Lågbelastad server - minska effektåtgång

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Lågbelastad server - minska effektåtgång

Inlägg av ai »

Har hört lite det senaste om att våra älskade datorer inte är så miljövänliga trots allt, delvis beroende på att dom drar en hel del ström! Detta har ju även den oönskade effekten kallad spillvärme, med högljudda fläktar och krav på ventilation som följd.

Jag slutade i princip att använda min stationära dator när jag köpte en bärbar för 1½ år sen, mest pga det sataniska oljudet från alla fläktar, men tyvärr rymmer inte laptopen ens hälften av mitt musikbibliotek. Sen vore det ju kul att kunna dela ut ftp-konton till polare så dom kan komma åt min musik och allt va de nu e, så jag e lite sugen på att sätta upp burken som en server. Isåfall _måste_ jag uppfinna något sätt att eliminera orkanljudet från burken!

Jag är med andra ord intresserad av alla åtgärder som kan minska burkens effektförbrukning. Första åtgärden blir väl o fimpa grafikkortet, en server behöver ingen skärm. På chipsetet sitter en liten löjlig fläkt, den borde gå o ersätta med en rejäl fläns tycker man..värre e de med nätagget. Har sett att det finns fläktfria nätagg men dom kostar mer än va burken e värd vid det här laget, dessutom e de roligare o bygga saker själv än att köpa dom färdiga :P .

Men låt oss nu lämna hårdvaran och titta på hur man skulle kunna använda linux för att bygga en riktigt tyst och miljövänlig server! Burken är tänkt att fungera främst som lagringsplats för stora filer, men jag tycker det vore trevligt att kunna köra lite enkla program utan att disken behöver vara igång (den står väl för en hel del både oväsen och effektförbrukning). Hur skulle man kunna gå tillväga för att åstadkomma detta, min första tanke är att vid uppstart kopiera systemet till ramminnet och bara mounta/dra igång disken när den behövs, har nån någon bättre idé? Installationsprogrammet borde väl funka på nått liknande sätt, kanske man kunde använda det som modell?

Om vi säger att vi lyckats med ovanstående (linux startar från disken men kopieras till RAM vid uppstart), hur mycket går det (och hur gör man) för att detaljstyra vad som ska vara på och av i datorn? Viktigast är väl att stänga av disken, men man kan väl typ dra ner processorhastigheten också? Isåfall borde det gå att sänka processorfläktens hastighet rejält, kanske stänga av den helt då den inte används. Tror BIOSet sköter det själv faktiskt, fläkten går bara på max precis vid uppstart, sen saktar den ner en hel del men låter fortfarande som en j-vla mopedmotor, men då går CPUn ändå på maxfart, 3 GHz. Vad är det nu kvar som drar ström...i princip bara själva nätagget, moderkort, minne & CPU. Kan man inaktivera funktioner på moderkortet (typ ljudkort, gammel-IDE kontroller) som inte används, skulle detta påverka strömförbrukningen? Går det att sänka hastigheten på minnet också kanske?
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Lågbelastad server - minska effektåtgång

Inlägg av ebbot »

En stationär dator kommer alltid dra mycket ström, även om man drar ut grafikkort, mm. Själv har jag en nätverkshårddisk samt två usb-hårddiskar. Dessa kan fungera som ftp/ssh-server, bittorrent-server, mm. Usb-hårddiskarna går att koppla antingen till nätverkshårddisken (som även kan vara en printserver) eller till min router (som också klarar av att vara printserver, ftp/ssh-server, mm). Både routern och nätverkshårddisken kör Linux. De drar inte många watt och dessutom sätter jag bara på de flesta ibland för säkerhetskopiering eller att få tag i en fil.

Hittade mycket billigt usb-chassi på Inet data för mina "gamla" ide-diskar. Det kan dock inte vara något annat än hårddisk.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

En lösning är att bygga en ny dator på Shuttle KPC 45 chassit.
Nätagget är på 100 W och hos mig drar den ca 55 W i snitt.- Den går utan skärm med en Celeron 430 1,8 Ghz och kör Ubuntu dygnet runt.

Min speldator med ett annat operativsystem (vill inte svära här, i kyrkan) drar 120 W i viloläge, minst.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av ai »

Nu så tror jag att jag har börjat närma mej den optimala lösningen. Har kommit över en tunn klient - Neoware Eon 3000 heter den, utrustad med en Cyrixprocessor på 300 MHz :o , 16 MB minne, en IDE-kontroller och en PCI-kortplats (ja det är ungefär vad som ryms). Enligt specen drar sötnosen max 15 W och har inte en enda rörlig del så långt ögat kan nå, sweet! Jag rotade lite i mina magiska lådor och utrustade den med ett WLAN-kort och 128 MB extra RAM och satte i en 200 gigs disk som jag just installerat Ubuntu på. Total kostnad för bygget hittills: 0 kr. Jag Är Billig! :P

Disken e alltså den enda rörliga delen, och står säkert för största delen av elräkningen. Nu ville jag ju slippa alla dessa fläktar, men för att få igång hårddisken så är jag tvungen att ha ett nätagg stående brevid (klienten har en IDE-kontroller men klarar nog inte att strömförsörja en disk, bara ett sånt där litet disk-on-chip minne - mycke mindre kontakt). Jag vill alltså ersätta nätagget med en vanlig adapter, men disken tar ju både 5 och 12 V, behövs båda? På disken står det att den förbrukar 670 mA 5 V och/eller (vilket det nu är) 960 mA 12 V. Hittar jag två adaptrar som klarar dessa strömmar så borde jag kunna ersätta nätagget, right? Och är det någon som vet, behövs det både 5 och 12 volt?

Lite roligt o jobba med en sån här gammal dator igen, den skulle nog gå fint o köra gamla DOS-spel på om man orkade ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"