Hur få bort grub?
Hur få bort grub?
Hej,
jag är nybörjare på Ubuntu och har redan kört fast. Jag hade Vista på min ena hårddisk och installerade Ubuntu på den andra. När jag försöker starta datorn så jävlas lite olika saker. Först står det bara nånting om att grub startar men det blir "error 21". Nu har jag kommit runt det på något obegriplight sätt och kan med visst krångel få igång Ubuntu men inte vista. Jag har försökt få bort grub men det verkar inte funka. Jag har tagit bort den med pakethanteraren men den ligger fortfarande kvar i mappen boot, vilken jag inte kan ändra alls efter som jag inte är "ägare". Det finns bara en användare och det är Zebra.
Jag vet inte om det är lösningen på problemet att ta bort grub, men jag börjar bli lite less på det felmeddelandet och skulle vilja se nåt nytt. Tyvärr har jag inte internet än heller.
Tack på förhand.
jag är nybörjare på Ubuntu och har redan kört fast. Jag hade Vista på min ena hårddisk och installerade Ubuntu på den andra. När jag försöker starta datorn så jävlas lite olika saker. Först står det bara nånting om att grub startar men det blir "error 21". Nu har jag kommit runt det på något obegriplight sätt och kan med visst krångel få igång Ubuntu men inte vista. Jag har försökt få bort grub men det verkar inte funka. Jag har tagit bort den med pakethanteraren men den ligger fortfarande kvar i mappen boot, vilken jag inte kan ändra alls efter som jag inte är "ägare". Det finns bara en användare och det är Zebra.
Jag vet inte om det är lösningen på problemet att ta bort grub, men jag börjar bli lite less på det felmeddelandet och skulle vilja se nåt nytt. Tyvärr har jag inte internet än heller.
Tack på förhand.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur få bort grub?
Tyvär beskriver du inte vad du vill göra. Vill du ta bort grub för enbart köra vista eller vill du byta ut grub mot en annan bootloader så att du kan dual-boota?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
mbr är väl ett alternativ? jag är själv på jakt efter lösningar, vore skönt att slippa att googla upp det 

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nej, mbr är inget alternativ. Det är en partition på disken. http://en.wikipedia.org/wiki/Mbr
um, situationen har hunnit bli lite annorlunda. Nu funkar plötsligt grub efter att jag gjort en del konstigheter, men vista går inte att starta med grub. "partitionen finns inte" säger programmet.
Ubuntu funkar utmärkt, men jag får inte ändra saker i katalogen Boot så jag kan inte ändra i grub.
Vad kan tänkas vara felet och vad kan jag göra åt det?
Ubuntu funkar utmärkt, men jag får inte ändra saker i katalogen Boot så jag kan inte ändra i grub.
-
Du måste ha root rättigheter för att ändra i /boot. För att få det kan du tex göra följande:zebra skrev:um, situationen har hunnit bli lite annorlunda. Nu funkar plötsligt grub efter att jag gjort en del konstigheter, men vista går inte att starta med grub. "partitionen finns inte" säger programmet.
Alt + F2, skriva in gksudo gedit /boot/grub/menu.lst och skriva in DITT lösenord så ska du få ändra i filen.
Lycka till!
- Ulsak
sorry, jag trodde att det stod för MULTI boot record , inte master boot record.mcNisse skrev:Nej, mbr är inget alternativ. Det är en partition på disken. http://en.wikipedia.org/wiki/Mbr
Tack kivie, det funkade.
Frågan är bara vad jag ska göra åt vista. Vad ska det stå i grub för att man ska kunna köra vista också?
Frågan är bara vad jag ska göra åt vista. Vad ska det stå i grub för att man ska kunna köra vista också?
-
zebra skrev:Tack kivie, det funkade.
Kod: Markera allt
title Vista
root (hd0,x)
makeactive
chainloader +1