Felmeddelande när TrueCrypt startas i Terminalen

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Felmeddelande när TrueCrypt startas i Terminalen

Inlägg av ubot »

Jag får det här felmeddelandet när TrueCrypt startas i Terminalen:

(truecrypt:10205): Gtk-WARNING **: /build/buildd/gtk+2.0-2.12.9/gtk/gtkwidget.c:8547: widget class `GtkPizza' has no property named `row-ending-details'

Är det någonting att bry sig om? Antingen har jag drömt, eller också har jag läst någonstans att Ubuntu Hardy Heron har någon bugg som gör att Terminalen visar felmeddelanden när man startar vissa program? Eller det kanske bara gäller gksudo, jag minns inte...
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Felmeddelande när TrueCrypt startas i Terminalen

Inlägg av Hund »

Det är GTK-temat det är "fel" på. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:Det är GTK-temat det är "fel" på. :)
Vad då fel på? Jag kör med Human-Clearlooks. Fungerar inte det med TrueCrypt eller vad? Är det TrueCrypt eller GTK som är problemet, en kombination kanske, fungerar standard temat i Ubuntu med TrueCrypt?

När vi ändå är inne på TrueCrypt. Hur säkert är det egentligen om man väljer ett starkt lösenord med många tecken, siffror mm? Klarar polisen, säkerhetspolisen av att få tag i informationen? Jag är bara nyfiken på hur säker informationen är om man krypterar med TrueCrypt 6.0.

Dessutom kunde jag bara välja FAT som filesuystem under krypteringen med TrueCrypt. Varför kunde jag inte välja andra filsystem, tex NTFS?

En anna fråga om kryptering. Jag upptäckte att det finns ett krypteringsalternativ i högerklicksmenyn i Ubuntu. Vad är det, hur bra är Ubuntus kryptering jämfört med TrueCrypt?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Du ska inte välja något filsystem när du krypterar en partition, du fixar du när krypteringen är klar. Eller, om du vill ha fat32 som filsystem så kan du självklart använda det, men vill du ha annat väljer du "none".
Truecrypt FAQ skrev:Q: Is it possible to change the file system of an encrypted volume?

A: Yes, when mounted, TrueCrypt volumes can be formatted as FAT12, FAT16, FAT32, NTFS, or any other file system. TrueCrypt volumes behave as standard disk devices so you can right-click the device icon (for example in the 'Computer' or 'My Computer' list) and select 'Format'. The actual volume contents will be lost. However, the whole volume will remain encrypted. If you format a TrueCrypt-encrypted partition when the TrueCrypt volume that the partition hosts is not mounted, then the volume will be destroyed, and the partition will not be encrypted anymore (it will be empty).
Här står lite om "Encryption Algorithms", AES-Twofish-Serpent och Serpent-Twofish-AES är säkrast, om jag har förstått det rätt.

Titta gärna på den här guiden: http://blog.gnu-designs.com/truecrypt-o ... t3-volumes

det var med hjälp av den som jag skapade min första Truecryptpartition. Lycka till!
ubot

Inlägg av ubot »

tweeek skrev:Du ska inte välja något filsystem när du krypterar en partition, du fixar du när krypteringen är klar. Eller, om du vill ha fat32 som filsystem så kan du självklart använda det, men vill du ha annat väljer du "none".
Truecrypt FAQ skrev:Q: Is it possible to change the file system of an encrypted volume?

A: Yes, when mounted, TrueCrypt volumes can be formatted as FAT12, FAT16, FAT32, NTFS, or any other file system. TrueCrypt volumes behave as standard disk devices so you can right-click the device icon (for example in the 'Computer' or 'My Computer' list) and select 'Format'. The actual volume contents will be lost. However, the whole volume will remain encrypted. If you format a TrueCrypt-encrypted partition when the TrueCrypt volume that the partition hosts is not mounted, then the volume will be destroyed, and the partition will not be encrypted anymore (it will be empty).
Här står lite om "Encryption Algorithms", AES-Twofish-Serpent och Serpent-Twofish-AES är säkrast, om jag har förstått det rätt.

Titta gärna på den här guiden: http://blog.gnu-designs.com/truecrypt-o ... t3-volumes

det var med hjälp av den som jag skapade min första Truecryptpartition. Lycka till!
Jag följde guiden på TrueCrypts hemsida och där får man en fråga om vilket filsystem som den krypterade filen ska ha, då väljer dom NTFS, men det kanske bara är möjligt att välja filsystem under själva skapandet av den krypterade filen om man använder Windows? Jag hoppas att det inte påverkar säkerheten på filen om man i efterhand formaterar om en monterad krypterad fil (enhet) till ett annat filformat. Är det något problem emd att använda FAT eller går det lika bra?

Sedan undrar jag om det finns någon nackdel med att kryptera hela hem-katalogen, en hel partition eller hela OS för den delen? Vad innebär detta för funktionen av partitionen/filen/OS:et förutom att jag måste montera med TrueCrypt och använda lösenord varje gång jag vill komma åt innehållet?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:Sedan undrar jag om det finns någon nackdel med att kryptera hela hem-katalogen, en hel partition eller hela OS för den delen? Vad innebär detta för funktionen av partitionen/filen/OS:et förutom att jag måste montera med TrueCrypt och använda lösenord varje gång jag vill komma åt innehållet?
Ökad strömförbrukning. Möjligtvis långsammare läsning från och skrivning till disk.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:
Vad då fel på? Jag kör med Human-Clearlooks. Fungerar inte det med TrueCrypt eller vad? Är det TrueCrypt eller GTK som är problemet, en kombination kanske, fungerar standard temat i Ubuntu med TrueCrypt?
Jag är rätt säker på att det är temat. Om du byter tema får du samma meddelande då? Du skulle ju även prova att starta t.ex Nautilus via terminalen och se om du får samma meddelande.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:
ubot skrev:
Jag är rätt säker på att det är temat. Om du byter tema får du samma meddelande då? Du skulle ju även prova att starta t.ex Nautilus via terminalen och se om du får samma meddelande.
Nästa gång jag startade TrueCrypt så fick jag inget felmeddelande i Temrinalen, Ska testa igen... Nej, inte idag heller, kanske bara första gången? Inte vet jag, men felmeddelandet verkar ha försvunnit.
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

Sedan undrar jag om det finns någon nackdel med att kryptera hela hem-katalogen, en hel partition eller hela OS för den delen? Vad innebär detta för funktionen av partitionen/filen/OS:et förutom att jag måste montera med TrueCrypt och använda lösenord varje gång jag vill komma åt innehållet?
Hur gör man egentligen för att åstadkomma nån slags whole disk encryption på Ubuntu/Kubuntu? Funktionen som stödjer det i Truecrypt funkar bara på Windows så vitt jag vet, men skulle vara bra att lära sig något knep till Ubuntu med. Pratet om att Linux skulle vara säkrare faller ju om det bara är Windows som går att köra full disk encryption på........
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

Såg nu att det finns stöd för någon slags whole disk encryption för Kubuntu/Ubuntu, men att man får välja den alternativa cd:n och göra detta vid installationen. Ska formatera om och testa! :)
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"