White screen vid uppstart [LÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
White screen vid uppstart [LÖST]
Hallå kära ubuntugurus. Jag har för första gången installerat ubuntu på min dator. Allt gick felfritt tills det att jag startade om datorn efter att ha uppdaterat mjukvaran och någon ati-grej. Jag läste inte riktigt, dumt av mig nu i efterhand kanske. Men får som sagt vitskärm så fort jag loggat in.
Senast redigerad av 1 Fungustruck, redigerad totalt 22 gånger.
Re: White screen vid uppstart
Vad har du för grafikkort?
När GRUB startar kan du trycka på Esc för att komma åt menyn, välj där den senaste versionen av Linuxkärnan i felsäkert läge. Då kommer du få lite alternativ, bl.a möjligheten att kunna fixa Xorg. Jag minns inte exakt vad valet heter men det listar du nog ut. Sedan ska du komma tillbaka till samma meny och då väljer du att starta Ubuntu normalt.
När GRUB startar kan du trycka på Esc för att komma åt menyn, välj där den senaste versionen av Linuxkärnan i felsäkert läge. Då kommer du få lite alternativ, bl.a möjligheten att kunna fixa Xorg. Jag minns inte exakt vad valet heter men det listar du nog ut. Sedan ska du komma tillbaka till samma meny och då väljer du att starta Ubuntu normalt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: White screen vid uppstart
Radeon x1650. Men det har löst sig nu, installerade om ubuntu och installerade ATIs drivrutiner istället för dom Ubuntu själv föreslår.