självt har jag för mig.
Jo, det mesta borde ge sig självt. Förutom att man måste lägga till sin användare till gruppen virtualbox (heter den väl?). Sen är det bara att köra.