Eee eller inte eee. Det är frågan
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Eee eller inte eee. Det är frågan
Sitter i valet och kvalet om att köpa en Asus Eee 901 (när den kommer ut) men insåg att det finns alternativ som kanske är bättre. Rekommendationer någon?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Eee eller inte eee. Det är frågan
Mina enda rekommendationer är att du verkligen testar den innan. Alltså att du kör med en. Testar uppstart, lite ordbehandling, surf och sådant du kommer göra. Nu är det väl lite svårt att få lov att testa en OS-installation i butik, men kanske känner du någon eller har någon annan bekant som inhandlar en 901:a du kan testa. Datorer beter sig som bekant olika med olika OS.
Jag köpte först en Eee PC 700 då den kom ut, och så snart 900:an kom så ersatte jag 700:an med den, men SSD:n i 900:an är så fruktansvärt långsam att användandet ibland är rena tortyren. Hade aldrig köpt 900:an alls om jag vetat detta innan jag beställde den. Faktum är att jag upplever 900:an som så fruktansvärt slö i läsning och skrivning att jag inte ids ta med den då jag rör på mig utan jag släpar med mig min Dell XPS m1330 istället, och då faller lilleputtens funktion. Jag dubbelbootar 900:an med XP och Ubuntu Eee. XP är i dagsläget där för att mobilt bredband är för omständigt med Ubuntu. Ubuntu prestar tämligen ok på 900:an men XP är en mardröm.
Kommer att låta min Eee PC 900 gå vidare i ägandekedjan, och ersätta den med en Dell Inspiron 910 Mini eller vad de heter, detta förutsatt att jag gillar Dells lilla efter test. Är lite sugen på 901 med, men efter som alla mina andra datorer är Dell så får jag väl göra det komplett med en mini från Dell med. 901:an är reservplanen.
Jag köpte först en Eee PC 700 då den kom ut, och så snart 900:an kom så ersatte jag 700:an med den, men SSD:n i 900:an är så fruktansvärt långsam att användandet ibland är rena tortyren. Hade aldrig köpt 900:an alls om jag vetat detta innan jag beställde den. Faktum är att jag upplever 900:an som så fruktansvärt slö i läsning och skrivning att jag inte ids ta med den då jag rör på mig utan jag släpar med mig min Dell XPS m1330 istället, och då faller lilleputtens funktion. Jag dubbelbootar 900:an med XP och Ubuntu Eee. XP är i dagsläget där för att mobilt bredband är för omständigt med Ubuntu. Ubuntu prestar tämligen ok på 900:an men XP är en mardröm.
Kommer att låta min Eee PC 900 gå vidare i ägandekedjan, och ersätta den med en Dell Inspiron 910 Mini eller vad de heter, detta förutsatt att jag gillar Dells lilla efter test. Är lite sugen på 901 med, men efter som alla mina andra datorer är Dell så får jag väl göra det komplett med en mini från Dell med. 901:an är reservplanen.
- ebbot
- Kontakt:
Aj då. Det lät inte så bra. Har dock lurat på att modda min med touch screen och annan hårddisk. Antingen en SSD eller en 1,8" hårddisk. Frågan är hur mycket det beror på disken och hur mycket det beror på annat. 901:an har ju Atom-processor och moderkort, dvs bättre processorkraft och grafik.
Det jag gillar görmycket med Eee är att den är så portabel. Den går att ha med sig till skolan lika väl som i sängen eller på färd. Däremot vet jag inte hur jag kommer klara tangentbordet. Är ju inte direkt van vid små tangentbord eller har små fingrar...
Frågan är om det finns en annan dator som gör att man kanske slipper modda så mycket. Man får ju trots allt betala dubbelt för exv. hårddisk. Jag har t.ex. hört talas om Kohjinsha SX3 men den kommer med Microsoft Windows XP (R) och är därmed tyvärr utesluten. (Har inte köpt Windows sedan jag köpte version 3.1 som jag var missnöjd med.)
Det jag gillar görmycket med Eee är att den är så portabel. Den går att ha med sig till skolan lika väl som i sängen eller på färd. Däremot vet jag inte hur jag kommer klara tangentbordet. Är ju inte direkt van vid små tangentbord eller har små fingrar...
Frågan är om det finns en annan dator som gör att man kanske slipper modda så mycket. Man får ju trots allt betala dubbelt för exv. hårddisk. Jag har t.ex. hört talas om Kohjinsha SX3 men den kommer med Microsoft Windows XP (R) och är därmed tyvärr utesluten. (Har inte köpt Windows sedan jag köpte version 3.1 som jag var missnöjd med.)
- ebbot
- Kontakt:
Prövade precis en Asus Eee 900. Fanken vad litet tangentbord. Jag har ju stora fingrar. Vet inte om jag pallar ett så litet tangentbord...
Någon som har en 10-tummare som vet om tangentbordet är hanterbart? Kollade in vad Asus Eee 1000 men den har Windowsskatt så det går inte. Någon annan?
Någon som har en 10-tummare som vet om tangentbordet är hanterbart? Kollade in vad Asus Eee 1000 men den har Windowsskatt så det går inte. Någon annan?
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Har du inte bråttom så försök hålla dig kall fram till jul.
Inte omöjligt att det dyker upp lite nya modeller då samt att det garanterat kommer att bli ett priskrig då.
Köpte själv en 701:a när den kom ut och är sugen på någonting med lite mer prestanda i men vill för egen
del gärna vänta på att någon släpper en modell med inbyggt 3G modem.
Inte omöjligt att det dyker upp lite nya modeller då samt att det garanterat kommer att bli ett priskrig då.
Köpte själv en 701:a när den kom ut och är sugen på någonting med lite mer prestanda i men vill för egen
del gärna vänta på att någon släpper en modell med inbyggt 3G modem.
Linux - Bringing back the joy of computing
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag håller mig borta från Asus, deras sätt att behandla Linuxfolket och deras gräsliga support räckte för mig. Jag köpte en AspireONE-A110 och är skitnöjd. Rekomenderas varmt.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- ebbot
- Kontakt:
Hur är tangentbordet? Vill ju ha en liten bärbar men vill kunna ta anteckningar i någorlunda tempo. Fördel är att AspireONE har samma skärmstorlek som 901:an = touch screen!Bossieman skrev:Jag håller mig borta från Asus, deras sätt att behandla Linuxfolket och deras gräsliga support räckte för mig. Jag köpte en AspireONE-A110 och är skitnöjd. Rekomenderas varmt.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kolla här..! ( det blir att åka av...ebbot skrev:Hur är tangentbordet? Vill ju ha en liten bärbar men vill kunna ta anteckningar i någorlunda tempo. Fördel är att AspireONE har samma skärmstorlek som 901:an = touch screen!Bossieman skrev:Jag håller mig borta från Asus, deras sätt att behandla Linuxfolket och deras gräsliga support räckte för mig. Jag köpte en AspireONE-A110 och är skitnöjd. Rekomenderas varmt.

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
- ebbot
- Kontakt:
Juste! Fler saker att tänka på.Ulsak skrev:Kolla här..! ( det blir att åka av...men också mycket info om Acern)
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
- ebbot
- Kontakt:
Lagerrensning på Inet i Ringön! Pallrade mig dit i morse och norpade enda exet för 2.300 kr!
Ibland ska man ha tur! Det visade sig vara ett ex som blivit utbytt. Inga defekter eller så. Redan börjat modda den. Väntar bara på mer grejer. Julafton!
Ibland ska man ha tur! Det visade sig vara ett ex som blivit utbytt. Inga defekter eller så. Redan börjat modda den. Väntar bara på mer grejer. Julafton!
- vidarvega
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har 701, fungerar utmärkt. Men visst finns det andra mini datorer som jag kunde ha tänkt mig, hur som helst är det kul att äga en riktigt liten dator 

Har samma problem, ska jag hämta ut min eee 901, beställde den från Net on Net.
Efter att ha läst den här tråden så blev det lite svårare och bestämma sig.
Det enda jag vill är att Xubuntu eller Fluxubuntu ska hitta hårdvaran utan problem.
MVH pompado
Efter att ha läst den här tråden så blev det lite svårare och bestämma sig.
Det enda jag vill är att Xubuntu eller Fluxubuntu ska hitta hårdvaran utan problem.
MVH pompado
- Jannish
- Kontakt:
Jag får min 901a i morgon, äntligen!
Har väntat ett bra tag nu och irriterat mig över förseningar hit och dit.
Det ska bli så underbart att få en dator som jag kan plocka med var jag vill utan att den är i vägen
Har väntat ett bra tag nu och irriterat mig över förseningar hit och dit.
Det ska bli så underbart att få en dator som jag kan plocka med var jag vill utan att den är i vägen

http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
- ebbot
- Kontakt:
Tangentbordet på Acer Aspire One är bättre/större än på Asus Eee. Är helnöjd med min och imorgon kommer ny hårddisk på 80 Gb, 1 Gb minne och blåtand från Tyskland. Till helgen kommer en "touch screen" från Taiwan. Efter det kommer datorn vara perfekt. SSD:n är lite seg så jag hoppas en hårddisk kommer snabba på saker och ting. 1 Gb minne till kommer nog också göra susen. Med ny disk tillkommer äntligen en riktig GNU/Linux distribution. Blir nog Arch igen faktiskt.
Enda minus med datorn är 3-cellsbatteriet men å andra sidan är den lätt.
Enda minus med datorn är 3-cellsbatteriet men å andra sidan är den lätt.
- Jannish
- Kontakt:
Jag köpte min 901a till största del pga av batteriet. Mina tidigare bärbara datorer har klarat ca 1 timme vid normal användning, vilket suger totaltebbot skrev:Enda minus med datorn är 3-cellsbatteriet men å andra sidan är den lätt.

- Ambassadeur5000
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tycker nog inte att Asus Eee 900 är helt kass. Jag köpte den i somras och den har skött sig bra och den blev bara bättre när jag "knappade" in Full desktop mode. Den datorn gjorde att jag blev intresserad av Linux - Så för mig var den en öppning in i Linux-världen, något som troligen aldrig inträffat annars och som sammtidigt helt ändrade min syn på MS Windows vilka jag avskytt länge nog. 

- Jannish
- Kontakt:
Skönt att höra Ambassadeur5000!
Jag kör just nu eeebuntu på min 901a och jag gillar det mer för varje dag.
Längtar till Intrepid som kommer om några dagar. Då blir det till att uppdatera
Jag kör just nu eeebuntu på min 901a och jag gillar det mer för varje dag.
Längtar till Intrepid som kommer om några dagar. Då blir det till att uppdatera