ubuntu fastnar i uppstarten

wolf426

ubuntu fastnar i uppstarten

Inlägg av wolf426 »

Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:

"BusyBox v1.1.3(Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of build-in commands.

(initramfs) _"

När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt? ::)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: ubuntu fastnar i uppstarten

Inlägg av Cadryc »

Vad har du för hårdvara? moderkort, grafikkort osv. Om det är bärbar så modellnamnet.

Testa och se om det går att starta när du gör följande: När datorn startas upp står det i början nåt i stil med "Loading Grub stage 1.5.." tryck då på Esc, markera med piltangentena första raden, tryck på e och skriv acpi=off sist i raden, tryck sen på b
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

wolf426 skrev:Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:

(initramfs) _"
Här finns några förslag:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=794500
wolf426 skrev: När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt? ::)
?
wolf426

Inlägg av wolf426 »

Cadryc skrev:Vad har du för hårdvara? moderkort, grafikkort osv. Om det är bärbar så modellnamnet.

Testa och se om det går att starta när du gör följande: När datorn startas upp står det i början nåt i stil med "Loading Grub stage 1.5.." tryck då på Esc, markera med piltangentena första raden, tryck på e och skriv acpi=off sist i raden, tryck sen på b
Det är en siemens: P4, moderkort:okänt, ati x800xt. Jag installerade den på en partition på en av mina 2 diskar. Tror problemet kan vara att när jag kollar på egenskaper på partitionen från xp så står det NTFS filformat, vilket borde va fel.

testade, men förstod inte hur jag skulle skriva in acpi=off

Beer skrev:
wolf426 skrev:Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:

(initramfs) _"
Här finns några förslag:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=794500

wolf426 skrev: När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt? ::)
?
skall kika närmare på det

Att det skall alltid vara något som inte vill sig med de här distarna.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

wolf426 skrev:testade, men förstod inte hur jag skulle skriva in acpi=off
Kolla http://www.youtube.com/watch?v=7qft5PoJRqg (rykande färskt :) )

EDIT uppdaterade länk
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 1 gånger.

AleWi
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av AleWi »

Jag har samma fel, som ovan! Busybox kommer om jag installerar Ubuntu från Windows.
Jag har NTFS, Windows Vista Home Premium med dubbla hårddiskar. Ubuntu är installerad på enhet C, D är bara recovery.
Det är en Intel Core 2 Dueo med DirextX10 och dubbla processorer med 3.16 GHZ och 3 GB RAM.
GRUB kommer upp som vanligt och Ubuntu börjar laddas och sen stannar det. Förstår inte riktigt länkarna innan eftersom de är på engelska. Videoklippet fungerade inte.
Senast redigerad av 1 AleWi, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Varför inte bara starta från live-cd:n och installera till hårddisk istället för att köra genom wubi?
AleWi

Inlägg av AleWi »

Man ska inte använda Live-cdn om man vill att Ubuntu ska installera en partion på en befintlig Windows åt dig. Det är svårt för nybörjare att göra på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

AleWi skrev:Man ska inte använda Live-cdn om man vill att Ubuntu ska installera en partion på en befintlig Windows åt dig. Det är svårt för nybörjare att göra på ett annat sätt.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

AleWi skrev:Man ska inte använda Live-cdn om man vill att Ubuntu ska installera en partion på en befintlig Windows åt dig. Det är svårt för nybörjare att göra på ett annat sätt.
Nejdå, det är inte svårt. När du startat från live-cd:n klickar du på installationsikonen och följer anvisningarna. När du kommer till avsnittet installation till hårddisk väljer du guidad installation.

Se: http://www.ubuntu-se.org/wiki/Guider/In ... /Ubuntu804
wolf426

Inlägg av wolf426 »

Det blev en wubi..
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Då har du en fungerande Ubuntu ialalfall, så kan du prova om en dryg månad igen när nya 8.10 kommer :)

Dego

Inlägg av Dego »

Cadryc skrev:
wolf426 skrev:testade, men förstod inte hur jag skulle skriva in acpi=off
Kolla http://www.youtube.com/watch?v=pHyz2QsEm8Q (rykande färskt :) )

Det här fungerade jätte bra för mig med acpi=off. Hur gör jag detta permanent?

Tack för att du gjorde det så pedagoiskt även för oss linux nybörjare.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ser att det är din första post på forumet, välkommen!

EDIT eftersom Dego skrev att h*n är nybörjare så ändrade jag allt så man slipper terminalen.

Tryck Alt+F2 och skriv gksudo nautilus, så får man skriva in lösenord och filbläddraren öppnas i administrativt läge (dvs man kan ställa till det ordentligt, går att fixa men kan ta lite tid så håll tungan rätt i mun)
Välj Filsystem i listan till vänster
Bläddra dig fram till /boot/grub
leta upp menu.lst, högerklicka → kopiera och byt namn på kopian till menu.lst.backup så vet man vad det är.
Dubbelklicka på menu.lst och utför samma ändring som i videon, spara.
Om man har ställt till det och det inte går att starta så kan man starta med LiveCD och återställa med backupen man gjorde.

ljusalf

Inlägg av ljusalf »

(initramfs) _"

När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt? ::)

Jag har exakt samma problem och jag fattar absolut ingenting av de svar han fått.
Jag laddade ner ubuntu8 samt wubi och lade dom enligt anvisningarna i samma mapp, klickade på wubi(allt skulle ju gå så lätt) När sen meddelandet kom upp att starta om datorn så gjorde jag det och fick då, precis som det stod, två valmöjligheter, antingen winxp eller ubuntu. jag väljer ubuntu , Så långt allt ok! sen kom samma text upp som ovan..nåja, jag tror det var exakt samma.
sen stod det helt still skrev då in "help" och fick då en masa alternativ att välja mellan men inget av det var begripligt.

Någon skrev som svar att:

"nåt i stil med "Loading Grub stage 1.5.." tryck då på Esc, markera med piltangentena första raden, tryck på e och skriv acpi=off sist i r..."

Nä, det står ingenting som ens liknar "loading grub.." Det enda som står är först valmöjligheten mellan windows och ubuntu, å när man sen väljer ubuntu så kommer ovanstående upp.

Kan det bero på att jag lagt ubuntu på en annan partition än C: ?
Har en extern hårddisk, men det ska väl inte vara något hinder då det på den bara finns ytterligare två logiska enheter. Allt är ju ändå bara en förlängning av windows NTFS.

Vore väldigt tacksam om någon har ett svar, helst på svenska utan en massa lpsd/:-loaduiidxxkji0p9ue32pu//:lkijdwb eller liknande, sånt säger mig ingenting då jag ändå inte vet vad jag ska göra med sån information.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hejsan ljusalf, jag har tyvärr missat den här tråden. Nu har det ju gått några dagar, du kanske tom har testat med Ubuntu 8.10 ?

Innan du installerade genom Wubi, testade du med LiveCD och det funkade?

Vet du vad det är för modellbeteckning på datorn?

ljusalf

Inlägg av ljusalf »

Cadryc skrev:Hejsan ljusalf, jag har tyvärr missat den här tråden. Nu har det ju gått några dagar, du kanske tom har testat med Ubuntu 8.10 ?

Innan du installerade genom Wubi, testade du med LiveCD och det funkade?

Vet du vad det är för modellbeteckning på datorn?

Hej Cadryc!
Jag är tacksam för att du orkar ta itu med det här.

Jo, jag har provat med en CD förut , men det gick inte så därför tyckte jag wubi var ett bra alternativ. Jag har inte provat 8.10, utan 8.04, så jag kanske ska prova det först.

Men jag vill ändå svara på din fråga där då jag är glad att få hjälp.

Modellbeteckning på datorn vet jag inte säkert vad du menar, men som OS har jag WIN XP spk3, och om datorn står:

ACPI Uniprocessor PC
Version 5.1.2600.0

intel Celeron 2.40GHz.

Vet inte om det säger dig något.

Jo jag vill bara tillägga en sak. Jag följde tråden BEER ovan tipsade om. Det är en engelsk tråd och den handlade om en kille som har samma problem med busyboxen som jag och andra också har.

Han skrev bl.a. efter svar med DOS-liknande kommandon. Han hade samma bakgrund som jag, dvs. DOS, och påpekade först att windows lämnade DOS i och med DOS 6.22 och att de svar han fick återigen var en massa långa kommandon, liksom på DOS-tiden, han inte alls förstod
(i likhet med mig)

-Jag har utelämnat de svar han fick därför dom är snarlika dom som redan skrivits på denna sida, och bara skrivit ner hans reaktioner på dom för att illustera problemets vanlighet och svårigheten att förstå ett kommandospråk man inte har en aning om:

"Re: BusyBox error on startup

--------------------------------------------------------------------------------

I have now uninstalled and installed three times and had the same result each time. Much as it pains me to say, I think that I might have to carry on with windows until this is more stable, or at least easier and safer to install as I have looked through the forums and this seems to happen a lot to a lot of people (including you it seems) too many for me to have much confidence in it. Unless of course someone can solve this for me.Thanks again for your help.
-------------
Now you really have lost me what are you talking about? I don't even know what cat /proc/partitions is so I certainly don't know the output of it. Sorry
--------------
Hello ago I am not really sure who your last post was meant to be for however.
I tell you what let's not and say we did eh?
I am more than a little fed up with this. It is taking to long (Nearly a week now)it is much to complicated, and now you say that I have to manually mount the partitions, I don't think so thanks all the same. I have installed Windows on at least 10 machines up to now and never had anything like these problems.
As the other poster has said I think that ubuntu et al has a very long way to go before I would allow it to be running my pc, windows is bad enough but this is appalling. So I think that I will stop now before this dubious OS does some serious damage to my computer.
Thanks for all your help AGO and I hope to try again in the future but it won't be any time soon.
Cheers!
Bye."
----------------------

Så som du ser så lyckades han inte lösa problemet, och jag förstod lika lite som han gjorde av de svar han fick på den Engelska tråden(så jag är inte riktigt säker på vad BEER trodde skulle kunna lösa sig med "Busy-box"-problemet med den länken)

Detta problem verkar så utbrett att jag är lite förvånad över att det är så svårt att någonstans kunna läsa hur man ska göra för att lösa det och vad det beror på(jag har nog aldrig sett så många olika förslag och inte heller så många som visar sig vara obegripliga för en nybörjare, inga av svaren utgick från det faktiska läget, att faktiskt inget händer när man skriver i dessa kommandon)

Jag vill så gärna ha ett annat operativsystem(vid sidan av windows) då jag är så hjärtligt trött på microsoft och har så varit i mer än 15 år.

Tror du att problemet löser sig om jag bara tar den nya versionen i stället??
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ubuntu 8.10 har bättre hårdvarustöd, så det är värt att prova.

Med modellbeteckning tänkte jag nåt i stil med "Dell Inspiron 123" eller liknande. Det är egentligen själva hårdvaran som är intressant, som märke/modell på moderkort, grafikort etc men det är inte alltid som man har koll på sånt, men på chassit brukar det ofta stå nån modellbeteckning om datorn är köpt på tex Dell, Siba osv.

Om jag minns rätt, så finns det i windows nåt som heter "Enhetshanterare" eller liknande, där man kan se hårdvaran i datorn. Den kanske kan va till hjälp, tror man högerklicka depå "den här datorn" och gick vidare nånstans där.

Kan man söka på tex "ubuntu busybox dell inspiron 123" så är det mycket lättare att hitta relevant info.

ljusalf

Inlägg av ljusalf »

Cadryc skrev:Ubuntu 8.10 har bättre hårdvarustöd, så det är värt att prova.

Med modellbeteckning tänkte jag nåt i stil med "Dell Inspiron 123" eller liknande. Det är egentligen själva hårdvaran som är intressant, som märke/modell på moderkort, grafikort etc men det är inte alltid som man har koll på sånt, men på chassit brukar det ofta stå nån modellbeteckning om datorn är köpt på tex Dell, Siba osv.

Om jag minns rätt, så finns det i windows nåt som heter "Enhetshanterare" eller liknande, där man kan se hårdvaran i datorn. Den kanske kan va till hjälp, tror man högerklicka depå "den här datorn" och gick vidare nånstans där.

Kan man söka på tex "ubuntu busybox dell inspiron 123" så är det mycket lättare att hitta relevant info.

Hej igen!
Tja, det var ett tag sen. Har spenderat ofattbart mycket tid på att läsa diskussionsforum över hela världen.
Min slutsats är följande:

INGEN vet lösningen på problemet med busy-boxen.
Det hindrar inte folk från att vara övertygade om att just de vet EXAKT vad som är den rätta l;sningen , hmm..nu f;rsvann m;jligheten att skriva de sista bokst'verna i svenska alfabetet....mysko!

Vissa hävdar att man bara kan köra ubuntu med cd/skiva, medan andra säger att det är helt fel, man SKA inte använda CD
Och så där håller det på, sida upp och sida ner, forum efter forum, land efter land. En sak är dock säker, problemet är mycket utbrett.
Trots det skriver många att de aldrig hört talas om problemet ens. En av dom är PCFORALLAS linux-expert. Och han e inte ensam..

Jag gjorde som du sa och installerade det nya ubuntu, samma problem.
Och vad jag har sett so har folk med detta problem olika typer av datorer, olika mä'rken olika konfigurationer osv.
Det var jobbigt att l'gga in ä och ; och '; manuellt hela tiden s[ jag f[r h[lla det h'r kort.

JAg f[r nog ansluta mig till den engelske skribenten som jag citerade ovan. Ubuntu 'r inte klar nog f;r att n[ ut till en st;rre publik.

Det finns helt enkelt ingen som vet vad som 'r fel. Ibland lyckas n[gon l;sa det, men det 'r alltid olika l;sningar, s[ det m[ste vara rena tillf'lligheter som avg;r. Det finns inget m;nster ;verhuvudtaget.

Tack f;r hj'lpen dock!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Att få operativsystemet kompatibelt med allsköns hårdvara som inte nödvändigtsvis släppt drivrutiner för Linux är bland de största utmaningarna utvecklarna arbetar med. Förr eller senare försöker nån köra mjukvaran på en hårdvara som inte fungerar som utvecklarna trott/tänkt/vetat och det blir helt enkelt fel. Just Busybox har jag för mig är en sån grej som kan komma utav tusen olika fel, därav att det är olika lösningar som funkar varje gång :P

Men du har iallafall provat, hoppas intresset inte fått sig en alltför stor knäck utan du får suget åter om nåt år och provar igen. Kanske även provar en annan Linuxdistribution. Fedora, OpenSuse och Mandriva är populära distributioner som jag fiskar upp ur minnet på rak arm och det är antagligen störst chans att nån utav dem fungerar, men sen finns det en hel uppsjö utav olika distributioner om man är intresserad.

Lev väl!

Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"