Dual-boot -> endast Ubuntu -> dual-boot

danwar

Dual-boot -> endast Ubuntu -> dual-boot

Inlägg av danwar »

Jag har använt Windows Vista en tid, men har helt enkelt tröttnat på det. Tar för mycket prestanda och är krångligt.

Första steget var att installera Ubuntu med dual-boot. Sen kom jag på att jag faktiskt inte behöver Vista alls, utan jag tänker avinstallera det helt. Sen kommer då kruxet; jag vill nämligen ha Windows XP för att kunna spela på. Alltså vill jag ha dual-boot mellan Ubuntu och Windows XP.
Är det lätt att fixa? Avinstallera Vista och installera XP? Finns det några problem man kan stöta på?

Jag är rätt ny med Ubuntu, har bara använt det ett par gånger tidigare, så var snäll och beskriv noggrant om det är något som kan vara det minsta krångligt för en nybörjare.

Tack på förhand! :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dual-boot -> endast Ubuntu -> dual-boot

Inlägg av KiviE »

Problemet du kommer stöta på är att Windows XP kommer installera sin bootloader över grub så du kommer inte kunna starta ubuntu igen. Det går dock att genom ubuntus livecd installera över windows xp bootloader med grub igen så du får dualboot.

Och nej, man kan inte välja att inte installera en bootloader till Windows.
danwar

Inlägg av danwar »

Det låter bra, tack för hjälpen :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Måste bara be dig ta backup på allt viktigt innan du gör det. Finns aldrig en garanti att det kommer fungera.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Om du är som jag och vill testa lite olika saker......
Det är ju ganska enkelt att installera om Ubuntu och dess versioner (till killnad från Windows)......
......isf gör du så här.
1) med windows gör du 2st 20GB partioner (en i NTFS), en ca 1GB ( eller 2x DRAM mängden i PCn) som inte behöver formateras,
och en partion av resten i NTFS som gemensam databas.
2) installera Windows på C: (den första 20GB partionen) och formatera det stora partionen efter installationen.
3) installera Ubunutu, genom att välja manuellt, på den 20GB partion som inte är formaterad (formatera det till tex ext3, montera i "/").
Den där ca 1GB partionen anvisar du till "växlingsutrymme" (tror jag det hette).
Från det här "läget" kan du nu "krångla" (nästa) hur mycket du vill utan att behöva göra nya backup av Windows delen eller ändra något
på "den sidan". Du kan installera om till annat som Kubuntu eller Xubuntu om och om igen.
Kanske någon som kan det här vill fylla i eller belysa något fatalt jag utelämnat...........
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"