Tjabba !
Vill använda min server som back up server till mina windows burkar vad skall man använda för server i linux (ubuntu) till detta och vad finns det för bra back up server klienter ?
/Force
Använda min server som backup server.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Använda min server som backup server.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- mattza
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Använda min server som backup server.
jaaa du, beror hur och vad du ska backa upp. Om du ska köra det som en storage beror det på hur du ska föra över datat, Samba eller FTP -server fungerar nog fint. Sen har jag använt en klient på win burkar som heter genie backup som jag tycker fungerar bra där du kan välja lite allt möjligt du kan backa upp, bl.a outlook, mail, kalendrar, kontakter m.m.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Nja tänkte mig att jag skulle göra back up på olika mappar i windows burken. Ftp server har jag på ubuntu som jag använder mig av där kör jag ssl men finns det något bra ftp klient man använder sig av i windows då eller hur kör man backup till ftp servern ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- mattza
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag är rätt säker på att du kan välja FTP överföring i genie backup klienterna, så fyller du bara i de uppgifter som krävs för att logga in på FTP-servern. Och där kan du välja själv vilka filer och mappar du ska backa upp, sen kan du ställa in upprepande backupper, t.ex. dom mest kritiska katalogerna och filerna varje natt men kanske en omfattande varje vecka/månad. O mkt annat smått o gott, finns säkert någon annan backup klient som gör samma saker, men det är den här jag provat och den fungerar bra.