Hårddiskslitage?

Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hårddiskslitage?

Inlägg av Lao Tzu »

Jag snubblade över den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &start=140 men tyvärr lyckades jag inte få någon ordning på alla förslag om hur man kollar ifall Ubuntu sliter på hårddisken eller inte och isåfall hur man fixar det.

Är det någon som kan skriva en enkel guide, som fungerar? Jag menar, det är en ganska allvarlig grej att förtiga (som någon i tråden skrev).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Re: Hårddiskslitage?

Inlägg av Lao Tzu »

Ingen som har något att säga om det här?

Jag hittade nu hur man kollar ifall man har problemet (och vågade prova koden). Resultatet blev följande:

Kod: Markera allt

193 Load_Cycle_Count        0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       40301
Datorn är ganska exakt två år gammal. Hur ser siffrorna ut under den premissen?

(&?)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Ser mycket bra ut! du behöver inte alls vara orolig :)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Skönt!

Då kan jag vara lite nyfiken samtidigt.

193 Load_Cycle_Count        0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       40301
Vad står siffrorna för? Som jag förstod den andra tråden skulle det sista talet upp i cirka 600 000 innan hårddisken lägger av (det hade med hur många gånger läsarmen hoppar runt i disken eller nåt sånt?). Men de andra "0x0032 098 098 000" då?

(Hm, snart uppe i 100 inlägg här. När ska jag våga mig utanför den trygga nybörjarhagen?)

(&?)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Är inte insatt i vad de andra siffrorna betyder men manualen säger nog det ;) det är mycket överkurs för normalanvändaren men är bra att söka kunskap!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Installera smartmontools genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic
(förhoppnigsvis har din hårddisk stöd för s.m.a.r.t http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monit ... Technology )

Starta sen en terminal Program → Tillbehör → Terminal och skriv

sudo smartctl -a /dev/hda | grep Load_Cycle_Count
byt hda mot det som gäller för dig, öppna System → Administration → Systemövervakare → fliken Filsystem så ser du vilka hårddiskar du har. Observera att det i kodstycket ovan står hda och inte hda1 (dvs ingen siffra)

Kör kommandot en gång om dan och se hur for talet växer. Det var ett tag sen jag kollade min datorn, men hade visst kvar en fil jag skapade för ändamålet där jag skrev ner talen dag för dag. Talet växte ungefär med 1-2 för mig, vilket kändes lugnt men jag vet inte när man ska börja oroa sig.

Jag trodde att buggen var fixad i 8.04, men kollar jag på https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695 så står det "Triaged" vilket jag inte vet exakt hur jag ska tolka. Fixen prövas, men har den skeppats ut med uppdateringarna eller testar de den i en begränsad skala?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Cadryc: Jag vågade faktiskt till slut installera Smartmontools efter att ha kollat, jag vet inte hur många gånger, att det bara var ett kontrollprogram och att det inte skulle ändra något om jag sen körde koden du skrev ovan. Men tack ändå. (Såg koden i den andra tråden men blev förvirrad av alla alternativa koder som också finns där.)

1-2 om dagen. Bra tips, tackar för det. Jag ska föra loggbok över ökningen en period framöver och om det håller sig där nere blir jag glad. :)

Jag tror det var Bossieman som länkade till den här tråden: http://hardware.slashdot.org/article.pl ... 8&from=rss. Den är visserligen drygt ett halvår gammal men diskussionen gäller (i alla fall delvis, har bara skummat igenom den väldigt fort) huruvida det ens ligger på ubuntuutvecklarnas ansvar alls. Det spekuleras i om hårddisktillverkarna själva "är skyldiga" som sätter idiotiska värden och huruvida det är klokt att lägga in ändringar, som kör över deras inställnigar, i ett operativsystem. (Notera att det här mest är en informationsflyttning och att jag egentligen inte alls vet vad det jag skriver handlar om.)

(&?)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag borde nog ha vart tydligare med vad smartmontools var för nåt. Men bra att du är uppmärksam inte inte går vad som helst i blindo :)

Jo det känns ju väldigt dumt att det är en "bugg" i linux endast för att linux inte kör över hirddisktillverkarnas värden, men de vill väl sälja nya hårddisker.... :-\

Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker nog att det här ser lite oroväckande ut i alla fall:

19-09-2008 använd cirka 10 timmar:

21-09-2008 använd cirka 4 timmar:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       40814

22-09-2008 använd cirka 8 timmar:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       41451

23-09-2008 använd cirka 10 timmar:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       42229
Eller vad säger ni? Saken är också den att jag har haft Ubuntu i cirka en månad så det verkar stiga bra mycket fortare nu än när jag använde Windows XP.

(&?)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hej Lao Tzu!

Hårddiskslitage i ubuntu är inget populärt ämne på det här forumet :)
Det är något man försöker sopa under mattan...
Det finns en buggrapport på > https://bugs.launchpad.net/
Sist jag kollade var den inte åtgärdad.
Kan tyvärr inte hitta den just nu...
KiviE

Inlägg av KiviE »

Rune.K skrev:Hej Lao Tzu!

Hur kan du ens påstå det? Finns ju en stor tråd om just det som Lao Tzu hänvisade till från början.

Jag har personligen haft problem med hårddiskslitage och skulle aldrig sopa det under mattan.

@Lao Tzu

Om du anser att det är en för hög ökning så borde du åtgärda det. Jag skulle nog ha gjort det om jag var du iaf.

https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement ... 20cycling)

Läs på den länken hur man ska fixa det som. Är ett virrvarv med olika fixar och hänger inte med själv vilka som fungerar, dessutom verkar olika fixar fungera för olika datorer.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Sist jag läste om onormalt hårddiskslitage i ubuntu på https://bugs.launchpad.net/ .
Det är nog en månad sen, vad jag reagerade på var att i opensuse så var buggen fixad, men inte i ubuntu.
Jag kan tyvärr inte hitta den exakta buggrapporten jag hänvisar till.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Rune.K skrev:Sist jag läste om onormalt hårddiskslitage i ubuntu på https://bugs.launchpad.net/ .
Det är nog en månad sen, vad jag reagerade på var att i opensuse så var buggen fixad, men inte i ubuntu.
Jag kan tyvärr inte hitta den exakta buggrapporten jag hänvisar till.
Varför klankar du isf ner på detta forumet och säger att VI HÄR försöker sopa det under mattan.

Har du problem med att buggar inte fixas så får du antingen fixa de själv eller ta upp det med någon som fixar det.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Rune.K skrev:Jag kan tyvärr inte hitta den exakta buggrapporten jag hänvisar till.
Kan det var den här buggrapporten, jag länkade till den tidigare i tråden https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695

Jag är också lit förvånad att det inte är fixat i hardy :( Men jag fårstår inte hur det skulle sopats under mattan. Det finns ju en tråd. Däremot kanske man kunde ha haft en kategori med Nyheter och Information där saker som detta kunnat lyftas fram, men det är snarare en fråga för forumstrukturen i helhet. Men det hör till en annan tråd. Låt oss fokusera på ämnet i den här tråden.

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

KiviE skrev: Varför klankar du isf ner på detta forumet och säger att VI HÄR försöker sopa det under mattan.

Har du problem med att buggar inte fixas så får du antingen fixa de själv eller ta upp det med någon som fixar det.
Jag menar inte att klanka på just ubuntu-se.org-forumet, utan på ubuntu (aka Canonical Ltd).
Varför skulle jag rapportera redan välkända buggar ???
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ok, då förstår jag, håller med om att det borde vara högre prioriterar av Canonical. Men du skrev "på det här forumet" så därför blev vi överraskade.
Rune.K skrev:Hej Lao Tzu!

Det finns en buggrapport på > https://bugs.launchpad.net/
Sist jag kollade var den inte åtgärdad.
Kan tyvärr inte hitta den just nu...
Sådär, då var det ur världen, låt oss nu hålla oss till ämnet :)

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Cadryc skrev:
Rune.K skrev:Jag kan tyvärr inte hitta den exakta buggrapporten jag hänvisar till.
Kan det var den här buggrapporten, jag länkade till den tidigare i tråden https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695

Jag är också lit förvånad att det inte är fixat i hardy :( Men jag fårstår inte hur det skulle sopats under mattan. Det finns ju en tråd. Däremot kanske man kunde ha haft en kategori med Nyheter och Information där saker som detta kunnat lyftas fram, men det är snarare en fråga för forumstrukturen i helhet. Men det hör till en annan tråd. Låt oss fokusera på ämnet i den här tråden.
Tack Cadryc!
Du hittade tråden https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695
Det är inte exakt den jag själv läst, men den belyser förhoppningsvis lite av mina synpunkter.
Låt oss fokusera på ämnet i den här tråden.
Ni får ursäkta mej!
Jag har glömt vad det ursprungliga ämnet var...
Ska hålla mej utanför den här tråden, men kommer att läsa...
mvh rune
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag måste säga att jag nog tycker att även det här forumet "gömmer" problemet. Jag undrar hur många nybörjare det kommer som har en aning om vad det hela handlar om eller ens vet att det finns något com heter "Cycle count". Det ges liksom ingen ärlig chans att hitta samma tråd som jag hittade. Frågan är bara hur man ska uppmärksamma det. Ett förslag är att klistra det i forumet "För oss nybörjare" med en uppmaning att kolla sin cycle count en gång om dagen i några dagar för att se om de är drabbade av problemet och sen hänvisa till en guide för att åtgärda det.
Men om jag förstod den här sidan https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement ... rrectly%20(without%20excessive%20load%20cycling rätt ska problemet vara åtgärdat till Intrepid Ibex så då kanske man ska informera om problemet någon annanstans (förslagsvis i arkivet för Hardy Heron.

Nu till mitt problem:
Eftersom jag tycker att min dator klockar ovanligt fort tänkte jag gå igenom den här guiden: https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement ... rrectly%20(without%20excessive%20load%20cycling

Efter att ha kört vad jag tror är första kommandot man ska köra såg det ut såhär:

emil@EmilS:~$ sudo /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
sudo: /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf: command not found
emil@EmilS:~$
Är det någon som skulle vilja vara behjälplig och göra guiden förståelig även för mig? :)

(&?)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Lao Tzu skrev:Jag måste säga att jag nog tycker att även det här forumet "gömmer" problemet. Jag undrar hur många nybörjare det kommer som har en aning om vad det hela handlar om eller ens vet att det finns något com heter "Cycle count".
Vi kan inte klistra allt. Det står även i wikin, om än ofärdigt, att man kan ha problem med det.

Lao Tzu skrev:

emil@EmilS:~$ sudo /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
sudo: /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf: command not found
emil@EmilS:~$

gksudo gedit /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

En dum fråga kanske men hur "enablar" (möjliggör?) man CONTROL_HD_POWERMGMT=1? Är det att sätta en fyrkant (#) framför eller räcker det med att ändra siffran?
Jag har gjort följande steg i guiden nu:

/etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
CONTROL_HD_POWERMGMT=0
Ändrat till:
CONTROL_HD_POWERMGMT=1

/etc/default/acpi-support
ENABLE_LAPTOP_MODE=false
Ändrat till:
ENABLE_LAPTOP_MODE=true

/etc/acpi/power.sh
$LAPTOP_MODE start
Ändrat till:
$LAPTOP_MODE auto

$LAPTOP_MODE stop
Ändrat till:
$LAPTOP_MODE auto
Än har jag inte gjort följande:

Delete or #comment the four $HDPARM blocks (for...done)
eftersom jag inte är säker på vad det innebär.
I fönstret ser det ut på följande sätt:

function laptop_mode_enable {
    $LAPTOP_MODE auto

for x in /sys/bus/ide/devices/*/block*; do 
	drive=$(basename $(readlink $x));
	$HDPARM -S $SPINDOWN_TIME /dev/$drive 2>/dev/null
	$HDPARM -B 1 /dev/$drive 2>/dev/null
    done

for x in /sys/bus/scsi/devices/*/block*; do 
	$HDPARM -S $SPINDOWN_TIME /dev/$drive 2>/dev/null
	$HDPARM -B 1 /dev/$drive 2>/dev/null
    done
}

function laptop_mode_disable {
    for x in /sys/bus/ide/devices/*/block*; do 
	$HDPARM -S 0 /dev/$drive 2>/dev/null
	$HDPARM -B 255 /dev/$drive 2>/dev/null
    done
    for x in /sys/bus/scsi/devices/*/block*; do 
	$HDPARM -S 0 /dev/$drive 2>/dev/null
	$HDPARM -B 255 /dev/$drive 2>/dev/null
    done
    $LAPTOP_MODE auto
Om jag har förstått rätt är det de två nedre i varje "box" (function laptop_mode_enable och function laptop_mode_disable) man ska göra något med. Man kan antingen ta bort dem helt eller "#comment"-a dem. Ta bort raderna är jag inte så sugen på men jag vet inte vad det andra betyder.

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"