Blir det enklare om jag väljer Ubuntus egna Debian-paket. (Jag har ingen Internetuppkoppling till Ubuntu då jag ännu inte klurat ut hur man ansluter via mobilt brredband. Men det lär ju gå ...

Kod: Markera allt
gksudo nautilus
Tryck [alt]+[f2] och skriv gksudo nvidia-settings så skall den kunna spara över systemets xorg.conf - och det är bara xorg.conf - ingen annan fil - som styr. Heter en fil xorg.conf.6 så är det inte den systemet tittar på, bara den som heter xorg.confPloppFlopp skrev:Problemet är bara att ändringar jag gör med "nvidia-settings" bara fungera under aktuell session. Efter omstart är grafiken tillbaka i en oskarpt 800*600 upplösning. Alltså får jag göra om inställningarna varje gång jag startar om så nu har jag 12! stycken xorg.conf i etc/X11. Jag tänkte helt fräckt ta bort "xorg.conf" och ersätta den med "xorg.conf.12" men det har jag tydligen inte rättigheter till ( i terminalfönster) trots att jag är "administratör".
Så om någon vet hur jag får grafikinställningarna permanenta och dessutom hur jag får rättigheter att pilla i konfigurationsfilerna vore jag mycket tacksam! (su root fungerar inte - jag har aktiverat root-kontot men det verkar inte heller vara bestående)
Vänliga hälsningar, Peter Sarge
Du är alltså inte inloggad som administartör (root), du är inloggad som en användare som tillhör gruppen admin, och det är stor skillnad. Personer i admingruppen har rätt att använda gk/sudo, men de är rootkontot.PloppFlopp skrev: Jag har visst inte ännu fått kläm på det här med sudo. Jag tycker att om jag är inloggad som administratör så borde jag inte behöva använda sudo eller gksudo, men det finns visst en skillnad. Och root fungerar visst inte riktigt i Debian. Nu ska jag i alla fall plocka bort alla extra xorg.conf.x - om jag får lov![]()
Ja, men eftersom det är en grafisk applikation skall du använda gksudo (läs här varför). Var dessutom mycket försiktig, eftersom det är lätt att ställa till oreda med en grafisk filhanterare.PloppFlopp skrev:Går det att göra grafiskt också om man kör sudo på filhanteraren?
Nej, den har inga ytterligare skydd, så du kan "råka" ta bort den, därav behovet av försiktighet.PloppFlopp skrev:Och har den riktiga xorg.conf ytterligare skydd eller kan man råka ta bort den med sudo?