Angående att Installera ISO filer på Linux. Daemon tools?

fernen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Angående att Installera ISO filer på Linux. Daemon tools?

Inlägg av fernen »

Tänkte försöka mig på Mandriva och knappa lite , men vet inte hur man installerar ISO filer här på Linux ? Finns det en motsvarighet till Daemontools eller kör man nåt i Terminalen? hitta nåt man skulle skriva i terminalen men det första som kom upp var att detinte gick att skapa ett sånt ställe eller en sån mapp eller nåt sånt :)

Tack på förhand.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Angående att Installera ISO filer på Linux. Daemon tools?

Inlägg av Sid »

Kod: Markera allt

sudo mkdir -p /mnt/disk

Kod: Markera allt

sudo mount -o loop din.iso /mnt/disk
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

Om du vill testa olika distar kan du använda Virtualbox, men det kan vara lite bökigt. Ett annat alternativ är att köra LiveCD, något som de flesta distar tillhandahåller. Bara att bränna och köra!
fernen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fernen »

okej,men jag har inga skivor och har förstått att det ska gå utan ? Dem där koderna där uppe ville inte fungera iallafall , jag är ganska ny inom Linux så en utförligare förklaring än att bara länka koderna skulle sitta fint :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Då får du nog kolla på hur Mandriva rekommenderar att man gör en installation utan CD. Jag brukar göra så att jag laddar ner ison. Lägger den på en egen partition. Monterar den. Kopierar sen vmlinus och initrd till en partition för att sen lägga till sökvägen i menu.lst.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

fernen skrev:okej,men jag har inga skivor och har förstått att det ska gå utan ? Dem där koderna där uppe ville inte fungera iallafall , jag är ganska ny inom Linux så en utförligare förklaring än att bara länka koderna skulle sitta fint :)
Här finns en bra guide för hur man använder Virtualbox: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... de#p109716

Den mountar .iso-filerna och skapar ett virtuallt OS som du kan testa.

Virtualbox installerar du via Synaptic eller genom att skriva följande i terminalen: sudo apt-get install virtualbox
Tesla

Inlägg av Tesla »

Gmountiso fungerar galant för att mounta iso och img. Se bara till att ha en mapp tom som du kan montera den i. Har du dock .bin/.cue, nrg och liknande filer så finns det program som t.ex. bchunk som förvandlar bin till iso och nrg2iso som förvandlar nrg-filer till iso. Det finns liknande program för alla filtyper som jag stött på och det tar inte mer än kanske 1min per gb att convertera.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Tesla skrev:Gmountiso fungerar galant för att mounta iso och img. Se bara till att ha en mapp tom som du kan montera den i. Har du dock .bin/.cue, nrg och liknande filer så finns det program som t.ex. bchunk som förvandlar bin till iso och nrg2iso som förvandlar nrg-filer till iso. Det finns liknande program för alla filtyper som jag stött på och det tar inte mer än kanske 1min per gb att convertera.
Men kan man testa ett OS på det sättet? Det verkar vara det trådskaparen är ute efter. Eller har jag missförstått allt? ???
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahha, han är inte inne i Mandriva utan han ska INSTALLERA Mandriva? I så fall fungerar inte det jag skrev skulle jag tro. Jag hängde bara med så långt att jag förstpd att en iso-fil skulle monteras :) Dessutom så stod det ju i post nr2 exakt det kommando som gmountiso gör åt en.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Du kan prova AcetoneIso2, det använde jag för ett tag sedan och det var riktigt bra. Väldigt enkelt gränssnitt. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"