Vadå PC???

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vadå PC???

Inlägg av Tesla »

Jag sprang på sidan http://www.crossplatformapplications.org/ och den hade rubriken "Use a PC at work but Linux at home?". Är inte "PC" själva datorn oavsett OS? Jag anser att jag har en PC även fast jag har ubuntu på den, är det fel?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Vadå PC???

Inlägg av Hund »

En PC (Personal Computer) är en persondator. En Mac är även det en PC även fast många gör skillnad på det av någon anledning. Oavsett OS man har på sin dator är det en PC.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det beror nog lite på hur man ser på saken. Den riktiga PC:n var något som IBM hittade på:

Bild

Resten är bara "PC-kompatibla" :P
Tesla

Inlägg av Tesla »

Men det är rubriken som är galen och inte jag? Den kliade på ett speciellt sätt i ögonen och klingade dåligt i huvudet. Det låter som om man skulle ha en "linux" (vad nu det kan vara) stående på skrivbordet.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag tycker inte att rubriken är helt fel. Det finns en liten retorisk poäng i den.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Snälla berätta
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle tro att man kanske menar att man med Linux får så mycket mer att det inte bara kan kallas en PC?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Tesla skrev:Snälla berätta
Jag vet inte om det är tanken med just den rubriken. Men om jag läser den lösryckt ur sitt sammanhang så assoscierar jag till en viss typ av retorik som brukar användas inom reklam.

På jobbet använder han den dator som finns att tillgå där oavsett vilket operativsystem den har, det finns inget alternativ. Men när han är hemma och kan välja själv, då väljer han att använda linux, oberoende av vilken slags dator han har.

En huvudsats som förstärker budskapet i bisatsen, dvs att han faktiskt väljer linux om han har ett val.

Jämför t.ex. "Jag är tandläkare" med "När jag var liten åt jag godis varje dag, idag är jag tandläkare".

Kombinera med ett foto av en snygg tandläkare, och du har en reklamaffich för tandläkarutbildningen.
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Tesla skrev:Jag sprang på sidan http://www.crossplatformapplications.org/ och den hade rubriken "Use a PC at work but Linux at home?". Är inte "PC" själva datorn oavsett OS? Jag anser att jag har en PC även fast jag har ubuntu på den, är det fel?
Kanske en sublim uppmaning att köra en SPARC burk och installera GNU/Linux på den?
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Konservburk skrev:
Jag vet inte om det är tanken med just den rubriken. Men om jag läser den lösryckt ur sitt sammanhang så assoscierar jag till en viss typ av retorik som brukar användas inom reklam.

På jobbet använder han den dator som finns att tillgå där oavsett vilket operativsystem den har, det finns inget alternativ. Men när han är hemma och kan välja själv, då väljer han att använda linux, oberoende av vilken slags dator han har.

En huvudsats som förstärker budskapet i bisatsen, dvs att han faktiskt väljer linux om han har ett val.

Jämför t.ex. "Jag är tandläkare" med "När jag var liten åt jag godis varje dag, idag är jag tandläkare".

Kombinera med ett foto av en snygg tandläkare, och du har en reklamaffich för tandläkarutbildningen.
Du menar att pc används medvetet felaktigt för att rymma alla tänkbara OS under det?

Vad är SPARC?
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Tesla skrev:
Konservburk skrev:

Du menar att pc används medvetet felaktigt för att rymma alla tänkbara OS under det?

Vad är SPARC?

SPARC är en processor typ som används av datorer som inte är en PC.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Tesla skrev:Du menar att pc används medvetet felaktigt för att rymma alla tänkbara OS under det?
Nja, jag menar egentligen ingenting om hur "PC" används. Som jag skrev innan så kan "PC" innebära lite olika saker beroende på hur man ser på det hela:

a) En PC är vilken persondator som helst, till skillnad från en stordator eller superdator.
b) En PC är inget annat än det som IBM introducerade 1981. Andra datorer är som mest PC-kompatibla.
c) En PC är en PC-kompatibel dator - eller i dagsläget en ättling, dvs en x86-dator.
Tesla skrev:Vad är SPARC?
Ett fint exempel. Om vi håller oss till (a) så kan SPARC vara en PC, men inte om vi går efter (b) eller (c).
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Konservburk skrev:Det beror nog lite på hur man ser på saken. Den riktiga PC:n var något som IBM hittade på:

bild

Resten är bara "PC-kompatibla" :P
En sån där PC vill jag ha, fy faen vad cool. 8)
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Eldräven »

Wikipedia skrev:A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator.
Om man nu törs lita på Wikipedia d.v.s. :)
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Eldräven skrev:
Wikipedia skrev:A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator.
Om man nu törs lita på Wikipedia d.v.s. :)
Då blir det då ännu mera svårdefinierat vad man menar... Om jag tar bort OS:et så har jag inte en PC nå mer isf ...

Vi kanske borde ta å helt undvika begreppet PC och helt enkelt säga dator... eller som gemene man brukar kalla den "dator helvetet".
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"