Inga Ventrilo-guider har hjälpt mig. Ni är mitt sista hopp!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
edgren

Inga Ventrilo-guider har hjälpt mig. Ni är mitt sista hopp!

Inlägg av edgren »

Hej!

Det är nu allra första gången jag har installerat och använder en Linux-distribution, i detta fall Ubuntu. Man kan då säga att jag är en noob inom området, men att leta efter lösningar är min expertis, typ :P Fast alla de lösningar som jag har kommit ivägen för, är ingen lösning för mig. De fungerar helt enkelt inte, oavsett hur många gånger jag än har försökt. Kan vara jag som är trögfattad, men skiten vill ej funka! Jag har därför bestämt mig för att låta nån som är kunnig inom området o kan detta, guida mig, steg för steg, så jag frågar er nu;

Hur installerar jag en Ventrilo-server, konfigurerar den korrekt så att allt fungerar galant, och även gör så att Ventrilo-servern startas automatiskt med datorn?

Är evigt tacksam för den som klarar av denna biff o som gör så att jag äntligen får upp min Ventrilo-server nångång. Hade den uppe för nån dag sedan, men när jag kollade om ventrilo_status var igång eller ej, eller nått sånt, sa den att ventrilo_status inte är igång för tillfället, typ. Sedan dess har jag haft Ventrilo-servern på min vanliga spel-dator. Hade då bara startat ventrilo_srv genom att dubbelklickat på den.

Snälla. Hjälp!
panGa

Re: Inga Ventrilo-guider har hjälpt mig. Ni är mitt sista hopp!

Inlägg av panGa »

Tanka hem ventriloserver för linux om du inte har gjort det.

cd /home
sudo tar -xf ventrilo_srv.tar.gz
cd ventrilo_2_1_2_server_linux
sudo chmod +x ventrilo_srv
./ventrilo_srv -d

Nu ska den fungera.
edgren

Inlägg av edgren »

Tack. Inga problem än så länge, men jag kan inte komma åt min server från min vanliga dator.

Satt o slösurfade på wiki'n o installerade Firestarter. Dum som jag var låste jag brandväggen o det var då allt började cpa. Först kunde jag inte starta programmet, så jag tog bort det med hjälp av "sudo apt-get remove firestarter". Det gick bra, men jag kunde fortfarande inte komma åt servern. Installerade Firestarter åter igen o såg nu att brandväggen var upplåst. Då kunde jag komma åt servern, men jag såg endast skrivbordet och muspekaren vid VNC (har konfigurerat fjärrstyrnings-programmet som följer med Ubuntu Desktop). Jag avinstallerade Firestarter igen och startade sedan om datorn o nu är jag här - kan ej komma åt servern.

Vet ni varför?

EDIT: Nu kan jag komma åt servern från min vanliga dator, men jag kan inte ansluta till min Ventrilo-server. Varför inte? :S Har gjort exakt så som du sa, fast iofs. Kan typ nada av vad kommandona gör, som t.ex. -d.
panGa

Inlägg av panGa »

Kommer du åt andra tjänster på servern mer än VNC? Isåfall tror jag att det är något med brandväggen som strular, antingen på servern eller i din router.
Defaultporten till ventrilo är TCP 3784, prova öppna den.
edgren

Inlägg av edgren »

Allting fungerar, men jag måste fortfarande starta Ventrilo-servern via att dubbelklicka på filen. Har ingen router, utan en enkel switch. Det enda som jag såg att de kommandon som du gav mig, endast packar upp och även låser filerna. Jag har gjort alla stegen o följd, så som du skrev dem. Har Ventrilo-servern uppe just nu, pga jag dubbelklickade på en annan ventrilo_srv-fil.
panGa

Inlägg av panGa »

Så om jag har förstått det rätt så fungerar allt bra men du vill att den ska starta automatiskt med datorn?
edgren

Inlägg av edgren »

Jag måste fortfarande starta programmet genom att dubbelklicka på ventrilo_srv, och jag har lagt in denna fil i Sessioner > Startprogram nått, så förhoppningsvis kommer programmet att starta med datorn.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"