Installera program
Installera program
Jag har fått Ubuntu att funka bra nu, men när jag försöker installera olika program så skiter det sig oftast. Program som jag kan hitta i "Add/Remove Applications" är inga problem, samma sak om jag lyckas hitta någon färdig kommandorad till terminalen. Men när jag försöker tanka ner något via webbläsaren så att jag får ner en fil (har alltid varit .tar.gz eller .tar.gz2) så får jag det ytterst sällan att fungera. Nu senast skulle jag försöka installera beta-versionen av Amarok 2.0. Jag följde noggrant instruktionerna och fick fram att jag skulle tanka ner olika KDE-grejer. När jag tankat detta var det slut på fungerande instruktioner. Jag kunde nämligen inte installera dessa heller, och kommandoraderna för detta fungerade inte. Jag får alltid felmeddelanden av olika typ i något steg i installationen, oavsett hur lätta instruktionerna är att följa. Det brukar sluta med att jag sitter i någon guide för hur man installerar program i Dapper, vilket inte heller går att följa. Det är i detta skedet jag ger upp.
Jag har försökt lösa detta ganska länge nu, jag har sökt igenom forumet och lusläst alla trådar som jag kunde hitta som jag trodde hade någonting med saken att göra. Fanns också någon länk till någon blogg (tror det var monkeyblog någonting) som förekom i många trådar och skulle innehålla bra instruktioner, men den bloggen var tydligen nerlagd. Jag börjar bli riktigt frustrerad nu och skulle varmt uppskatta all hjälp. Tack på förhand!
Jag har försökt lösa detta ganska länge nu, jag har sökt igenom forumet och lusläst alla trådar som jag kunde hitta som jag trodde hade någonting med saken att göra. Fanns också någon länk till någon blogg (tror det var monkeyblog någonting) som förekom i många trådar och skulle innehålla bra instruktioner, men den bloggen var tydligen nerlagd. Jag börjar bli riktigt frustrerad nu och skulle varmt uppskatta all hjälp. Tack på förhand!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Installera program
Det är kanske en dum fråga så ta inte illa upp, men eftersom du postat i "För oss nybörjare" så frågar jag ändå om du installerat build-essentials ? Det verkar tycker jag som att du försöker installera från källkoden och det vet jag i övrigt inte mycket om, jag letar hellr eupp en .deb-fil 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om du har buld-essentials, ta nå't konkret exempel på ett program du försöker kompilera
och posta felmeddelandena.
Annars är "the ubuntu way" egantligen att installera via lägg till/ta bort, Synaptic eller apt-get
i terminalen. Då vet du att det funkar med Ubuntu, att alla beroenden är uppfyllda och att du
får uppdateringar. Man ska ha väldigt goda skäl för att hålla på och kompilera själv nuförtiden.
och posta felmeddelandena.
Annars är "the ubuntu way" egantligen att installera via lägg till/ta bort, Synaptic eller apt-get
i terminalen. Då vet du att det funkar med Ubuntu, att alla beroenden är uppfyllda och att du
får uppdateringar. Man ska ha väldigt goda skäl för att hålla på och kompilera själv nuförtiden.
Jag har ingen aning om vad "build-essentials" är för något.
Det jag försöker göra är att jag laddar ner ett program från en hemsida som man får ner ihoppackat. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med detta, men jag läste i en guide att man skulle packa upp filerna och kolla i "README"-filen efter instruktioner. Det är dessa instruktioner som jag har följt.
Det störande är att de är ganska lätta att följa, men jag lyckas tydligen ändå göra fel.
Jag laddar bara ner program från nätet som jag inte hittar i "Lägg till/ta bort". Antar att man inte kan ladda ner beta-versioner och sånt genom terminalen heller?
Det jag försöker göra är att jag laddar ner ett program från en hemsida som man får ner ihoppackat. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med detta, men jag läste i en guide att man skulle packa upp filerna och kolla i "README"-filen efter instruktioner. Det är dessa instruktioner som jag har följt.
Det störande är att de är ganska lätta att följa, men jag lyckas tydligen ändå göra fel.
Jag laddar bara ner program från nätet som jag inte hittar i "Lägg till/ta bort". Antar att man inte kan ladda ner beta-versioner och sånt genom terminalen heller?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Grejen är den att så länge man installerar program från standardförråden så är man väldigt säker. När man börjar lägga till egna förråd och installera program från andra håll så utsätter man sig för en viss risk. Jag har visserligen inte hört talas om att nån råkat installera nåt spionprogram eller nåt sånt, men i takt med att linux blir allt populärare så ökar risken.
Du får gärna komma med ett konkret exempel på vad du försökt installera. Men när man laddar ner tarballs brukar det vara from source (som man säger
) och man får skriva kommandon i stil med "make" och "make install" och nånstans där skiter det sig om man inte har installerat build-essential, för Ubuntu har nämligen ingen kompilator installerad som standard.
Man kan installera det med kommandot
Eller genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic
build-essential ligger alltså i standardförråden.
Lite offtopic, för att vara helt ärlig när jag ändå pratar om förråd och säkerhet, så kan jag nämna att för inte så länge sen så blev red Hats förråd hackade, vad jag kommer ihåg blev ingen drabbad men det var nära. Man kan aldrig vara 100& säker
Du får gärna komma med ett konkret exempel på vad du försökt installera. Men när man laddar ner tarballs brukar det vara from source (som man säger

Man kan installera det med kommandot
Kod: Markera allt
sudo apt-get install build-essential
build-essential ligger alltså i standardförråden.
Lite offtopic, för att vara helt ärlig när jag ändå pratar om förråd och säkerhet, så kan jag nämna att för inte så länge sen så blev red Hats förråd hackade, vad jag kommer ihåg blev ingen drabbad men det var nära. Man kan aldrig vara 100& säker
Om du försöker installera från source så kan jag ju säga att det så gott som jämt skiter sig för mig med. Anledningen är att du måste installera alla beroenden för hand och det kan ta timmar (om det är många i alla fall). Som det redan har skrivit så försök att hitta en deb-fil. Det borde ju finnas en sådan eftersom amarok är väldigt populär.
Jag har nu installerat build-essentials, men det hjälpte inte. Programmet jag försöker installera är Amaroks nya beta, Nerrivik. Man behövde då installera olika packet från KDE, och jag tittade sedan på denna sidan (http://techbase.kde.org/Getting_Started ... E4#kdelibs) för att få hjälp med hur man ska installera dem. I just denna installationen så fungerar det inte när jag skriver "cmakekde", ett kommando som terminalen tydligen inte känner igen.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
De har nog missat ett mellanslag. Det skall nog vara:danwar skrev:Jag har nu installerat build-essentials, men det hjälpte inte. Programmet jag försöker installera är Amaroks nya beta, Nerrivik. Man behövde då installera olika packet från KDE, och jag tittade sedan på denna sidan (http://techbase.kde.org/Getting_Started ... E4#kdelibs) för att få hjälp med hur man ska installera dem. I just denna installationen så fungerar det inte när jag skriver "cmakekde", ett kommando som terminalen tydligen inte känner igen.
Kod: Markera allt
cmake kde
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
cmakekde är en skalfunktion man kan ladda ner. http://techbase.kde.org/Getting_Started ... ts/.bashrc
Du måste dock konfigurera det för att passa i din miljö...
Jag har satt upp en miljö för att bygga kde4. Så ställ frågor. Det är det lättaste sättet att få till det.
Det är inte lätt att få till alla beroenden. Jag har byggt mitt egen qt, cmake, kde-support och laddat ner en massa libbar för att det ska fungera.
Jag har satt upp en miljö för att bygga kde4. Så ställ frågor. Det är det lättaste sättet att få till det.
Det är inte lätt att få till alla beroenden. Jag har byggt mitt egen qt, cmake, kde-support och laddat ner en massa libbar för att det ska fungera.
mcNisse skrev:cmakekde är en skalfunktion man kan ladda ner. http://techbase.kde.org/Getting_Started ... ts/.bashrc
Jag vet knappt vad du pratar om, och jag önskar att jag inte bergrep någonting då jag fått veta en del av det när jag försökte installera Amarok-betan, något som jag önskar hade varit mycket enklare. Jag vill inte fixa allt det där som du har gjort, allt jag vill är att testa betan av musikspelaren. Om det nu är meningen att folk ska kunna testa den, varför gör de den så svår att installera då?
Jag försöker bara följa deras guide. Det står ingenting om att man behöver installera andra program, och även om det behövdes så skulle jag säkert stöta på fler problem än vad jag redan har -.-djkmmo skrev: De har nog missat ett mellanslag. Det skall nog vara:Du måste installera cmake först om du inte redan har det installerat. Om du installerat allt från "Required packages from your distribution - Kubuntu and Debian" så har du det.Kod: Markera allt
cmake kde
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Aa, fast det där är beta 3 av version 1.4. Jag vill ha beta 1 till version 2.0...
Men tack ändå...
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Det lättaste sättet att installera Amarok2 Beta är att lägga till
deb http://ppa.launchpad.net/project-neon/ubuntu hardy main
i programvarukällor. Installera därefter amarok-nightly.
- DeepThought
En liten förvarning sedan jag läst igenom min text: Jag ber om ursäkt om något av det här låter hårt eller otrevligt, det är inte min mening! 
Först och främst: jag tror inte att betan av Amarok är (mycket) svårare att installera än något annat program som måste kompileras på egen hand. Men redan där har du nått en nivå som är att betrakta som "svår", iallafall i jämförelse med Lägg till/Ta bort. Att kompilera källkod själv kräver ett antal saker. Du måste:
...installera alla beroenden själv (d.v.s. alla program och bibliotek som programmet använder sig av).
...i många fall ställa in sökvägar och dylikt själv (eftersom alla GNU/Linux-distributioner är olika).
...kunna läsa och tolka felmeddelanden (du kommer att få felmeddelanden, det är garanterat).
...etc.
Detta är inte "enkelt", iallafall inte som nybörjare om man inte har vissa kunskaper om kompilering/programmering etc. sedan innan. För att underlätta tillhandahåller många distributioner (Ubuntu, Red Hat, Debian, Gentoo, OpenSUSE etc.) så kallade förråd med binärpaket, alltså redan kompilerade program som är anpassade för din dist och ditt system. I Ubuntu tillhandahålls dessa som så kallade .deb-filer, och det rekommenderas att dessa installeras från förråden med hjälp av Lägg till/Ta bort, Synaptic eller apt-get (detta är också enklast). Om ett program inte finns i förråden (som betan av Amarok) kan man antingen hitta ett tredjepartsförråd eller annan källa för .deb-filer. Detta är, av säkerhetsskäl, inte rekommenderat såvida man inte vet vad man gör och vet garanterat att källan är att lita på.
Således kvarstår att kompilera själv, något du nu har försökt dig på. Jag rekommenderar dig att tillsvidare vänta med att ge dig på Amarok-betan eftersom det verkar vara en liten best att kompilera. Ubuntu kommer ut med en ny version (Interpid Ibex) i oktober, sannolikt kommer inte den versionen av Amarok vara med där heller, men nästa version efter det (Jaunty Jackalope, eller nåt sånt?) som kommer i April kommer sannolikt ha med den, såvida den är "färdigutvecklad" (vilket inte alls är säkert). Tills dess rekommenderar jag dig att hålla koll på backports och om du hittar några enkla guider anpassade speciellt för Ubuntu.
).
Sedan är det väl också så att "meningen" med att folk skall kunna testa spelaren när den är i beta-stadiet är för att kunna rapportera fel och buggar i programmet. Ofta kanske utvecklarna drar slutsatsen att folk som inte vet hur man skall kompilera deras mjukvara kan sannolikt inte heller vet hur man lämnar en utförlig och relevant bugrapport, men det är bara en spekulation och jag ser gärna att folk motbevisar det

Först och främst: jag tror inte att betan av Amarok är (mycket) svårare att installera än något annat program som måste kompileras på egen hand. Men redan där har du nått en nivå som är att betrakta som "svår", iallafall i jämförelse med Lägg till/Ta bort. Att kompilera källkod själv kräver ett antal saker. Du måste:
...installera alla beroenden själv (d.v.s. alla program och bibliotek som programmet använder sig av).
...i många fall ställa in sökvägar och dylikt själv (eftersom alla GNU/Linux-distributioner är olika).
...kunna läsa och tolka felmeddelanden (du kommer att få felmeddelanden, det är garanterat).
...etc.
Detta är inte "enkelt", iallafall inte som nybörjare om man inte har vissa kunskaper om kompilering/programmering etc. sedan innan. För att underlätta tillhandahåller många distributioner (Ubuntu, Red Hat, Debian, Gentoo, OpenSUSE etc.) så kallade förråd med binärpaket, alltså redan kompilerade program som är anpassade för din dist och ditt system. I Ubuntu tillhandahålls dessa som så kallade .deb-filer, och det rekommenderas att dessa installeras från förråden med hjälp av Lägg till/Ta bort, Synaptic eller apt-get (detta är också enklast). Om ett program inte finns i förråden (som betan av Amarok) kan man antingen hitta ett tredjepartsförråd eller annan källa för .deb-filer. Detta är, av säkerhetsskäl, inte rekommenderat såvida man inte vet vad man gör och vet garanterat att källan är att lita på.
Således kvarstår att kompilera själv, något du nu har försökt dig på. Jag rekommenderar dig att tillsvidare vänta med att ge dig på Amarok-betan eftersom det verkar vara en liten best att kompilera. Ubuntu kommer ut med en ny version (Interpid Ibex) i oktober, sannolikt kommer inte den versionen av Amarok vara med där heller, men nästa version efter det (Jaunty Jackalope, eller nåt sånt?) som kommer i April kommer sannolikt ha med den, såvida den är "färdigutvecklad" (vilket inte alls är säkert). Tills dess rekommenderar jag dig att hålla koll på backports och om du hittar några enkla guider anpassade speciellt för Ubuntu.
Som sagt så tror jag inte att den är så svår att installera, bara det att installationsförfarandet är väldigt annorlunda och kräver mycket mer av användaren i jämförelse med att installera från Ubuntus förråd (ok, vissa kanske skulle definiera detta som "svårt", men det är väl med det som med allting, det är inte svårt bara man vet vad man gördanwar skrev:Om det nu är meningen att folk ska kunna testa den, varför gör de den så svår att installera då?

Sedan är det väl också så att "meningen" med att folk skall kunna testa spelaren när den är i beta-stadiet är för att kunna rapportera fel och buggar i programmet. Ofta kanske utvecklarna drar slutsatsen att folk som inte vet hur man skall kompilera deras mjukvara kan sannolikt inte heller vet hur man lämnar en utförlig och relevant bugrapport, men det är bara en spekulation och jag ser gärna att folk motbevisar det

Gjorde som du sa, nu när jag kör uppdateraren får jag fram följande:HakanS skrev:Det lättaste sättet att installera Amarok2 Beta är att lägga till
"Failed to fetch http://www.getautomatix.com/apt/dists/h ... ackages.gz 404 Not Found
Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead."
Vet inte om det har någonting med saken att göra, men jag kan inte installera amarok iaf...
Det är bara det att jag brukar kunna lösa det mesta själv, iaf med hjälp av någon guide. Här blir jag övermannad av ett helt berg med grejer som man måste läsa innan jag ens har en rimlig chans att lyckas förstå det minsta. Varför är det så krångligt? Även om det är till för att utveckla en beta-version så skadar det väl inte att låta andra testa den?DeepThought skrev:Som sagt så tror jag inte att den är så svår att installera, bara det att installationsförfarandet är väldigt annorlunda och kräver mycket mer av användaren i jämförelse med att installera från Ubuntus förråd (ok, vissa kanske skulle definiera detta som "svårt", men det är väl med det som med allting, det är inte svårt bara man vet vad man gör).
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ta bort Automatix.danwar skrev:Gjorde som du sa, nu när jag kör uppdateraren får jag fram följande:
"Failed to fetch http://www.getautomatix.com/apt/dists/h ... ackages.gz 404 Not Found
Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead."
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 45&t=25771
Ah, missade det.danwar skrev:Aa, fast det där är beta 3 av version 1.4. Jag vill ha beta 1 till version 2.0...
Men tack ändå...

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tror jag har hittat en enklare lösning:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... rok-2.html
För att installera Amarok 2 lägg till raden
deb http://ppa.launchpad.net/project-neon/ubuntu hardy main i
System --> Administartion --> Programvarukällor och klicka därefter här: [apt]apt://amarok-nightly[/apt]
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... rok-2.html
För att installera Amarok 2 lägg till raden
deb http://ppa.launchpad.net/project-neon/ubuntu hardy main i
System --> Administartion --> Programvarukällor och klicka därefter här: [apt]apt://amarok-nightly[/apt]
- Urban Anjar
- Kontakt:
(Build Date: Sep 22 2008) färsk så det förslår och så långt jag testat funkar den
dessutom.
dessutom.