Rösträtt för avstängda medlemmar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Rösträtt för avstängda medlemmar

Inlägg av ZX Spectrum »

Lugna ner er upnorth och Sid eller så blir det låsning av tråden.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Plun är väl avstängd nu om jag inte är felinformerad?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Jag tycker inte att avstängda medlemmar ska ha rösträtt under tiden de är avstängda. När avstängningen är slut så är de välkomna tillbaka att rösta.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Handlar inte allt om att det faktiskt är möjligt att skicka PM till avstängda medlemmar?

Oavsett om man är avstängd eller inte får man (om man inte själv stängt av det) epost-meddelande om att det har inkommit PM till ens egen användare.

Att inte kunna bemöta sådana PM kan definitivt kännas aningen orätt.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

att skicka e-brev till en avstängd medlem går väl lika bra som att PM:a?
Då slipper den avstängde få ovälkomna PM.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Men det handlar om att de PM man får återges i sin helhet via epost, utan möjlighet att bemöta det, eftersom man är avstängd.
Från: forumadmin@ubuntu-se.org
Till: Cryingfreeman <mathias.friman@....se>

Du har fått ett personligt meddelande från XXX:

Hej CryingFreeman,

det är så skönt att du har blivit avstängd från vårt forum. Jag hatar dig över allt annat och hoppas att du steglas, alternativt pålas över öppen eld.

MVH XXX
Vem ska man svara till? forumadmin@ubuntu-se.org lär ju bry sig måttligt om man svarar till den adressen. Den enda trösten är väl i så fall att det är möjligt att uppmärksamma administrationen på det sättet, så att de kan vidta åtgärder.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

I och med en avstängning så bör man ju behandlas som en vilken besökare som helst. M.a.o. skall man givetvis inte ha någon rösträtt, men man skall även inte kunna att ta emot pm, oavsett de är stöttande eller häcklande. Man skall helt enkelt, temporärt, inte vara med alls, annat än som åskådare. Detta borde rent tekniskt kunna fixas, tror jag.

Och, min bäste Sid, jag vet att du och andra har litet svårt att hålla er i skinnet ibland, vilket må vara er rätt som människor, men respekt och rättigheter är något som skall förtjänas, inte per automatik kastas på en. En avstängning är något man faktiskt drar på sig själv, per se. Alltså heller inget som kastas på en litet lättvindigt och utan eftertanke.

Här, i LoCot och Forumet arbetas det litet den bakvända vägen. Det ligger i sakens natur lixom. Man blir medlem för att man själv önskar det. Inte för att LoCot/Forumet inbjuder en p.g.a. ens förtjänster som människa. Väl medlem, så har man vissa rättigheter, men även vissa skyldigheter. Handhar man inte skyldigheterna på ett bra sätt, så bör även rättigheterna påverkas. Enkelt och lättfattligt.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rösträtt i forumet för avstängda är svårt att fixa rent tekniskt, tror inte det är möjligt att fixa, tyvärr. För vissa frågor, som tex den om kontaktperson, vore det bra om alla kunde vara med och rösta.

När det gäller kränkande PM så gäller det att antingen anmäla - och då vidarebefordra PMet - till administrationen eller om man vägrar, så får man skylla sej själv. Vi kan inte agera mot någon som vi inte vet vem det är i ett ärende som vi inte har kännedom om.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Men går det att stänga av pm-funktionen under avstängning?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Grön Göling skrev:Men går det att stänga av pm-funktionen under avstängning?
Jag är osäker på det, men ska kolla.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

om inte annat så kanske "pm till mail"-funktionen skulle stängas av, i så fall.
CryingFreeman skrev:Men det handlar om att de PM man får återges i sin helhet via epost, utan möjlighet att bemöta det, eftersom man är avstängd.
hur får man igång det? Jag får bara rubrikerna... Och vid tidigare samtal med avstängda har de sagt att de inte alls kommer åt innehållet i sina pm. Sid har ju möjlighet att berätta hur det fungerar nu, kunde du läsa de pm du fick under tiden du var avstängd? Att du är stött av att läsa påhopp när du kommer tillbaka är förståerligt, samt de saker du inte tycker passar i öppna forum, vilket du givetvis borde ha anmält i så fall.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mekaniserad Apelsin skrev:om inte annat så kanske "pm till mail"-funktionen skulle stängas av, i så fall.
CryingFreeman skrev:Men det handlar om att de PM man får återges i sin helhet via epost, utan möjlighet att bemöta det, eftersom man är avstängd.
hur får man igång det? Jag får bara rubrikerna... Och vid tidigare samtal med avstängda har de sagt att de inte alls kommer åt innehållet i sina pm. Sid har ju möjlighet att berätta hur det fungerar nu, kunde du läsa de pm du fick under tiden du var avstängd? Att du är stött av att läsa påhopp när du kommer tillbaka är förståerligt, samt de saker du inte tycker passar i öppna forum, vilket du givetvis borde ha anmält i så fall.
Hmm, samma här. men man kan ju skicka e-post via forumet, förmodar att det är det som avses? Fast i så fall går inte svaret till forumadministrationen, utan till avsändaren, om jag inte missminner mej.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag har inte kunnat läsa några pm under mina avstängningar. Om det inte går att lösa att man kan läsa sina pm och därmed också anmäla dessa så tycker jag att den bästa lösningen är att inaktivera kontot under avstängningen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:Jag har inte kunnat läsa några pm under mina avstängningar. Om det inte går att lösa att man kan läsa sina pm och därmed också anmäla dessa så tycker jag att den bästa lösningen är att inaktivera kontot under avstängningen.
Det bästa vore om man kunde komma åt allt som vanligt, men inte skriva inlägg - eller PM - under avstängningstiden. Tyvärr har jag inte hittills hittat något sätt att få till det. Inaktivering av kontot under avstängningstiden kanske är bättre, men givetvis kan man anmäla PM som kommit under avstängningsperioden även om det gått ett bra tag sen dessa skickades.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Om kontot inaktiveras en viss period, då går det väl inte att skicka pm dit? De som anser sig behöva kasta skit på en avstängd medlem via pm får ju då också en smula tid att duscha kallt på och kanske tänka om sina ev. val.
I och med detta tycker jag problemet är löst.
En avstängd medlem ska i mitt tycke inte kunna gå in som annat än en betraktare-vilken-som-helst på forumet och jag har väl fått det intrycket att så funkar det också?
Skriv svar

Återgå till "Forum"