Wine är i alpha-stadiet

Diskussion gällande forumet
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Wine är i alpha-stadiet

Inlägg av Sid »

Därför borde alla frågor gällande Wine hamna i experimentverkstaden.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Wine är i alpha-stadiet

Inlägg av ZX Spectrum »

Skicka en länk till sidan som säger att wine är i alpha-stadiet eller är det utvecklarna bakom wine som säger det?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Wine själva anser sig i alla fall ha uppnått någon form utav stable.

http://www.winehq.org/?issue=348#News:%20Wine%201.0!
Sid

Inlägg av Sid »

Tycker ni att en tillfredstälande del av alla Windowsprogram fungerar i Wine?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sid skrev:Tycker ni att en tillfredstälande del av alla Windowsprogram fungerar i Wine?
Absolut inte. Men man riskerar samtidigt inte att få datorn söndertrasad genom att installera wine. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag tycker att alldeles för många program fungerar under wine...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Sid skrev:Tycker ni att en tillfredstälande del av alla Windowsprogram fungerar i Wine?
Dom flesta jag har behövt har fungerat i alla fall. Är släktforskningsprogram med olika register som jag har behövt och då fungerar wine utmärkt. Dessutom fungerade Finale och Band in a box för min del men den förstnämnda krävde snabbare dator för att inte hacka.
Däremot kan jag inte säga hur många procent av windowsprogrammen som fungerar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag tycker inte att wine fungerar öht, med hänvisning till följande tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=20324
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag ser wine som sista utväg om inget annat fungerar. Därmed skulle jag inte kunna tänka mig att installera MS Office eller Photoshop i wine.
Däremot så har man inte alltid några valmöjligheter, typ när det gäller mina folkbokföringsregister m.m.
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

The Wine team is proud to announce that Wine 1.0 is now available.
This is the first stable release of Wine after 15 years of development
and beta testing. Many thanks to everybody who helped us along that
long road!
http://winehq.org/?announce=1.0

Vad har eventuell kompatibilitet med stabilitet att göra, de redovisar ju klart och tydligt vad som fungerar bra och inte? :P
Sid

Inlägg av Sid »

Emil.s skrev:
Absolut inte. Men man riskerar samtidigt inte att få datorn söndertrasad genom att installera wine. :)
Jo det är mycket möjligt att man gör med tanke på att det finns repos för alla versioner av ubuntu och de som vill använda Wine faktiskt inte fattar vad som menas med att byta hardy till ibex i sources.list
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Sid skrev:
Emil.s skrev:
Jo det är mycket möjligt att man gör med tanke på att det finns repos för alla versioner av ubuntu och de som vill använda Wine faktiskt inte fattar vad som menas med att byta hardy till ibex i sources.list
Förstår inte riktigt vad du menar?!?
Vad har sources.list med Wine att göra?
Bild
Sid

Inlägg av Sid »

Om du lägger till en post i din sources.list för att få en nyare wine-version så kan det gå åt helvete.
Sid

Inlägg av Sid »

Säg så här. Du kör Dapper men vill köra nåt program som kräver en version av Wine som finns i Wines Hardy repo. Glad i hågen så lägger du till den repon och ändrar dina poster i sources.list till Hardy. Du gör en full-upgrade och helt plötsligt så fungerar ingenting. Vad ska vi göra nu?
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Jag undrar vad wines alfastatus har med experimentverkstaden att göra? Experimentverkstaden antar jag främst riktar sig till avancerade användare som gillar att experimentera. Frågor om wine brukar komma från nybörjare som helt enkelt vill använda ett program skrivet för windows, enligt min uppfattning. Syftet med forumindelningen är väl att göra det enklare för folk att hitta det dom letar efter? Jag tror inte experimentverkstaden är det första stället jag hade letat på om jag ville köra photoshop i ubuntu.

Men visst så kan jag kanske tycka att det är bra om man försöker styra bort nybörjare från wine. Idag kan man som ny lätt få uppfattningen att wine är ett smidigt sätt att köra windowsprogram under linux. Enligt min egen uppfattning så är det endast i undantag som program faktiskt går att köra i wine. Åtminstone utan att kompilera och ha sig. Men att gömma undan frågor om wine i experimentverkstaden är kanske inte den bästa lösningen.
Sid

Inlägg av Sid »

hagelnut skrev:Jag undrar vad wines alfastatus har med experimentverkstaden att göra? Experimentverkstaden antar jag främst riktar sig till avancerade användare som gillar att experimentera. Frågor om wine brukar komma från nybörjare som helt enkelt vill använda ett program skrivet för windows, enligt min uppfattning. Syftet med forumindelningen är väl att göra det enklare för folk att hitta det dom letar efter? Jag tror inte experimentverkstaden är det första stället jag hade letat på om jag ville köra photoshop i ubuntu.

Men visst så kan jag kanske tycka att det är bra om man försöker styra bort nybörjare från wine. Idag kan man som ny lätt få uppfattningen att wine är ett smidigt sätt att köra windowsprogram under linux. Enligt min egen uppfattning så är det endast i undantag som program faktiskt går att köra i wine. Åtminstone utan att kompilera och ha sig. Men att gömma undan frågor om wine i experimentverkstaden är kanske inte den bästa lösningen.
Jag har tidigare propagerat för att Wine ska ha en egen avdelning. Riktiga GNU/Linux nybörjare borde inte distraheras av Wine tjafset. Dom kan ha sin egen avdelning.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är ändå bra att Wine finns för annars hade det blivit problem. Jag hade fått ha två datorer, en med Windows och en med Ubuntu och då är hela vitsen med Ubuntu borta. Nybörjare som ställer frågor om Photoshop, MS Office m.m. ska man rekommendera att testa Gimp resp. OpenOffice.
Dock finns det nästan alltid något litet program som kräver Windows hos alla, kan vara program för Nokia telefoner eller något annat och i de flesta fallen så fungerar Wine på ett bra sätt. Däremot är Wine inget som man ska bygga Ubuntu runt utan enbart en nödlösning på ett annars obotligt problem.
Bild
Sid

Inlägg av Sid »

ZX Spectrum skrev:Det är ändå bra att Wine finns för annars hade det blivit problem. Jag hade fått ha två datorer, en med Windows och en med Ubuntu och då är hela vitsen med Ubuntu borta. Nybörjare som ställer frågor om Photoshop, MS Office m.m. ska man rekommendera att testa Gimp resp. OpenOffice.
Dock finns det nästan alltid något litet program som kräver Windows hos alla, kan vara program för Nokia telefoner eller något annat och i de flesta fallen så fungerar Wine på ett bra sätt. Däremot är Wine inget som man ska bygga Ubuntu runt utan enbart en nödlösning på ett annars obotligt problem.
Varför ska då det lilla få ta upp viktig forumtid från riktiga GNU/Linux användare?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Var står det att bara "riktiga" GNU/Linux-användare får använda forumet?
Bild
Sid

Inlägg av Sid »

ZX Spectrum skrev:Var står det att bara "riktiga" GNU/Linux-användare får använda forumet?
Var står det att vi ska supporta mjukvara från företag som inte har bidragit till gemenskapen?
Skriv svar

Återgå till "Forum"