Openbox i Ubuntu, behöver hjälp med konfigureringen

djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox i Ubuntu, behöver hjälp med konfigureringen

Inlägg av djkmmo »

lord skrev:Ok, tack, ska kolla in det. Visste inte att conky kunde visa batteri tiden... men det gör det bara coolare (grymt litet program ;D).

pcmanfm vill inte mounta mitt USB minne... Det fungerar på en annan dator, men inte på min med pcmanfm.

Edit:
Vid närmare efterforskningar vägrar pcmanfm mounta någon partition...
Har du ställt in så att du kan montera partitionerna ifråga i /etc/fstab? PCManFM går helt på fstab, så du kan bara omntera om din användare har rättigheterna att montera i fstab.

Om du måste använda "sudo mount ..." så har du inte rättigheterna. Om du kan montera med bara "mount ..." så är det ngt annat fel; det verkar som att den fristående versionen av pcmanfm uppför sig lite annorlunda än den jag använder. På min så anropas det demoniserade läget t.ex. med "pcmanfm -d", inte --d.
lord

Inlägg av lord »

Hmmm, bara "mount" fungerade inte, så då är det med all sannorlikhet där skon trycker.

EDIT:

Nautilus fungerar utmärkt med att ladda in partitioner och så. Hur fixar man det här?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

lord skrev:Hmmm, bara "mount" fungerade inte, så då är det med all sannorlikhet där skon trycker.

EDIT:

Nautilus fungerar utmärkt med att ladda in partitioner och så. Hur fixar man det här?
Jag kollade hur mitt USB-minne uppför sig nu och jag kan både montera och avmontera mitt USB-minne med PCManFM utan att det står med i fstab. Vad är det för version av PCManFM du har installerad? Den verkar uppföra sig lite annorlunda än vad min gör...
lord

Inlägg av lord »

Hmmm, ok. I synaptic står det under installerad version att det är version 0.3.2.2-2. Säger det något om mitt problem?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Prova att installera ivman. Det använder jag för automatisk montering.
lord

Inlägg av lord »

Ivman kan fungera som en temporär lösning (nu kan jag i alla fall plugga in USB minnen och så). Men framför allt vill jag få pcmanfm att fungera på den här fronten. Dessutom har jag två andra partitioner på den här datorn som jag vill kunna komma åt, ivman ger mig inte den funktionaliteten, tyvärr (inte på det sättet jag vill, i alla fall). Men tack för förslaget, gör det lite lättare för mig :).
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

lord skrev:Hmmm, ok. I synaptic står det under installerad version att det är version 0.3.2.2-2. Säger det något om mitt problem?
Jag har 0.5-0.1ubuntu0.1. Testa att lägga till:

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main
som paketkällor så skall du få den senaste versionen 0.5-0.1ubuntu0.1. Kan hända att du får avinstallera din nuvarande version, men du kan ju testa att uppdatera först.
lord

Inlägg av lord »

Nu fungerar den utmärkt :D! Tack så mycket.

EDIT:

Måste erkänna att den nya versionen känns bättre med, förutom att den kan mounta :).
lord

Inlägg av lord »

Ok, nu är det en sak jag vill fixa. När man maximerar fönster från pypanel är de inte alltid i fokus. Hör gör man så att om man maximerar ett fönster från pypanel så är det alltid automatiskt i fokus?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

lord skrev:Ok, nu är det en sak jag vill fixa. När man maximerar fönster från pypanel är de inte alltid i fokus. Hör gör man så att om man maximerar ett fönster från pypanel så är det alltid automatiskt i fokus?
Är det ett problem i Openbox eller pypanel?

Jag använder inte pypanel själv så jag förstår inte riktigt frågan. Fungerar det med andra fönsterhanterare?
lord

Inlägg av lord »

Har inte testat med andra fönsterhanterare, men vad som sker är helt enkelt att om jag minimerar ett fönster, klickar på ett annat så det hamnar i fokus (du vet, det kommer fram framför alla andra och är det aktiva fönstret man arbetar i), och sedan klickar upp det andra fönstret, hamnar det bakom de andra fönstren och är inte "aktiverat". Ska testa med lite olika saker, som att testa gnome panelen och se om den funkar. Tror det gör det, för jag använde det förut, men jag är inte helt säker. Men jag skulle hellre använda pypanel.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"