"BusyBox v1.1.3(Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of build-in commands.
(initramfs) _"
När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt?

Här finns några förslag:wolf426 skrev:Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:
(initramfs) _"
?wolf426 skrev: När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt?
Det är en siemens: P4, moderkort:okänt, ati x800xt. Jag installerade den på en partition på en av mina 2 diskar. Tror problemet kan vara att när jag kollar på egenskaper på partitionen från xp så står det NTFS filformat, vilket borde va fel.Cadryc skrev:Vad har du för hårdvara? moderkort, grafikkort osv. Om det är bärbar så modellnamnet.
Testa och se om det går att starta när du gör följande: När datorn startas upp står det i början nåt i stil med "Loading Grub stage 1.5.." tryck då på Esc, markera med piltangentena första raden, tryck på e och skriv acpi=off sist i raden, tryck sen på b
skall kika närmare på detBeer skrev:Här finns några förslag:wolf426 skrev:Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:
(initramfs) _"
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=794500
?wolf426 skrev: När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt?
Kolla http://www.youtube.com/watch?v=7qft5PoJRqg (rykande färsktwolf426 skrev:testade, men förstod inte hur jag skulle skriva in acpi=off
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade.AleWi skrev:Man ska inte använda Live-cdn om man vill att Ubuntu ska installera en partion på en befintlig Windows åt dig. Det är svårt för nybörjare att göra på ett annat sätt.
Nejdå, det är inte svårt. När du startat från live-cd:n klickar du på installationsikonen och följer anvisningarna. När du kommer till avsnittet installation till hårddisk väljer du guidad installation.AleWi skrev:Man ska inte använda Live-cdn om man vill att Ubuntu ska installera en partion på en befintlig Windows åt dig. Det är svårt för nybörjare att göra på ett annat sätt.
Cadryc skrev:Kolla http://www.youtube.com/watch?v=pHyz2QsEm8Q (rykande färsktwolf426 skrev:testade, men förstod inte hur jag skulle skriva in acpi=off)
wolf426 skrev:Installerade ubuntu i windows, tog ut skivan och startade om datorn, ubuntu började ladda, sen:
(initramfs) _"
När skall ubuntu kunna gå att använda smärtfritt?
Cadryc skrev:Hejsan ljusalf, jag har tyvärr missat den här tråden. Nu har det ju gått några dagar, du kanske tom har testat med Ubuntu 8.10 ?
Innan du installerade genom Wubi, testade du med LiveCD och det funkade?
Vet du vad det är för modellbeteckning på datorn?
Cadryc skrev:Ubuntu 8.10 har bättre hårdvarustöd, så det är värt att prova.
Med modellbeteckning tänkte jag nåt i stil med "Dell Inspiron 123" eller liknande. Det är egentligen själva hårdvaran som är intressant, som märke/modell på moderkort, grafikort etc men det är inte alltid som man har koll på sånt, men på chassit brukar det ofta stå nån modellbeteckning om datorn är köpt på tex Dell, Siba osv.
Om jag minns rätt, så finns det i windows nåt som heter "Enhetshanterare" eller liknande, där man kan se hårdvaran i datorn. Den kanske kan va till hjälp, tror man högerklicka depå "den här datorn" och gick vidare nånstans där.
Kan man söka på tex "ubuntu busybox dell inspiron 123" så är det mycket lättare att hitta relevant info.